عالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ضرورت تشکیل ستاد "بحران خشکسالی سیستان"

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکل آب در منطقه سیستان پیشنهاد تشکیل ستاد "بحران خشکسالی سیستان" ارائه کرد.

حلیمه عالی نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیم‌روز(سیستان) در گفتگو  با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگارن، به مشکل‌ آب منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم این منطقه از خشکسالی رنج می‌برند.

وی افزود: برای رفع مشکل آب منطقه سیستان پیشنهاد می‌دهم ستاد "بحران خشکسالی سیستان" تشکیل شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان با عنایت به این موضوع در راستای رفع مشکل بحران آب سیستان اقدامات لازم را انجام دهند.

عالی در پایان گفت: جهت نجات از این فاجعه موارد ذیل باید انجام شود:
 
1. پیگیری حق آبه تالاب هامون و سیستان که مهمترین خواسته مردم است و باید وزارت امور خارجه اقدامی فوری و اساسی نماید.

2.  بازگشایی بازارچه‌های مرزی و استفاده قانونمند از فرصت مرز و از سرگیری تجارت چمدانی جهت بهبود معیشت مردم که این کار فقط مدیریت می‌خواهد.

3. به دلیل محدودیت آب و وابسته بودن به کشور بیگانه جهت استفاده بهینه از قطره قطره‌های آب باید هر چه سریعتر طرح لوله کشی به مزارع کشاورزی نظیر شیوه آبیاری و الگوی کشت توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اجرایی و اقدام‌ شود.
 
4. احداث کارگاه‌ها و کارخانجات در منطقه که متاسفانه در شهرک صنعتی می‌توان گفت حتی یک کارخانه فعال وجود ندارد وزارت صنعت و معدن باید وضعیت این کارخانه‌ها را مشخص کند در صورت عدم تمایل صاحبان به راه اندازی آن‌ها باید به افراد واجد شرایط واگذار شود.
 
5. دولت باید خارج از اصل 44 خود سرمایه گذاری نماید با توجه به وضعیت منطقه و عدم رقابت بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری.
 
6-. دادن امتیاز باعث ماندگاری از جمله امتیاز بدهی، آب و هوا، حق نوار مرزی و مناطق کمتر توسعه یافته به کارمندان بخش مالیات کسبه.
 
7.استفاده از پتانسیل‌های خدادادی منطقه از جمله انرژی باد و خورشید.
 
8. حمایت از قشر تولیدکننده به خصوص دامداران و کشاورزان و صیادان در خصوص بخشیدن سود و دیرکرد و اصل وام‌ها و دادن معوقه یارانه‌ای و نهادهای کشاورزی رایگان.
 
9. تسهیل در ترانزیت کالا از چابهار و بندرعباس به میلک، چرا که اگر این اتفاق نیفتد کالا از طریق کشور پاکستان منتقل می‌شود و بازارچه‌های مرزی شرق کشور تعطیل خواهد شد.

10. به دلیل تک رقمی بودن بارندگی منطقه سیستان خواستار تشکیل ستاد بحران خشکسالی سیستان و پرداخت کامل حق بیمه خسارات خشکسالی به کشاورزان و دامداران هستیم.

11- تعویض شبکه آب شرب شهرستان زابل.
 
اضافه می‌شود، منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر مرز با کشور افغانستان دارد.

انتهای‌ پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار