انتقال محلی "مالاریا" فقط در جنوب و جنوب شرق کشور

شواهد موجود نشان می دهند که انتقال محلی مالاریا فقط در جنوب و جنوب شرق کشور گزارش می شود و در سایر مناطق انتقال محلی این بیماری وجود ندارد.

منصورخالصی استادیاردانشگاه علوم پزشکی  تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری مالاریا توسط  تک یاخته‌ای از جنس "پلاسمودیوم" ایجاد می‌شود و درکشورمان از سالیان دور به عنوان یکی از مسائل مهم بهداشتی مطرح بوده است.

وی گفت: اگرچه امروزه در سایه تلاش‌های گسترده و توسعه نظام خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی مردم موارد ابتلا به مالاریا کاهش چشمگیری یافته است، اما اجرای عملیات کنترل و بررسی بیماری در مناطق مختلف کشور اهمیت قابل ملاحظه ای دارد.

خالصی با اشاره به اینکه درحال حاضرانتقال محلی مالاریا به چند استان محدود شده است، تاکید کرد: شواهد موجود نشان می دهند که انتقال محلی مالاریا فقط در جنوب و جنوب شرق کشور گزارش می‌شود و در سایر مناطق انتقال محلی این بیماری وجود ندارد.

وی یادآور شد: البته هراز چند گاهی مواردی از همه گیری بومی و منطقه‌ای مالاریا در کشور گزارش می شود.

خالصی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه درصد قابل ملاحظه‌ای ازمالاریا به کشور وارده شده است، از کنترل عبور و مرور افراد در مرزهای شرقی به ویژه کنترل مهاجرت غیر قانونی و اجرای عملیات‌های کنترل باید با قوت و جدیت ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار