گزارش ويژه/

چگونه "ادعاهای حقوق بشری" به موضوعی برای فضاسازی‌ رسانه‌های غربی از سفر اشتون به ایران در آستانه دور جدید مذاکرات تبدیل شد؟

سفر "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران همچنان در کانون توجهات رسانه‌های غربی و صهیونیستی قرار دارد به طوری که این سفر به سوژه اصلی و خبر اول این رسانه‌ها برای فضاسازی علیه ایران و از پشت دوربین‌های بدبینانه و فرافکنانه آنها تبدیل شده است.

تحلیل و ارزیابی رسانه‌های غربی از اهداف اشتون از سفر به ایران تنها در موضوع هسته‌ای خلاصه و محدود نمی‌شود بلکه این رسانه‌ها سعی کرده‌اند همراستا با سیاست‌های ضدایرانی خود، سفر اشتون را بیشتر در چارچوب مسایل مختلف از جمله حقوق بشر مورد توجه قرار دهند. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به این زاویه‌گیری‌های رسانه‌های غربی و صهیونیستی می‌پردازیم:

در اين سفر طیف متنوع و گسترده‌ای از موضوعات مختلف- موضوع هسته‌ای، مسایل منطقه‌ای و به ویژه سوریه ، حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر- محورهای گفتگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات ایران معرفی شد اما رسانه‌های غربی در این میان سعی دارد سفر اشتون به ایران را به مسایل و توجیهات حقوق بشری پیوند بزند. 

بر اين اساس در رسانه‌های غربی مسایل حقوق بشری یکی از محورهای اصلی مذاکرات اشتون با مقامات ایران اعلام و به نقل از "مایکل مان" سخنگوی اشتون مدعی می‌شوند وضع حقوق بشر در ایران یکی از موضوعات مورد سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.



"مان" در توییتر خود اعلام کرد که اشتون با فعالین زن ایرانی دیدار و گفتگو کرده است. 


***   فضاسازی‌ رسانه‌های غربی-صهیونیستی



در اين راستا رویترز در بخشی از گزارش خود از سفر کاترين اشتون به ايران به فرافکنی در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران و به اصطلاح خود، "معضلات فعالین حقوق بشر" پرداخت و به شرایط حقوق بشر ایران و اعدام مجرمان اشاره کرد.





خبرگزاری "دویچه وله" آلمان  هم با بازتاب سفر اشتون به ایران،‌در خبری مدعی شد: حقوق بشر ایران یکی از محورهای اصلی مذاکرات وی با مقامات ایرانی خواهد بود. 




          

بی‌بی‌سی هم در راستاي سياست سياه‌نمايی هميشگی خود از همان ابتدای سفر اشتون برای روسای انگلیسی خود کم نگذاشته  گزارش داد: مسائل متعددی از حقوق بشر ایران گرفته تا نقش ایران در منطقه بررسی خواهد شد.  بی‌بی‌سی جهانی نیز تنها در مورد حقوق بشر ایران و دیدار اشتون با به اصطلاح فعالین حقوق بشر مصاحبه ای ترتيب داد.



خبرگزاری فرانسه هم بطور خاص بر روی مذاکرات اشتون و با مقامات ایرانی در مورر حقوق بشر و دیدار اشتون با شماری از زنان متمرکز شد.






رسانه‌های صهیونیست هم که سعی داشتند از قافله عقب نماند تنها به وضعيت حقوق بشر ايران پرداختند از جمله  روزنامه تایمز اسرائیل از این موضوع ابراز خوشحالی کرد و نوشت:"مسئله حقوق بشر بخشی از برنامه مذاکرات اشتون با مقامات ایرانی بوده است.






روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" هم مدعی شد: "موضوع حقوق بشر ایران" با وجودی که برخی انتقادات را بدنبال داشت، در دستور کار سفر اشتون به ایران بود.





***  سخن پایانی
نگرش و رویکرد این چنینی رسانه‌های غربی و صهیونیستی به سفر اشتون گویای آن است که داعیه‌ها و توجیهات حقوق بشری علیه ایران این روزها و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج به علاوه یک به یکی از اولویت‌ها و سرفصل های  تبلیغی رسانه های غربی و صهیونیستی تبدیل شده و دستمایه‌ای برای القای نقض حقوق بشر در اشکال مختلف در ایران قرار گرفته است.


گفتنی است،  به ادعای رسانه‌های غربی و صهیونیستی، هدف اصلی ایران از نزدیک سازی خود به غرب و تمایل به ادامه مذاکرات هسته‌ای، کاهش و لغو تحریم‌هاست.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار