"سفر اشتون به ایران" در صدر اخبار بین‌الملل؛

خبرگزاری فرانسه: اشتون آمده تا چرخ‌دنده‌های روابط اتحادیه اروپا و ایران را روغن‌کاری کند/ رويترز : ديدار اشتون با شش فعال زن حقوق بشر

سفر "کاترين اشتون" مسئول بلند پايه سياست خارجي اتحاديه اروپا به ایران، به سرخط اخبار بین الملل تبدیل شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  خبرگزاری فرانسهدر گزارشی به قلم "سیاوش قاضی" نوشت کاترین اشتون مسئول بلند پایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده است روز یکشنبه با مسئولان سیاسی بلند پایه ایران دیدار خواهد کرد.

اشتون در این سفر با مقامات ایرانی درباره برنامه هسته ای این کشور نیز گفتگو و تبادل نظر خواهد کرد.


خبرگزاری فرانسه نوشت: از سال 2008 که خاویر سولانا مسئول بلندپایه وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد، این اولین بار است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر می کند. اتحادیه اروپا یکی از بازیگران مهم در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران است و کاترین اشتون در مذاکرات دشواری که با هدف دستیابی به توافق قطعی بر سر برنامه هسته ای ایران میان گروه پنج به علاوه یک و ایران دنبال می شود، نقشی محوری ایفا می کند.

خبرگزاری فرانسه افزود: اتحادیه اروپا اعلام کرد کاترین اشتون به تهران می رود تا در یک رشته نشست ها که در سطحی عالی برگزار می شود، شرکت کند. بنا به اعلام اتحادیه اروپا کاترین اشتون در تهران درباره پرونده هایی که ایران و اروپا برای آنها اهمیت زیادی قائل هستند، با مقامات تهران گفتگو خواهد کرد.

این خبرگزاری افزود: گرم شدن روابط میان ایران و کشورهای غربی که پس از روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو ایران اتفاق افتاد و همچنین طرح مشترک اقدام که نوامبر گذشته به مدت شش ماه میان ایران و قدرت های بزرگ غربی ( آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) با هدف حل و فصل مسئله هسته ای ایران تصویب شد، شرایط را برای سفر کاترین اشتون به تهران تسهیل کرد. یک دیپلمات اروپایی مستقر در تهران اعلام کرد: کاترین اشتون به تهران می آید تا چرخ دنده های روابط اتحادیه اروپا و ایران را روغن کاری کند.  این سفر در عین حال اقدامی است که اتحادیه اروپا با انجام آن می خواهد حسن نیت خود را نشان دهد. در ماههای اخیر و پس از توافق ایران و قدرتهای غربی بر سر طرح مشترک اقدام در ژنو سوئیس و همچنین اقداماتی که رئیس جمهور ایران با هدف گشایش در روابط ایران با کشورهای دیگر و ایجاد مناسبات سازنده با غربی ها و حل مسئله هسته ای کشورش انجام داد، شماری از دیپلماتهای اروپایی  سفرهای پی در پی به ایران انجام دادند. منابع نزدیک به هیئتی که کاترین اشتون در صدر آن به ایران سفر کرده است،‌ اعلام کردند قرار است مسئله حقوق بشر در ایران نیز در دیدار کاترین اشتون با مقامات تهران مورد بررسی قرار گیرد.  سفر اشتون به تهران پیش از برگزاری نشست سیاسی مسئولان ایرانی و گروه پنج به علاوه یک که قرار است هفدهم ماه مارس در وین برگزار شود، صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی العربیه هم گزارش داد: اشتون برای تقویت روابط اتحادیه اروپا و ایران به این کشور سفر کرد.


به گزارش این شبکه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اولین سفر رسمی خود از سال 2008 وارد تهران شد. رسانه ها اعلام کردند هدف  این سفر تقویت روابط ایران و اتحادیه اروپا و گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران است. اشتون در این سفر با حسن روحانی رئیس جمهور ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورا(اسلامی)، محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور دیدار می‌کند و سپس به اصفهان برای دیدن آثار تاریخی این شهر سفر خواهد کرد.

مصطفی خطیب گزارشگر العربیه در گزارشی در این زمینه افزود: نتایج توافق هسته ای میان قدرت های بزرگ و ایران در حال آشکار شدن است. پس از کاهش مجازات های اقتصادی نوبت سفرهای دیپلماتیک به این کشور رسید تا از شدت تنش در برنامه هسته ای ایران کاسته شود. کاترین اشتون برای بررسی برنامه هسته ای ایران و احیای روابط تهران و اتحادیه اروپا به این کشور سفر کرد. اشتون در این سفر با شماری از مقامات ایرانی دیدار خواهد کرد. وی همچنین دیداری با نمایندگان نهادهای مدنی که بیشتر آنان از زنان هستند به مناسبت روز جهانی زن دیدار خواهد کرد. اشتون همچنین سفری به شهر اصفهان خواهد داشت. ایرانی ها بر این باورند سفر اشتون به ایران نتیجه نزدیک شدن این کشور به کشورهای غربی پس از انتخابات حسن روحانی رئیس جمهور میانه روی این کشور، توافق موقت درباره برنامه هسته ای و چند روز پس از پایان یافتن مذاکرات کارشناسان امور برنامه هسته ای ایران با همتایان اروپایی خود در وین است. 

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ایران می‌خواهد سفر کاترین اشتون پربار و موفقیت آمیز باشد.


عبدالهادی طاهر خبرنگار این شبکه درباره سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: اشتون درباره دو پرونده مهم شامل آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا و برنامه هسته ای با مقامات ایرانی بحث و گفتگو خواهد کرد. ایران پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی و توافق هسته ای ژنو می خواهد روابط خود را با اتحادیه اروپا گسترش دهد. توافق هسته ای باعث گشایش بیشتر در روابط ایران و کشورهای اروپایی شده است. به نظر می رسد بررسی پرونده هسته ای مهم ترین موضوع در دستور کار گفتگوهای آشتون با مقامات ایرانی باشد. وی در دیدار با مقامات ایرانی خواسته های مقامات اروپایی را مطرح خواهد کرد و به نظر می رسد ایرانی ها درباره این خواسته ها ملاحظاتی دارند. 

خبرگزاری شین هواهم گزارش داد، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه برای مذاکره در خصوص مسئله هسته ای ایران و روابط بین این کشور و اروپا وارد تهران شد. بر اساس این گزارش ها اشتون قرار است در طول اقامت خود در تهران با رئیس جمهور ، وزیر خارجه و رئیس مجلس ایران ملاقات کند.


عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران روز شنبه اعلام کرد جمهوری اسلامی هرگز تحت فشار در مورد برنامه هسته ای اش مذاکره نخواهد کرد. او این مسئله را که تهدید های نظامی و تحریمهای اقتصادی ایران را به پای میز مذاکره کشانده است رد کرد. این سفر به دعوت محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران انجام می شود.اشتون روز دوشنبه از شهر تاریخی اصفهان هم دیدن خواهد کرد.

خبرگـزاری رویترز در گـزارشی نوشت: کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه وارد تهران شد تا با مقامات ایران در خصوص مسائل مختلفی از جمله برنامه هسته ای این کشور گفتگو کند. این در حالی است که دور بعدی مذاکرات میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان قرار است در آینده نزدیک برگزار شود. این سفر دو روزه اشتون به ایران، نخستین سفر وی به این کشور و همچنین نخستین سفر مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از سال 2008 به بعد شمرده می شود. اشتون و مقامات ایران در این دیدار قرار است درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کنند.

اين خبرگزاري همچنين نوشت : كاترين اشتون همچنين با شش تن از فعالان زن حقوق بشر در تهران ديدار كرد . 

ایران و شش کشور قدرتمند جهان که نمایندگی آنها را اشتون به عهده دارد پیشتر در ماه نوامبر در ژنو در خصوص یک موافقتنامه موقت به توافق دست پیدا کردند. موضوع این موافقتنامه، پایان دادن به یک دهه اختلاف بر سر فعالیتهای هسته ای ایران بود.


ایران و شش کشور قدرتمند جهان که به دنبال ادامه موافقتنامه موقت هستند، قصد دارند موافقت نامه ای نهایی را تا اواخر ماه ژوئیه به امضا برسانند. موافقتنامه موقت از تاریخ بیستم ماه ژانویه اجرایی شد. دور آینده گفتگوها در سطح بالا میان ایران و گروه موسوم به پنج بعلاوه یک قرار است در تاریخ هفدهم ماه مارس در وین برگزار شود.

شبکه های اسکای نیوز و راشا تودی هم در گزارشی نوشتند: " اشتون برای  اجرای مذاکرات رسمی وارد تهران شد."





صفحه نخست روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" (Süddeutsche) هم صبح امروز با تیتر "خوشامدگویی ایران به اشتون، کلید مذاکره با اتحادیه اروپا" به سفر "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اختصاص یافت.

"زوددویچه" نوشت:
اشتون پنج سال پس از دریافت سمت سرپرستی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صبح امروز برای نخستین بار در تهران به سر می‌برد. این سفر احتمالاً بعدها به عنوان یکی از افتخارات دولت روحانی تلقی می‌گردد و قادر است روابط اتحادیه اروپا و تهران را بهبود بخشد.


این روزنامه آلمانی در ادامه می‌افزاید: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اصلی‌ترین موضوعی است که این دو طرف را نزد هم آورده است؛ کمااینکه به هر حال اشتون و ظریف 18 مارس در وین یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. در توافقنامه ژنو نوامبر 2013 مهلت شش ماهه‌ای معین شد که طرفین به تعهدات خود عمل کنند. هدف گروه 5+1 و ایران، دستیابی به یک توافق جامع است و تهران می‌کوشد تا تمامی تحریم‌ها را از روی دوش کشورش بردارد.

معتبرترین و پرخواننده ترین روزنامه اسپانیایی جهان، ال پائیس هم با بازتاب این خبر نوشت: اشتون برای دیدار با روحانی به تهران آمد.


این روزنامه نوشت: کاترین اشتون مسئول بلندپایه سیاست خارجی در سفری تاریخی و به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از این کشور دیدن می کند. اشتون طبق برنامه، امروز با مسئولان سیاسی بلند پایه ایران دیدار خواهد کرد. وی در این سفر با مقامات ایرانی درباره برنامه هسته ای این کشور گفتگو خواهد کرد.

اشتون در مصاحبه با خبرنگاران گفت: گمان می کنم ما با از اهمیت دستیابی به پیشرفت بر سر مسئله هسته ای آگاه هستیم و همان طور که می دانید گفتگوها را بر سر آنچه امیدواریم به توافق نهایی و جامع منجر شود، آغاز کرده ایم. این دشوار خواهد بود و کارهای زیادی در پیش رو قرار دارد. اما در چند روز اخیر، نشست های کارشناسی در وین ادامه داشته و آنها بررسی جزئیات و مسائل ریز را آغاز کرده اند. ما نیز بزودی دوباره در وین دیدار خواهیم داشت. اما هدف از این سفر، این بوده است که به عنوان نماینده عالی رتبه اتحادیه اروپا به دعوت وزیر امور خارجه (ایران) پاسخ دهم.

دویچه وله آلمان هم نوشت: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین سفر خود وارد تهران شد.




بی بی سی نیز گزارش داد: اشتون که در سفری تاریخی به ایران سفر کرده، با مقامات ایرانی دیدار کرد.



نشریه وال استریت ژورنال آمریکا هم نوشت: اشتون برای توسعه روابط، وارد تهران شد.





پایگاه خبری "ای یو بیزنس" هم گزارش داد: اشتون با مذاکره‌کنندگان ارشد ایران دیدار و گفتگو می‌کند.




پرس تی وی هم گزارش داد قرار است کاترین اشتون که به تهران سفر کرده با ظریف مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار و گفتگو داشته باشد.



روزنامه تایمز اسرائیل ، چاپ فلسطین اشغالی هم نوشت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بحبوحه ذوب شدن یخ مذاکرات هسته ای با ایران به این کشور سفر کرده است. این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت نوشت اشتون که هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهان است روز شنبه وارد تهران شد. سفر اشتون به ایران در بحبوحه ذوب شدن یخ روابط پرتنش ایران با غرب انجام می گیرد که پس از انتخاب حسن روحانی میانه رو به ریاست جمهوری ایران در سال گذشته روند آن آغاز شد.




روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم نوشت: اشتون در حالی برای مذاکره با ظریف وارد تهران شده که دادگاه اتحادیه اروپا علیه تحریم‌های هفت شرکت ایرانی رای داده است.




صدای روسیههم نوشت: کاترین اشتون برای مذاکرات در سطح بالا با مقامات ایرانی وارد ایران شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار