لاریجانی در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی:

دمکراسی را باید با زیربنای درست دینی پیگیری کرد / سازمان ملل ساختاری بزک کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیای جهان سوم به دلیل حضور مستبدین و استعمارزدگی همه خواهان دمکراسی هستند و این خواسته درستی است اما باید دمکراسی را از طریق درست آن و با زیربنای درست دینی آن پیگیری کرد که دچار همان چالش‌های که امروز دنیای غرب شده گرفتار آن نشویم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه همایش "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی"، گفت: در سوریه، عراق، افغانستان و جنگ 33 روزه غرب به دنبال اهداف از پیش تعیین شده بود، اما اتفاقات دیگری افتاد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حضور قدرت‌های نوظهور شرایط حساس و قابل تاملی است و در یک مرحله تاریخی مهم قرار گرفته‌ایم در این مرحله تاریخی اولا ما در وضعیت گذار به شرایط جدید هستیم یعنی وضعیت ما مثل بعد از جنگ جهانی که شرایط صلحی به وجود آمد و کشورهای اسلامی بین قدرت‌ها تقسیم شدند نیست مثل شرایط جنگ سرد نیست، شرایط در حال گذار است، قدرت‌ها وضعیت متغیری پیدا کردند، وضعیت قدرت‌ها در حالت ایستا و متصلبی نیست و به همین دلیل قدرت پیش بینی حوادث را ندارند در این سال‌های اخیر کثیری از این حوادثی که رخ داد قابل پیش‌بینی برای قدرت‌ها نبود.
 
وی ادامه داد: انقلاب مصر برای قدرت‌ها قابل پیش‌بینی نبود، آمریکاها ظرف سه هفته سه جور موضع اعلام کردند گرچه دسایسی بعد از آن پیش آمد که آن‌ها مسائل بعدی است.   
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انقلاب تونس برای قدرت‌ها قابل پیش بینی نبود و همین طور حوادث دیگر؛ وضعیتی که امروز عراق دارد برای قدرت‌ها قابل پیش بینی نبود، جنگ 33 روزه برای قدرت‌ها غیرمترقب بود و فکر نمی‌کردند چنین نتیجه‌ای داشته باشد بنابراین آن شرایط صلح و تقسیم بندی قدرت در حال از بین رفتن است و ثانیا در شرایط ظهور قدرت‌ها تکثر قدرت‌ها را می‌بینیم این یک واقعیت صحنه است.
 
وی ادامه داد: خیلی از چیزها را قدرت‌های بزرگ برای منطقه مخصوصا برای خاورمیانه می‌خواستند تجویز کنند اما نشد، در سوریه می‌خواستند ظرف چند هفته شرایط را تغییر دهند که این به وقوع نپیوست.
 
لاریجانی افزود: در عراق سرنوشت دیگری را دنبال می‌کردند و نشد، در افغانستان برای هدف دیگری بودند و اتفاق نیفتاد بنابراین این‌ها نشانه‌های این است که وضعیت قدرت‌های جهانی در حال تغییر است، در عراق قدرت‌های جهانی تقریبا متحد بودند  اما چیز دیگری شد و همین طور در جنگ 33 روزه، بنابراین تکثر قدرت‌ها و ظهور قدرت‌های مختلف را می‌بینیم. 

*دمکراسی در غرب به نهایت کار خود رسیده است

وی اظهار داشت: سخن از این است که ساختار کشورهای غربی که از درون مدرنیته شکل گرفتند این‌ها دچار نقایص زیربنایی هستند، دمکراسی در غرب به نهایت کار خود رسیده و نقایصی آرمانی پیدا کرده اما در دنیای جهان سوم به دلیل حضور مستبدین و استعمارزدگی همه خواهان دمکراسی هستند و این خواسته درستی است اما باید دمکراسی را از طریق درست آن  و با زیربنای درست دینی آن پیگیری کرد که دچار همان چالش‌های که امروز دنیای غرب شده گرفتار آن نشویم.  
 
لاریجانی ادامه داد: یکی از متفکران لیگوبرتسکی سخن مهمی دارد، حرف او این است که دمکراسی به دلیل عدم کفایت در آفریدن ارزش‌های مشترک و مخصوصا عدم همه جانبه‌گی این ارزَش‌ها دچار تهی شدگی شده است، این تهی شدن به خاطر نقص در آرمان‌‌های مشترک و نقص در عدم کفایت همه جانبگی آن آرمان‌ها بوده است.  
 
رئیس مجلس اظهار داشت: لذا وی معتقد است جوامع غربی در دنیای معاصر دچار نوعی افسردگی دمکراتیک شده‌اند، نوعی بی دردی، بیماری بی‌دردی ظاهری که حکایت از نوعی درد درونی مزمن می‌کند شده‌اند.
 
وی ادامه داد: او می‌گوید این بی دردی که حکایت از دردی پنهان در دمکراسی دارد همان گونه که در اعلان تبلیغاتی برای آسپرین به چشم می‌خورد که درد کشیدن بی‌معناست در دمکراسی ظاهرا شعار بی‌دردی را سر می‌دهند اما حکایت از دردی پنهان می‌کند که انسان را می‌خورد و آن غیبت شورهای سیاسی است، نوعی بی‌حسی عمومی جوامع غربی را در خودش فرو برده یعنی تصور می‌کنند به آرمان‌هایی که می‌خواستند رسیدند اما خیلی خلاها دارند این خلاها درد درونی است.  
 
لاریجانی با بیان این که عدم انتخاب درست در هدف‌ها این مشکل را به وجود آورده گفت: برخی از متفکرین خودمان مثل استاد شهید مطهری، وی این موضوع را سال‌ها پیش بینی کرده بودند و آن درد فقد معنویت است آزادی در جوامع غربی بی‌بنیه است بی‌پایه است، چون پایه‌های آزادی معنوی را ندارد لذا ساختمان در ظاهرا ساختمان زیبایی است اما دارای  مشکلات درونی است.  
 
وی ادامه داد: متفکر دیگری در زمان معاصر است به نام ژان بودریار، وی سخنی دارد که جالب است؛ می‌گوید ما در دنیای غرب با وضعیت شدیدی از شرایط اقتصادی و تسلط بورژوازی همراه بودیم و بعد از آن دنیای دمکراتیک را تجربه کردیم، این دنیای دیگری است، دوران پس از عشرت است اما دچار برهوت آرمانی شدیم، فقد و کاستی هدف داریم لذا در شرایط جدید مجبوریم الگوها و سناریوهایی داشته باشیم که چیزی جز تکرار سناریوهای گذشته نیست ما سناریوهای جدید را بازی می‌کنیم اما همان تکرار سناریوهای قبل است ما بدل سازی داریم شبیه سازی داریم چرا چون تصور می‌کنیم آرمان شهر ما تحقق یافته که همان جامعه دمکراتیک بود، لذا فکر پیشرفت را از دست دادیم و در حوزه سیاست هم فکر واقعی سیاسی که سعادت برای جامعه است را از بین برده ایم و نوعی بازی سیاسی را جای آن قرار دادیم، این بازی سیاسی فقط رفت و آمد و جلسه و کنفرانس است فارغ از نتیجه آن.
 
*ساختار سازمان ملل و شورای امنیت یک ساختار بزک کرده است

لاریجانی با اشاره به ساختار سازمان ملل اظهار داشت: مشاهده می‌کنید این ساختار چه قدر ساختار تعیین کننده‌ای برای سرنوشت جوانان است، مردم جوامع است و شورای امنیت را می‌بینید که بیشتر ساختار بازی داد؛ لذا شما خارج از ساختار شورای امنیت که باید حاکم بر دنیا باشد تصمیمات یک جانبه را مشاهده می‌کنیم الان برای ماجرای اوکراین آمریکایی‌ها فرمان صادر می‌کند که ما تحریم‌های یک جانبه علیه سوریه وضع می‌کنیم، آیا در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت چنین وضعی وجود داشت؟ پس ما یک ساختار بزک کرده داریم می‌نشینند قرار صادر می‌کنند صحبت می‌کنند اما تصمیمات خارج از آن ساختار گرفته می‌شود، این مشکلی است که دنیای امروز متوجه شد و متفکری مثل بودری پار آن را درک کرد.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: ملاحظه می‌کنید اگر ما بخواهیم شرایط جدید را تحلیل کنیم باید نقد بزنیم و عمق مسائل را دقیق‌تر بیابیم این زیبایی‌های ظاهری رسانه‌ای برای متفکرین ما نباید ارزش زیادی داشته باشد بلکه باید درون این شرایط تمدنی را مورد کاوش قرار دهند، اما در عین حال در مجموع و ارزیابی کلی شرایط ما باید قبول کنیم که در وضعیت ویژه‌ای هستیم و در حال تغییر مهم در تاریخ قرار داریم.  
 
* ما در یک وضعیت ژله‌ای قرار گرفتیم

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که وضعیت جدید هنوز شکل نگرفته ما در یک وضعیت ژله‌ای قرار گرفتیم که در حال شکل گیری است لذا بازیگران فعالند که جایگاه جدید خود را بیایند، جایگاه جدید هنوز معین نیست به همین دلیل اهمیت شرایط تاریخی امروز فوق العاده مهم است.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضعیت قدرت‌ها در آینده بستگی به درک و فهم آن‌ها از شرایط جدید و زرنگی آن‌ها در پیدا کردن راه جدید و استفاده از واقعیات و استفاده از زمان به نفع خودشان دارد.  
 
لاریجانی ادامه داد: در این مصاف هم قدرت‌های گذشته نقش مهم دارند و فعال هستند و هم قدرت‌های نوظهور، تلاش می‌کنند حوادث را تحت کنترل قرار دهند، ملاحظه می‌کنید در پس این انقلاب‌های منطقه‌ای تلاش‌های مختلفی از قدرت‌های نوظهور و قدرت‌های استعماری و مستکبر وجود داشت که شرایط انقلاب‌ها  را کنترل کنند، بعضی جاها تا حدی هم توفیق پیدا کردند و در بعضی جاها موفق نشدند.  
 
وی افزود: گاهی در بعضی کشورها به نوعی بده بستان و تا حدی استقرار موقت بسنده کردند، پس ما در یک شرایط پرتحرک برای پیدا کردن جایگاه جدید هستیم؛ این شرایط، شرایط پرنوسان و موقعیت تاریخی بسیار مهمی است که نکاتی که عرض شد مقوم شرایط جدید هستند.
 
لاریجانی ادامه داد: بنابراین راه آینده مسلمانان مشخصاتی و دشمنانی دارد راه آینده مسلمانان از نظر مبانی همان چیزی که در سخن اولیای دینی ما در قرآن کریم و بیانات پیامبر و در سیره نبوی و سلوک علوی نهفته است یعنی حرکت براساس حق و دفاع از مظلومین؛ ما باید به این سخن خداوند که می‌فرماید "جا الحق و ذهق الباطل" اعتقاد داشته باشیم، اگر اطمینان داشته باشیم حرکت آفرین خواهیم بود.  
 
 رئیس مجلس تصریح کرد: حرکت برای خدا در سیاست امروز دچار غیبت طولانی است، خدا در تمدن امروزی جایش را به رفاه،بازی‌های سیاسی و فریبکاری داده است؛ لذا اطمینان‌ها از بین رفته، کشورها نمی‌توانند به هم تکیه کنند چرا که فریبکاری جای آن را گرفته، مکر زمانه بر نگرش حق‌گرا توفیق پیدا کرده، شورآفرینی و نقش آفرینی فکر جدید باید این معادله را واژگون کند، مبارزه با ظلم و استکبار و برادری با مسلمانان، اخوت ریشه آن چیزی است که می‌تواند شرایط جدید را برای مسلمانان تغییر دهد ما باید اطمینان به وعده خدا داشته باشیم که اگر این راه راه مجاهدت در راه خدا و راه حق‌گرایی را داشته باشیم نصرت الهی با مسلمانان است.  
 
لاریجانی افزود: در این فکر اگر ما منظومه جدیدی را بخواهیم خلق کنیم و وحدتی را در امت اسلامی بخواهیم وضع کنیم که البته مخاطرات دارد و همه زمینه‌ها آماده نیست اما تحلیل شرایط نشان می‌دهد شرایط دنیای اسلام مقداری از این راه را در حال طی کردن است و ضمنا ضعف‌هایی حریف دارد که باید به این ضعف‌ها هم توجه کرد، اشتباهات قدرت‌های بزرگ در منطقه، خاورمیانه، شمال آفریقا، منطقه آسیا باعث شده فرصت‌هایی را برای مسلمانان ایجاد کند اشتباهات آن‌ها این فرصت را ایجاد کرده، آن‌ها خودشان را درگیر موضوعاتی کردند که این فرصت‌ها به وجود آمد برخی از ضعف‌های تئوریک در دنیای مسلط امروز این فرصت‌ها را به وجود آورد.

وی ادامه داد: نکته دیگر جنگ طلبی‌ها و شکست‌های آن‌هاست، در این ده سال اخیر این‌ها جنگی را انجام ندادند که در آن توفیق داشته باشند، در عراق هزیمت کردند چون ملت عراق بیدار بودند آن‌ها فکر می‌کردند برایشان فرش قرمز پهن می‌کنند، آقای بوش وقتی عراق اشغال شد گفت ما اینجا برج دمکراسی ایجاد می‌کنیم که بر کشورهای دیگر سایه بیندازد اما هزیمت کردند در افغانستان بعد از ده یازده سال اشغال در سال 2014 می‌گویند می‌خواهیم برویم.
 
وی افزود: به کدام یک از هدفهایتان رسیدید؟ شما گفتید ما آن را اشغال می‌کنیم برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر به کدامش رسیدید؟ ناتوان بودند، ناموفق بودند، در جنگ 33 روزه شکست خوردند، در سوریه موفق نبودند، خیلی تلاش کردند با طرح‌های آبکی یک طرح صلحی را به فلسطینی‌ها تحمیل کنند که موفق نبودند البته افرادی را پیدا کردند در این زمینه که بلغزند لیکن جریان زنده فلسطین آن را نپذیرفت پس ناموفق بودند، البته یک مشکلی مهمی دارند که ضربه حیثیتی به جریان‌های قدرت طلب دنیا زده است و آن دفاع آن‌ها از جریان‌های دیکتاتور منطقه است، غالب دیکتاتورهای منطقه متکی به آمریکا و قدرت‌های بزرگ هستند واین یک بی‌حیثتی سیاسی برای قدرت‌های بزرگ به وجود آورده است این را برخی از سیاستمداران آمریکا هم اشاره کردند که ما دچار مشکل عدم صلاحیت سیاسی شده‌ایم.  
 
رئیس مجلس افزود: البته حالا ژست‌های طرفدار دمکراسی می‌گیرند، سوار موج می‌خواهند ‌شوند و دفاع از دمکراسی می‌کنند اما این یک نوع ریاضت منفی حماقت برای آن‌ها محسوب می‌شود، چون این پس زمینه گذشته تاریخی را ملت‌ها می‌شناسند و به یاد دارند، این‌ها مشکلاتی است که آن‌ها در منطقه دارند و فرصت‌هایی برای ظهور جریان‌های نو پدید آورده است، در این شرایط ظهور جریان‌های نو قدرت‌هایی می‌توانند نقش آفرین باشند که حرف نو داشته باشند و کاستی‌های مسیر طی شده را بتوانند جبران کنند نه این که یک قدرت برود و یک قدرت شبیه به او جای او را بگیرد بعضی از قدرت‌های کهنه قبلی ظاهر متفاوتی دارند اما حرف نویی برای تسلط و ظهور ندارند. بنابراین این‌جا یک مجال برای ظهور قدرت‌هایی است که حرف نو داشته باشند و فقد شرایط امروزی را در تمدن جدید بتوانند جبران کنند به وجود خواهد آمد.  
 
وی تصریح کرد: این‌جا حضور فکر سیاسی در حیات مسلمانان یک عنصر مهم است که جلوه‌گری می‌کند، ما ظرف 4، 5 دهه گذشته می‌بینیم که فکر سیاسی در حیات مسلمانان آرام آرام خود را نشان داده است و این یک نقطه مهم است.  
 
رئیس مجلس گفت:نکته دیگر حضور عنصر مجاهدت و مقاومت است، مخصوصا در این سه دهه اخیر این عنصر مقاومت و مجاهدت به عنوان مهمترین جریان تاثیرگذار در خاورمیانه خودش را شکل داده ما به این جریان‌های بدلی مجاهدت کاری نداریم این‌ها جز آبروریزی چیزی نیستند، این جریان‌های تکفیری افراطی این‌ها جریانات مجاهدت اصیل نیستند، دست سازند برای آبروریزی، اما مقاومت اصیل که ریشه در تفکر ناب محمدی دارد این عنصر عنصر تاثیرگذار شده است، نقش او را درک کردند و فهم کردند و گاهی می‌خواهند شکل و چهره این جریان را تخریب کنند از این جهت گاهی می‌نویسند ما حزب الله را جزو گروه ‌تروریستی اعلام می‌کنند با اعلام کردن شما مشکلی حل نمی‌شود همان مشکل ریاضت منفی حماقت خودتان را مداوم مستمرتر می‌کنید این یک واقعیت است باید با این واقعیت کنار بیایید نمی‌توانید آن را با انگ زدن حذف کنید.  
 
لاریجانی ادامه داد: نکته دیگر قدرت پیدا کردن اقتصادی کشورهاست، امروز کشورهای اسلامی دارای قدرت‌های اقتصادی متنوع شده‌اند، ترکیه شرایط سابق را ندارد و قدرت اقتصادی شده است، ایران قدرت اقتصادی است، مالزی، اندونزی همین طور، خیلی از کشورهای اسلامی صاحب قدرت اقتصادی شده‌اند خیلی از کشورهای اسلامی از انرژی قوی برخوردارند، عراق ساختار دمکراتیک پیدا کرد که یکی از کشورهای مهم اقتصادی است و صاحب انرژی زیاد است، این یک قدرت است علاوه بر این قدرت علمی و تکنولوژیک پیدا کردند.  
 
وی تصریح کرد: کشورهای اسلامی زیادی هستند که در زمینه علمی و تکنولوژیک گام‌های مهمی برداشته‌اند، در صنایع مختلف صاحب نظر شدند، البته در ابتدای راه هستند اما پیشرفت‌های آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه تکنولوژی‌های نو پیشرفت‌های چشمگیری داشته یکی از آن‌ها مسئله هسته‌ای است این بغضی هم که غربی‌ها نسبت به ایران و موضوع هسته‌ای دارند به خاطر محدودسازی همه کشورهای اسلامی است آن‌ها می‌گویند این کشوری که آزادانه حرفش را می‌زند و و دریچه‌های جدیدی را به خاورمیانه باز می‌کند و امروز صاحب تکنولوژی شده باید با او درگیر شویم تا دیگران متوجه شوند آزادی عمل در حوزه علمی و تکنولوژیک ندارند، محدودیت دارند و تا یک حدی می‌توانند جلو بروند.  
 
وی گفت: مهمترین مسئله آن شورآفرینی است که در کشورهای اسلامی وجود دارد این یک واقعیت است صحنه مصر؛ صحنه‌های تونس و لیبی نشان دهنده شورآفرینی است البته باید حسابگر و با شکیبایی این مسیر را طی کرد، نباید صرفا تکیه بر شورآفرینی داشت باید حتما توجه به حسابگری در شرایط فعلی داشت.  
 
لاریجانی افزود:این‌ها شرایطی است که برای ما فرصت‌هایی ایجاد کرده این فرصت‌ها اگر به پیوندهایی بین کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی و علمی بیانجامد سرنوشت خوبی برای امت اسلامی دارد، ما مشکلمان در اینجاست این راه آینده مسلمانان، دشمنانی دارد که برخی از این دشمنان بیرونی است و برخی درونی است ما نباید همه چیز را به دشمنی بیرونی منوط کنیم چرا که دچار خواب آلودگی از ضعف‌های درون می‌شویم. راه آینده مسلمانان هم دشمنان بیرونی و هم دشمنان درونی دارد این فرصت‌ها وجود دارند اما به دلیل همین ضعف‌های درونی و مشکلات بیرونی از همه این فرصت‌ها و استعدادها استفاده نمی‌شود.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جبهه بیرونی و جبهه استکباری ما این شرایط را می‌بینیم، آن‌ها مخالف حرکت‌های دمکراتیک هستند لذا با جریان آزاد اندیشی در دنیای اسلام مبارزه می‌کنند امروز آمریکا و غرب یکی از ستون‌های مبارزه با حرکت دمکراتیک در کشورهای اسلامی شدند.
 
وی تصریح کرد: آن‌ها مخالف این بیداری اسلامی و شورآفرینی سیاسی هستند تلاش می‌کنند با چند شکلات سیاسی شورآفرینی سیاسی را خاموش کنند، لذا دنبال مکر سیاسی هستند، با مجاهدت در دنیای اسلام مبارزه می‌کنند، انگ می‌زنند این‌ها تروریست هستند مخالف پیوندهای اقتصادی کشورهای اسلامی هستند مخالفند که این‌ها پیوند اقتصادی پیدا کنند تاثیر می‌گذارند که اگر شما با این کشور ارتباط برقرار کنید ما این مزایا را از شما می‌گیریم و این‌ها را متفرق می‌کنند گاهی آن‌ها را به دنبال سراب‌هایی به سمت دیگری می‌کشند لذا شما در دنیای اسلام اقتصاد و بنیه قوی می‌بینید اما متفرق، به جای این که کشورهای اسلامی ظرفیت‌ها را به هم پیوند بدهند با جای دیگر پیوند می‌دهند عیب استراتژیست دارند کشورهای حوزه خلیج فارس نباید با هم کار کنند باید از طریق پل زدن به کشورهای بزرگ با هم پیوند پیدا کنند لذا تبادل بین خودشان کم است اما با کشورهای بزرگ تبادل دارند این راه را آن‌ها نشان داده‌اند.

وی افزود: این ستمی که به ملت ایران وارد می‌کنند یک نمونه است مگر دولت ایران چه گفته گفته ما می‌خواهیم دانش هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشیم رهبری معظم انقلاب فتوا صادر کرده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است سلاح کشتار جمعی حرام است پس درد شما چیست در پوشش مبارزه با سلاح هسته‌ای دنبال این هستند که ملت ایران را محروم کنند از فناوری سلح‌آمیز هسته‌ای اما ملت ایران مقاومت و استقامت کرد آنها به فشار و ستم و سنگ‌اندازی به ملت ایران کردند اما مقاومت ملت ایران آنها را موفق کرد که امروز صاحب تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز شده‌اند.

لاریجانی تصریح کرد: راه پیشرفت مقاومت است اگر راه پیشرفت سیاسی مقاومت بود پس راه پیشرفت علمی نیز در مقاومت است و آنها تکنولوژی های نوین را به شما ارزانی نمی‌کنند باید مقاومت کرد در سیستم‌های دفاعی ما همین وضع وجود داشت حالا راجع به موشک‌های ایران می‌گویند ما نگرانیم.

رئیس مجلس در ادامه گفت: مگر شما موشک به ایران دادید شما که از اول انقلاب ما را تحریم کردید ایران مقاومت کرد روی پای خودش ایستاد و به تکنولوژی‌های جدید در سیستم‌های دفاعی رسید.

وی اظهار داشت: پس آنها یک هدف دیگری را دنبال می‌کنند سال‌ها پیش یکی از وزرای مشهور کشورهای منطقه به ایران آمد گفت من از یکی از کشورها و قدرت‌های مهم جهانی که در اروپا هست آمده‌ام.

لاریجانی تصریح کرد: در کوران کشمکش هسته‌ای ایران پیغام من این است آن وزیر خارجه قدرتمندکشور اروپایی به من گفت ما حرفی نداریم ایران سلاح هسته‌ای هم داشته باشد فقط یک شرط دارد ایران طرح‌های ما را در خاورمیانه تخریب نکند از مسئله فلسطین صرف نظر کند این وزیر خارجه منطقه هنوز هم زنده است بحث سر مسئله هسته‌ای نیست شما در همین حوادث چند سال اخیر ملاحظه کنید وقتی جنگ 33 روزه اتفاق افتاده حمله کردند به لبنان حزب‌الله دفاع می‌کرد ما در حال مذاکره با غرب بودیم در مورد مسئله هسته‌ای که یک مرتبه مذاکره را قطع کردند آقای کیسینجر یک مقاله‌ای نوشت که الان موقع آن است که ایران را مجازات کنیم.

رئیس مجلس بیان کرد: خب شما حمله کردید به لبنان، هم چه ربطی به مسئله هسته‌ای ایران دارد شاید ایران یک قطعنامه صادر کردند راجع به چی راجع به مسئله هسته‌ای نه مسئله لبنان بعد نمایندشان در 1+5 تماس گرفت و گفت من در هر صورت عذرخواهی می‌کنم آن خرابکارها کار خودشان را کردند.

وی گفت: پس آنها یک هدف دیگری را دنبال می‌کنند الان یکی دو سه سال است مستمرا پیغام می‌دهند ما می‌خواهیم با شما مذاکره کنیم اصرار دارند نامه می‌نویسند ایران که هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده بود شما بودید که به دلیل شرایط زمانه و وضعیت منطقه میز مذاکره را ترک می‌کردید اما از نظر تبلیغاتی و ژست‌های سیاسی این نیاز خودشان را به عنوان احتیاج طرف مقابل می‌خواهند بفروشند ما تقاضا کردیم اما جوری حرف می‌زنند و ژست می‌گیرند که ما اینجوری داریم عمل می‌کنیم اگر این وضعیت خواب‌آلودگی برای شما نون و آبی دارد با همین ژست‌ها زندگی کنید.

لاریجانی در ادامه افزود: ولی خودتان می‌دانید که شما بارها تقاضا کردید و نیاز داشتید و مشکل داشتید در منطقه و نتوانستید با فشارهایی بر ایران کاری از پیش ببرید لذا فضا طوری نیست که شما نیاز خودتان را به عنوان احتیاج طرف مقابل بفروشید.

وی اظهار داشت: با تبلیغات اگر که وضع و حالی پیدا می‌کنید باشید اما دوستان ما یک مشکل درونی داریم مشکلات درونی خودمان را فراموش نکنیم ما نباید انتظار داشته باشیم مستکبرین دشمنی با راه آینده مسلمانان نکنند اما باید مشکلات درونیمان را باید در این گونه جلسات بیشتر به آن توجه کنیم.

رئیس مجلس در ادامه افزود: یکی از آنها بی فکری و بی تدبیری در اداراه کشورهاست خیلی از کشورها منابع خیلی خوبی دارند منابع زیاد نفتی و گازی دارند آیا بهترین استفاده را از این می‌کنند آیا این تبدیل به سرمایه‌گذاری می‌شود آیا تبدیل به قدرت می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: خیلی از موارد این طور نیست بد استفاده می‌کنیم گاهی هم اقتباسی از شرایط دیگران آن را می‌خواهیم تقلید کنیم و این اشتباه است چون شرایط شرق با غرب خیلی متفاوت است ا گر چیزیی از دیگران می‌خواهیم بگیریم باید ضعف‌های آن را بشناسیم در همان چاله نیفتیم آنها هم نکات مثبت و منفی نیز دارند از دو قرن پیش راه را شروع کردند حالا شما می‌توانید به این دو قرن نگاه کنید.

وی در ادامه تصریح کرد: حرکت این پدیده را بشناسیم کجا فراز و فرود داشتند اما مهمش بی تدبیری و بی مدیریتی است نکته دیگر دنیا طلبی است اگر ما بخواهیم شرایط را تغییر دهیم مجاهدت نیاز داریم اما گرفتار دنیا طلبی هستیم راحت نشینی در کاخ‌ها فرصت نمی‌دهد برای اینکه مجاهدت شکل گیرد و این گرفتاری است یک زمانی مرحوم سید جمال اسدآبادی که این روزها روز بزرگداشت این عزیز است ایشون تلاش می‌کرد قدرت‌های آن زمان خودش را همگرا کند شما ناسیونالیست بودن نیست راه شما همگرایی براساس اسلام است اما آخرهای عمر به این نتیجه رسیدیم که این رهبران قدرت‌های اسلامی به این سادگی زندگی متعارف خودرا رها نمی‌کنند لذا در یک جایی بیانی داریم که اگر عمرمان را صرف روشنگری توده‌ها می‌کردم موفق‌تر بودم.

لاریجانی بیان کرد: امام خمینی (ره) این راه را به درستی فهم کردند و پایه حرکت آینده مسلمانان را بر بیداری قرار دادند بیداری توده‌هاست لذا این نقطه مهمی است یکی از مشکلات دیگر عدم مرزبندی شفاف است یعنی به جای اینکه با دشمن و جبهه استکبار مرزبندی داشته باشند اینها شیفت بودند به سمت داخل این تفرقه‌ای است که بین مسلمانان راه انداختند و این جریان تکفیری و آدم کشی جدید که ریشه‌هایش مربوط به است.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: نفهمی و جریانات داخلی و تحریک بیرونی سرویس‌های اطلاعاتی بیرونی که اینها را مدد می‌رسانند به هر حال یک مشکلی است یعنی به جای اینکه انرژی مسلمان را متمرکز و متراکم کند به سمت آمریکا و استکبار صهیونیست در درون دچار سایش کرده و این مشکل کمی نیست و احتیاج به روشنگری دارد مشکل چهارم سطحی نگری نسبت به آینده است یک حرف زیبایی این آقای دوگل دارد در همان چارچوب ذهنی خودش می‌گوید اکثر سیاستمداران از فرازگاه‌ها نظر نمی‌کنند به عالم سیاست بلکه در مرداب‌ها عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قالب سیاستمداران روزمره فکر می‌کنند گفت: این افراد داخل چارچوب‌هایی که دیگران برایشان اندیشیده‌اند تقلا می‌کنند، از فرازگاه‌ها به آینده نگاه نمی‌کنند لذا نمی‌توانند پیش‌بینی کنند شرایط آینده ما باید بپذیریم که این مشکلات را در درون داریم ضمن اینکه آن نقاط قوت را داریم.

لاریجانی ادامه داد: قدرت توسعه‌ و کارآفرینی در افکار اسلامی داریم که در غرب متفاوت است همچنین ضایعاتی داریم که نمی‌گذارند انرژی حرکت کند.

وی افزود: در شرایطی هستیم که می‌توانیم از شرایط ژله‌ای جایگاه قدرتی برای امت اسلامی بسازیم که استعدادها و نمونه‌های پیشرفت آن را داریم و باید بر مشکلات داخلی فائق آییم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید همگرایی بین نخبگان و نمایندگان ملل به وجود بیاید تا دوراندیشی کرده و از فرصت‌ها استفاده کنند گفت: مسئولیت تاریخی مهمی در این دوره داریم در شرایطی که حریفمان ضعف دارد و دنیای اسلام متحول شده است که امت‌های اسلامی زمینه‌های پرش و جهش را پیدا کردند اما مشکلات پای آنها را بسته است که باید این گره‌ها را باز کنید و این نشست‌ها می‌تواند برای وصل شدن افکار به یکدیگر بسیار کمک کنند.

لاریجانی با تاکید براینکه باید فشار بیاوریم تا دولت‌های اسلامی به هم نزدیک شوند و به یکدیگر تکیه کنند اظهار داشت: استراتژی ما این است که بیشترین ارتباط سیاسی و اقتصادی را با کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی افزود: کشورهای همسایه به دلیل فشارهای زیاد دشمنان خواستار رابطه پنهانی با ما هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسیر روشنی پیش رو داریم و بسیاری از نواقص کارهایمان را می‌شناسیم که باید همت کنیم تا راه آینده مسلمانان مسیری رو به پیروزی با موفقیت‌های بیشتر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار