ستارگان آسمان ایران اسلامی/6

سردار شهید "غلامحسین افشردی" اعجوبه اطلاعاتی سپاه اسلام

اوایل سال 1359 به عضویت سپاه درآمده و با نام مستعار "حسن باقری" در واحد اطلاعات مشغول خدمت می‌شود، باقری با توان، هوش و استعدادی شگرف در تحلیل اطلاعات دشمن در اغلب مواقع، تحرکات احتمالی دشمن را پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، در هر کشوری شناخت اسطوره‌های مقاومت برای نسل‌های آینده یک ضرورت است.

آشنایی با اسطوره‌های شهادت و مقاومت ایران اسلامی که ویژگی منحصر به فرد ایمان و معنویت را با آمادگی رزمی و دفاعی خود تلفیق کردند برای نوجوانان و جوانان کشورمان، جذاب و مفید است.

به همین منظور  باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا به معرفی مفید و مختصر شهدای شاخص با عنوان "ستارگان آسمان ایران اسلامی" به ترتیب حروف الفبا بپردازد.

اگرچه همه شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران مقاوم و سربلند و عزیز، ستارگان آسمان ایران اسلامی هستند و هرکس در هر شغل و مسئولیتی که قرار دارد و نفس می‌کشد، مدیون این فداکاری‌ها و از جان‌ گذشتگی‌ها است.






سردار شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی)

روز سوم شعبان برابر با 25 اسفند 1334در تهران متولد شد. پس از اخذ دیپلم در سال 1354 در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه پذیرفته شده اما به دلیل فعالیت‌های ضد رژیم و درگیری با گارد شاهنشاهی از دانشگاه اخراج می‌شود.


 


غلامحسین در سال 1356 برای سربازی اعزام می‌شود و به دنبال فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها سربازی را ترک کرده و به مبارزه علیه رژیم شاه ادامه می‌دهد. در تصرف کلانتری 14 و پادگان عشرت آباد نقش مؤثری را ایفا می‌کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نهادهای مختلف فعالیت می‌کند.




 
اوایل سال 1359 به عضویت سپاه درآمده و با نام مستعار "حسن باقری" در واحد اطلاعات مشغول خدمت می‌شود. باقری اول مهرماه 1359 راهی جبهه‌های جنوب شده و در اهواز اقدام به راه‌اندازی واحد اطلاعات- عملیات رزمی می‌کند. او خود شخصاً همراه دیگر نیروهای اطلاعاتی به شناسایی مواضع نیروهای رژیم بعثی عراق می‌پردازد.





باقری با توان، هوش و استعدادی شگرف در تحلیل اطلاعات دشمن در اغلب مواقع، تحرکات احتمالی دشمن را پیش‌بینی می‌کند. اقدام‌های مهم او در زمینه اطلاعات، راه‌اندازی واحد اطلاعات- عملیات در ستاد عملیات جنوب، تشکیل بایگانی اسناد جنگ، ترجمه اسناد و شنود بی‌سیم دشمن و همچنین طراحی گردان‌های رزمی و سازماندهی آن‌ها است.




 

شهید باقری در دی ماه 1359 به عنوان یکی از معاونان ستاد عملیات جنوب انتخاب و در شکست محاصره‌ سوسنگرد، فرماندهی عملیات امام مهدی(عج) را می‌پذیرد. در فتح ارتفاعات الله اکبر و دهلاویه نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا می‌کند. در عمیات ثامن‌الائمه(ع) فرماندهی محور دارخوین را به او می‌سپارند و در شکست حصر آبادان در طراحی و سازماندهی عملیات و کسب اخبار و اطلاعات از دشمن نقش مؤثری دارد.





در عملیات طریق‌القدس فرمانده‌ قرار گاه نصر می‌شود و در عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان با لیاقت و شایستگی تمام انجام وظیفه می‌کند. پس از پایان عملیات رمضان، از سوی فرماندهی کل سپاه به سمت فرماندهی قرارگاه کربلا و جانشین فرماندهی کل در قرارگاه‌های جنوب منصوب می‌شود.





پس از شکل‌گیری سازمان رزمی سپاه با توجه به توان و تجربه‌های وی به عنوان جانشین فرماندهی یگان زمینی سپاه پاسداران برگزیده می‌شود و سرانجام پس از مجاهدت‌های بی‌شمار روز 9 بهمن 1361 به شهادت می‌رسد.

گفتنی است سریال تلویزیونی "آخرین روزهای زمستان" یکی از کارهای هنرمندانه درباره سردار شهید "حسن باقری"(غلامحسین افشردی) بوده که به زیبایی زندگی وی را از تولد تا شهادت به تصویر کشیده و صحنه‌های واقعی جنگ و لحظات حساس و سخت آن را نیز نشان می‌دهد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید شمس فلاحت
۰۰:۴۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
بیاد این شهید عزیز و تمام همسنگران عزیزم در این نیمه شب گریستم. روزها و شب های پرستاره جبهه خوزستان یادت بخیر که همه ما را عاشق و دیوانه کردی. یادت همیشه با ماست. نخلهایت جاودان و کارونت پرآب
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
درود بر روح پاکش
آخرین اخبار