نوروز آغاز طراوت و شادابی‌ جهان است

نوروز آغاز طراوت و شادابی جهان است و این روز برای هر موجود زنده‌ایی مهم و تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جشن نوروز یکی از آیین‌های کهن و ماندگار ایرانیان باستان بوده و با گذشت 3 هزار سال، هنوز این رسم و آیین نیک روزگار بمانند اولیه خود برگزار می‌شود.  
 
نوروز را اصلی‌ترین جشن ایرانیان از ابتدا تا کنون می‌توان نام برد و سفره هفت‌سین که جزء جدا نشدنی تنها عید ایرانیان باستان است. تزیین این سفره که با گذشت زمان تغییرات اندکی هم در آن بوجود آمده هر سال با حساسیت خاصی از طرف خانواده‌های ایران انجام می‌شود.  
 
چیدن خوان نوروزی در زمان ساسانیان نیز رواج بیشتری داشته و بعد از حمله اعراب به ایران قرآن نیز به سفره عید نوروز ایرانیان اضافه شد، در دوره ساسانیان سفره عید نوروز را با تکه‌نان ، تخم مرغ، کتاب مقدس، آیینه، سمنو، سیب و انار و سکه، تزیین می‌کردند. البته ماهی جزو سنت‌هی ایرانیان نبوده و بعدها این رسم از چین وارد فرهنگ ایران شد، هرچند این ماهیان قرمز در فرهنگ و تهران این مرز و بوم و سفره هفت سین ریشه دوانده که چینی بودن آن را به زحمت می‌توان ثابت کرد.  

تخم مرغ بن‌مایه خوان نوروزی بوده و انواع سفید و رنگین آن از قدیم زینت بخش سفره هفت سین ایرانیان بوده، زیرا تخم مرغ نهادی از نطفه و نژاد است که بزودی باید جان بگیرد و زندگی یابد و زایش کیهانی انجام پذیرد. جالب است بدانید که پوست تخم مرغ نیز نهادی از آسمان و طاق کیهانی است که در برخی مناطق سر سفره می‌گذارند. سبزه یکی دیگر از ملزومان سفره هفت‌سین نوروزی است و ایرانیان باستان معتقدند سبزه رویاندن مربوط به "جمشید شاه" است که پس از سرکوب اهریمن و پیروانی که مانع وزش باد بودند و نمی‌گذاشتند درخشان بروید، سرسبزی و رویش را به زمین بازگرداند. در این روز که "نوروزش" نامیدند، هر چوب و درختی که خشک شده بود باز روئید و سبز شد.  
 
علاوه بر سفره هفت‌سین، صله رحم و دید و بازدید عید از مهمترین سنت‌های ماندگار و نیک آئین نوروز است که بی‌شک عامل مهمی در استحکام خانواده‌های ایرانی شده است. چرا که دراین روز مردم بسیاری از کدورت‌ها و کینه‌ها را کنار گذاشته و همزمان با طراوت طبیعت با دلی شاد و سرشار از شور و شوق به دیدار هم می‌روند.  
 
چه پیرزنان و پیرمردانی که در کل روزهای سال رسیدن نوروز را روز شماری می‌کنند تا حداقل سالی یک بار فرزندان و عزیزانشان را ببینند.  

یادآوری مردگان و بزرگداشت روان در گذشتگان در آخرین روزهای پایانی سال، از دیگر سنت‌های آیین نیاپرستی در جامعه ایرانیان باستان از قدیم تا به امروز بوده است.  
 
جشن نوروز بطور مشترک بین 6 کشور آسیایی و همسایه ایرا در فهرست جهانی به ثبت رسیده در حالیکه این جشن طبیعت، سالیان سال است به شیوه‌های مختلف و متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه در برخی کشورهای دنیا انجام می‌گیرد؛ جشن نوروز در ایران، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تقریبا یکسان و به شیوه هم برگزار می‌شود.  

اما در کشورهای دیگر در جشن بهار طبیعت خبری از سفره هفت سین و . . . نیست، مثلا درتایلند سال نو(نوروز) را روز 13 آوریل جشن می‌گیرند و آنچه در این روز به وفور دیده می‌شود آب پاشی مردم بر روی یکدیگر است که معتقدند "آب" در سال جدید برکت و سلامت را برای خانوده‌ها به همراه خواهد آورد. یا در ونزوئلا اولین روز سال نو، مردم لباس زرد به تن می‌کنند و معتقدند که برایشان خوش یمن بوده و شانس بهمراه خواهد داشت.  
 
در ایالت‌های جنوبی آمریکا لوبیای چشم بلبلی به همراه جوانه شلغم پخته و به عنوان تبریک سال نو می‌خورند.
  
در شهرهای ساحلی مردم در شب سال نو لباس سفید پوشیده و به ساحل می‌روند. علاوه بر آتش بازی مردم گل به دریا می‌ریزند و معتقدند دریا می‌تواند آرزوهایشان را برآورده کند.  
 
به هر حال نوروز آغاز طراوت و شادابی جهان است و این روز برای هر موجود زنده‌ایی مهم و تاثیر گذار است چه آنهایی که این روز را با برخی خرافه‌ها آمیخته و جشن می‌گیرند و چه آنهایی که جشن نوروزشان همراه با تعالی روح و کمک به همنوع برگزار می‌شود.  
 
آری نوروز آغاز طراوت و شادابی طبیعت و انسانهاست.  

باشد که در این آئین نیک روزگار طراوت و شادابی طبیعت و نیک و پاکی ایزد دانا، قرین همیشگی زندگی و حیات بشر دوستان پاک نهاد و پاک سرشت گردد. خبرنگاران باشگاه خبرنگاران نیز دراین زایش دوباره طبیعت سعادت و سلامت را برای همگان آرزومند است.  
 

یادداشت از رضا شوکتی
 
انتهای پیام/  
برچسب ها: شوکتی ، نوروز ، اداب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار