کرمان/

چرا گردشگران کرمان را برای سفر انتخاب می کنند؟

كرمان یکی از استانهای سرشار از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعیست که در جنوب شرقي ايران واقع شده و حدود 11 درصد از خاك كشورمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، اين استان از نظر وسعت نخستین استان كشور است که از شمال به استان هاي يزد وخراسان جنوبي،‌از جنوب به استان هرمزگان ،از شرق به استان سيستان و بلوچستان و ازغرب به استان فارس محدود مي شود.

استان کرمان به دلیل برخورداری از طبیعتی زیبا و آب و هوایی مناسب ، هر ساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی در سراسر کشور و جهان است.

مناطق نمونه گردشگری

مناطق نمونه گردشگری این استان شامل: سیرچ، کوهپایه، دلفارد، بیدخون بردسیر، لاله زار، بندر هنزا ، گیشیگان و ... هر سال در ایام تعطیلات ، به ویژه سیزدهم فروردین میزبان مسافران زیادی از داخل و خارج استان است.

جاذبه های تاریخی و طبیعی

عاملی که سبب شده گردشگران این استان را برای سفر انتخاب کنند ، علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی گردشگری چون ارگ بم ، ارگ راین ، مقبره شاه نعمت الله ولی ماهان ، باغ شاهزاده ماهان ، مجموعه گنجعلیخان کرمان ، مشتاقیه ، یخدان مؤیدی ، گنبد جبلیه ، قلعه اردشیر ، قلعه دختر ،کلوت های شهداد ، امامزاده حسین جوپار ، بادگیر چپقی ، تپه باستانی کنارصندل ، شهر دقیانوس ، روستای صخره ای میمند ، پارک ملی خبر و... ، صنایع دستی و سوغاتی های این استان است.

صنایع دستی

مسگری: مسگري يكي از شعبات فلزكاري است ، بنابرحدس باستان شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال سابقه دارد.

درواقع مي توان گفت: نخستین اشياي فلزي ساخته شده به دست بشر ، مصنوعات مسي چكش كاري شده و كوچكي بوده كه به نيمه اول هزاره چهارم پيش از تاريخ تعلق دارد.

در آخرين قرون دوران نوسنگي ، انساني كه موفق به تهيه ابزار مورد نياز خود از سنگ شده بود ،حسب اتفاق به عنصري برخورد كه نه تنها هنگام ضربه خوردن نمي شكست بلكه قابليت ذوب ،چكش خواري و تغيير فرم را نيز داشت.

قاليبافی: کرمان از مراکز مهم قاليبافی ايران به شمار می آيد . اين شهر در آغاز قرن بيستم ميلادی يکی ازمعروفترين مراکز قاليبافی جهان به شمار می آمده است ، چنان که در آستانه جنگ جهانی اول تعداد دارهای قالی در اين استان به بيش از پنج هزار می رسيد.

طرحهای معروف قالی کرمان

طرح و رنگ درقالی کرمان اهميت بسيار دارد ، طرحهای معروف قالی کرمان عبارت است از : شاه عباسی ،افشان ، ترنجی ، خوشه ، برگ فرنگی ، درختی ، شکارگاه و قاب قرآنی.

شال بافی: شال بافی يکی از رشته های قديمی و اصيل صنايع دستی در "هوتک" کرمان است که معمولاً خانگی است و کارگاه درخانه قرار دارد.

عريض دوزی: عريض پارچه دستباف پشمی و نسبتاً ضخيم است که بر روی آن زنان پته دوز ، پته دوزی می کنند.

درگذشته از عريض استفاده های ديگری نظير کت و پالتو می شد ولی امروزه مصرف عريض بسيارکم شده و حتی در پته دوزی نيز محدود شده است.

حصیر بافی: روش كار بدين ترتيب است كه پس از جدا كردن شاخه هاي درخت مورد نظر و خشك كردن آنها ، به وسيله اصل اوليه بافت يعني درگير شدن تار و پود انجام می شود.

گلیم بافی: توليد گليم در جوامع عشايري و روستايي تقريباً حالت حرفه اي غير دايم و فصلي دارد و بافندگان آن اكثراًزنان و دختران خانه دار هستند.

توليد گليم لااقل 7000 سال قدمت دارد.

ترمه بافی: از ديگر صنايع دستی رايج در استان کرمان ، بايد از ترمه بافی نام برد که البته توليد آن حدناچيزی بوده و تنها به چند صنعتگر هنرمند محدود می شود.

قلم‌زني: قلم‌زني نيز هنري است كه در آن توسط نوك ظريف قلم فولاد و ضربات ماهرانه چكش‌هاي سبك بر روي سطح فلزنقش‌آفريني مي‌شود .

به گفته استادان اين رشته هنر قلم‌زني در ابتدا مخصوص كرمان بود و به صورت خطوط ساده و يا خطوط موج دار دور ظرف گرد مانند: بشقاب و كاسه به كارمي‌رفت اما اين هنر بعد از وارد شدن به اصفهان كه طرحهاي متنوع را رونق بخشيدند ،به اوج خود رسيد.

معرق چوب: معرق در لغت به هر چيز رگه‌دار گفته مي‌شود . اين هنر ابتدا براي تزيين سطح ميز ، بوفه ،درها و تكيه‌گاه صندلي به كار مي‌رفت اما امروزه در تابلوها و موارد بسيار ديگري كاربرد زينتي دارد.

چاقوسازي: هنرچاقوسازي به طريقه نسل به نسل از پدران به فرزندان به ميراث مانده و همچنان در اين شهر و با همان كيفيت گذشته رونق دارد.

چاقو انواع مختلفي دارد از جمله شكاري ،قلمه‌زني ، تزييني و دسته شاخي كه نامگذاري اين چاقوها بر اساس تيغه و نوع استفاده آنها مي‌باشد.

سوغات

خوراکی هایی چون پسته ، قاووت ، کماچ سهن ، سمنو ، کلمپه و خرمای بم از سوغاتی های این استان به شمار می روند.

علاوه بر این ، اهل هنر می توانند از انواع پته ، قالی ، گلیم ، شیریکی پیچ ، کارهای قلمزنی ، ظروف مسی آن بهره ببرند . در جوار این مقوله های متنوع ، باید از داروها و گیاهان دارویی چون زیره ، حنا ، سدر و کتیرا نام برد .

حنا :حنا از جمله سوغات کرمان است که معمولاً به عنوان دارو و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد . نرماشیر یکی از نواحی مهم تولید حنا در ایران است .

پسته : رفسنجان رتبه نخست تولید و صادرات پسته ایران را دارد. انواع پسته کرمان عبارتند از : اوحدی ، فندقی ، کله قوجی یا احمد آقایی ، سبز پسته ، سفید پسته ، شستی واحدی، بادامی ، کدویی ، کرمانی ، رباطی ، راوری ، قرمز ، ممتاز ، ابراهیمی ، اکبری ، امیری ، پاکزاد.

زیره : یکی دیگر از سوغاتی های استان است که با کاربردهای مختلف معروفیت خاصی در ایران دارد.

کتیرا : این صمغ گیاهی که به زبان انگلیسی نامیده می شود ، گونه های مختلفی دارد که به صورت درختچه یا گیاهان علفی چند ساله در ایران به طور کلی آنها را گون می نامند .

در متون طب سنتی این گیاهان با نام های عربی «محلب العقاب» و «اصابع الغروس» معرفی شده اند.

و کرمان همچنان میزبان گردشگران نوروزیست./س

گزارش از:مریم بهادری

برچسب ها: گردشگران ، سفر ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
ممنون خیلی قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۲۹ ۲۷ دی ۱۳۹۳
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالیه