حاشیه‌های تئاتر در شهریورماه سال 92؛

ماه پرکار تئاتری "جنتی" و "مرادخانی"

تئاتر در شهریور 92 پر از تلخی و شیرینی بود که به گوشه‌ای از آنها اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ شهریورماه سال 93 یکی از پرکارترین ماه‌های سال برای "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. 

وی در اولین اتفاق با جمعی از اعضای هیات مدیره تئاتر دیدار کرد که در این دیدار هنرمندانی چون "رویا تیموریان"، "محمد یعقوبی" و"خسرو احمدی" مشکلات تئاتر را با مرادخانی در میان گذاشتند.  
مراد خانی در ادامه‌ی ملاقات‌هایش از "جمشید مشایخی" هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر دیدار و از دغدغه‌های تئاتر‌ی‌اش به مشایخی گفت.

وی در آخرین دیدارهایش به دیدن نمایش "سیندرلا" به کارگردانی "جلال تهرانی" رفت و پس از دیدار نمایش با هنرمندان این اثر به گفتگو پرداخت. 

در این ماه سیزدهمین جشن کانون ملی منتقدان ایران در تالار قشقایی تئاتر شهر برگزار شد و پس از آن سالن کنفرانس تئاتر شهر به نام مشاهیر تئاتر ایران نامگذاری شد. 

در اتفاقی شگفت تعدادی از اعضای "انجمن تئاتر آزاد" به دادگاه فراخوانده شدند که "مجید جعفری" رئیس انجمن تئاتر آزاد در اعتراض به این اقدام مطالبی را مطرح کرد. 

"علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح جشنواره آیینی و سنتی پیامی را خطاب به هنرمندان و مسئولان این حوزه اعلام کرد.

از اتفاقات مهم در شهریور 92 اجرای "سالگشتی" به کارگردانی "امیررضا کوهستانی" در جشنواره "اکتورال" فرانسه بود. 

شهریور 92 بسیاری از هنرمندان تئاتر در عزای "محمود استاد محمد" بودند به همین دلیل نمایشنامه‌هایی از وی در سالن‌های مختلف اجرا شد. 

در اولین اتفاق نمایش "دیوان تئاترال" را "حمیدرضا نعیمی" با بازی "بهناز نازی" و"مجید نوروزی" در تالار هنر اجرا کرد که هنرمندان چون "مسعود جعفری جوزانی"،"شهرام کرمی"، "قادرآشنا"، "حسین محب اهری"، "داوود فتحعلی بیگی"، "خسرو احمدی"، "حمید پورآذری"، "شکرخدا گودرزی"، "محمدحسین ناصر بخت"، "علی اصغر دشتی" در کنار خانواده "محمود استاد محمد" به تماشای نمایش نشستند. 

در ادامه در طی اعلام دبیرخانه جشنواره فجر 39 نمایشنامه در بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شد که در این بین آثاری چون: "بنافجه‌های خانم افراالسلطنه" به کارگردان "شهاب‌الدین حسین‌پور"، "سه جلسه تراپی و یک مهمانی" به کارگردانی "افسانه ماهیان"، "شمعدانی‌ها" به کارگردانی ایوب آقاخانی، "قصه ظهر جمعه" به کارگردانی محمد مساوات، "مرداب روی بام" رضا گوران، "هشت" محمودرضا رحیمی، و "هملت" آرش دادگر، به چشم می‌خورد. 

در این ماه آثاری از کارگردانان مطرح به چشم می‌آید که از آثار اجرا شده می‌توان به "طعم آلوی جنگلی" به کارگردانی "توشین تبریزی" و بازی "رویا نونهالی"، "مریم بوبانی" و "شیدا ابراهیمی"، "بوی قهوه و بلال و کباب" به کارگردانی "احسان کرمی" و بازی "سام قریبیان"، "سنگ‌ها در جیب‌هایش" به کارگردانی و بازی "پارسا پیروزفر" و "رضا بهبودی"، "سیندرلا" به کارگردانی "جلال تهرانی" و بازی "گلاب آدینه"، "ترانه‌های قدیمی" به کارگردانی "محمد رحمانیان" و بازی "علی عمرانی" و"علی سرابی" و "سحر دولتشاهی"، "ننه دلاور بیرون پشت در" به کارگردانی "سجاد افشاریان" و بازی "صابر ابر" و "هوتن شکیبا" اجرا شد. 

در آخرین روزهای شهریور متأسفانه خبر فوت "فرخ صوفی" بازیگر پیشکسوت تئاتر به گوش رسید.
 
وی از اعضای کارگاه نمایش "به حساب می‌آید و یکی از مطرح‌ترین نقش آفرینی‌هایش حضور در "شهر قصه" اثر "بیژن مفید" بود. 

از وی درسال 88 در جشن 44 سالگی‌اش در تماشاخانه‌ی "سنگلج" تقدیر شد. 


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: تئاتر ، شهریور ، جنتی ، مرادخانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار