پروژه "لاله" به دلیل معلوم نبودن مالکیت آن به تعلیق درآمد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، در آبان ماهی که گذشت آنچه سینما را دستخوش حواشی قرار داد در بیشتر موارد به حواشی فیلم "لاله" و رد و بدل شدن صبحت های میان "جواد شمقدری" و کنایه "حجت الله ایوبی" به او بر می گشت. 

در پیرامون فیلم "لاله" مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد كه «فیلم سینمایی «لاله» تا تعیین تکلیف مالکیت آن، به حالت تعلیق درآمده است اما تهیه‌کننده سابق فیلم سینمایی «لاله» حرف‌های جالبی درباره این پروژه و کارگردان جنجالی آن می‌زند؛ از فیلمنامه «خوب» این فیلم تا پرداخت 350 هزار دلار توسط بنیاد فارابی به نیک‌نژاد و هزینه این پول برای منشی و کارپرداز این کارگردان در آمریکا و کانادا! 

حجت‌الله ایوبی، در حاشیه مراسم رونمایی از سریال «شاهگوش» داود میرباقری، درباره آنچه رئیس اسبق سازمان سینمایی پیرامون فیلم سینمایی «لاله» مطرح کرده است، با اشاره به این شعر خیام «از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن، فردا که نیامده است فریاد مکن، بر نامده و گذشته بنیاد مکن» گفت: هر مدیری دورانی دارد و هر دورانی هم تمام می‌شود. باید ببینیم در آینده چه می‌شود. فیلم بسیار مناقشه‌برانگیز بوده و سینماگران و کمیسیون فرهنگی مجلس با ساخت آن مخالف بودند و باید تلاش کنیم لاله‌های این‌گونه در سینمای کشور نروید و با شفافیت و مشورت کاری کنیم، حتی اگر پروژه‌هایی هم خوب باشند اگر باعث ناراحتی اهالی سینما می‌شوند، تکرار نشوند. 

رئیس سازمان سینمایی درباره ی آخرین وضعیت پروژه "لاله" گفت: بنای این فیلم به درستی گذاشته نشده است و این پروژه در حال تعلیق است. در شرایط تنگدستی سینمای ایران، این هزینه ها برای پروژه "لاله" زیاد بود و در مجموع "لاله" فرزندی ناقص‌الخلقه است که متولد شده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص پروژه سینمایی "لاله" در چه مرحله‌ای قرار داد و گفته شده که این پروژه به حالت تعلیق درآمده و متوقف نشده است، گفت: این پروژه تکمیل شود که این از امکانات دولت خارج است. 
"عظیمی میرآبادی" خطاب به "علی جنتی" وزیر ارشاد درباره‌ی مباحث مطرح شده درباره‌ی موسسه «سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی» توضیحاتی داد. 

علی جنتی درباره لغو مجوز موسسه سینمایی «مقاومت» گفت: آنچه که به عنوان اساسنامه سازمان سینمایی مقاومت ثبت شده بود، در هیأت امنا عناصری را قید کرده است که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست. 

پاسخ جواد شمقدری در مورد این موسسه و حواشی پیرامون ضمن انتقاد از بعضی رسانه‌ها برای نسبت دادن موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به او، تاکید کرد: قرار بود تاسیس این موسسه در آینده‌ای نزدیک در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس بررسی و تصویب شود اما دوستان وزارت ارشاد کمی عجله کردند. 

موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به دلیل دستور وزیر ارشاد مبنی بر انحلال این موسسه که آن را دستور غیر قانونی و خارج از اختیارات وزیر ارشاد دانسته دادخواست ابطال دستورات اخیر وزیر را به دیوان عدالت اداری تقدیم کرد. 

شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران انتخاب شدند و در این رای‌گیری "کثیریان" با 118 رای، "کامران ملکی" 102 رای، "علی علایی 95 رای، "زهرا مشتاق" 91 رای، "طهماسب صلح جو"  و "جواد طوسی" 74 رای و "سحر عصر آزاد" با 56 رای به عنوان اعضای اصلی و "جعفر گودرزی" با 49 و"آنتونیا شرکا" با 48 رای به عنوان دو عضو علی البدل هیات مدیره انتخاب شدند. 

مجمع عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران 5 آبان ماه درخانه سینما برگزار و در پی آن انتخابات برگزار شد. نتیجه انتخابات کانون کارگردانان بدین شرح است: در پایان شمارش آرا "همایون اسعدیان" با 99 رای رتبه اول را به خود اختصاص داد. "محمد علی سجادی" با 91 رای، کامبوز یا پرتوی با 82 رای، "محمد بزرگ نیا" با 79 رای، "کمال تبریزی" با 77 رای، "مهدی فخیم زاده" با 75 رای، "ابوالحسن داوودی" با 71 رای، "محمد مهدی عسگرپور" با 70 رای، محمدرضا هنرمند، با 66 رای دوم تا نهم شدند. 

میلیاردر نفتی و فوتبالی اخیرا معروف و پرحاشیه، به حوزه سوم کاری‌اش وارد شده است: سینما! او می‌گوید با ساخت یک استودیوی صدا و تصویر بسیار مجهز و "فکر اقتصادی" می‌خواهد سینما را به سود دهی برساند. "بابک زنجانی" که از او به عنوان میلیاردر معروف حوزه نفت، مالک باشگاه "راه آهن"، یکی از شرکای هواپیمایی قشم و ... یاد می‌شود، با سرمایه‌گذاری در فیلم "نقش نگار" به كارگرداني "علی عطشانی"، سومین حضور خود را در سینما (پس از "هیچ کجا هیچ کس" و "سیزده") تجربه کرد و در مراسمی رسما ورود شرکت "هولدینگ سورینت" را به حوزه سینما و استودیوداری اعلام کرد.  

"محمد رضا جعفری" جلوه که پیش از "جواد شمقدری" به عنوان معاون سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد، به تازگی از حجت الله ایوبی ریاست سازمان سینمایی برای بنیاد فارابی حکم گرفته است. 

"پگاه آهنگرانی" بازیگر سینما در دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه به 18 ماه حبس تعزیزی محکوم شد.

در اين ماه سينمايي بازار انتصابات و جلسات مجمع خانه سينما بسيار داغ بود به طوري كه مجمع عمومی انجمن بازیگران سینمای ایران شامگاه شنبه یازدهم آبان‌ماه در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد و پس از انجام رأی‌گیری، علی دهکردی، مریلا زارعی، آتیلا پسیانی، امین تارخ، رامبد جوان، افسانه چهره‌آزاد و حبیب رضایی به عنوان اعضای اصلی و فریبا کوثری، داریوش اسدزاده، ترانه علیدوستی، شهره لرستانی و رضا فیاضی به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت ‌مدیره این انجمن انتخاب شدند، همچنين طهماسب صلح‌جو به عنوان رییس شورای مرکزی، کیوان کثیریان نایب رییس، زهرا مشتاق خزانه‌دار و منشی و سحر عصرآزاد به عنوان روابط عمومی و سخنگوی شورای مرکزی كار خود را آغاز كردند.

در مجمع عمومی انجمن تدوین‌گران سینمای ایران هایده صفی‌یاری، نازنین مفخم، واروژ کریم‌مسیحی، بهرام دهقانی، محمدرضا مویینی، آرش معیریان، حسین زندباف، حسن حسندوست، کاوه ایمانی، مستانه مهاجر، داود یوسفیان و ... انتخاب شدند.

البته جلسه مجمع عمومي فيلم‌نامه‌نويسان به دلیل آن‌که تعداد فیلم‌نامه‌نویسان حضور یافته در داخل خانه سینما برای برگزاری مجمع عمومی جدید این صنف به حدنصاب لازم (حدود 80 نفر) نرسید، برگزاری مجمع عمومی به دور دوم کشیده شد بنابراین باید زمان دیگری برای برگزاری آن تعیین شود.

اما رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در خصوص برگزاري مجمع در خانه سينما گفت: شورای صنفی نمایش با خانه سینما هیچ ارتباطی ندارد و محال است این شورا زیرمجموعه خانه سینما قرار گیرد.

با برگزاری مراسم پایانی چهارمين دوره جایزه‌ی شهید آوینی، برگزیدگان این جایزه نيز معرفی شدند كه اين مراسم با حضور مديران سابق و جديد همچنين فرزندان شهدا برگزار شد.

در اين ماه انتصابات مدیران سینمایی نيز بسيار پربار بود به طوري كه با حکم دکتر "حجت‌الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، "علیرضا شجاع نوری" به سمت مشاور امور بین‌الملل سازمان سینمایي و "کامبیز نوروزی" به سمت "مشاور حقوقی سازمان سینمایی" و مهدی مسعودشاهی به عنوان "مشاور عالی" مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد.

"علیرضا رضا داد " دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در احکامی، مدیران بخش‌های مختلف جشنواره را منصوب کرد و ابراهیم داروغه‌زاده قائم مقام دبیر و مدیر کاخ جشنواره، جمال امید مشاور دبیر، منوچهر شاهسواری مشاور اجرایی دبیر، امیر اسفندیاری مشاور بین‌الملل دبیر،  حبیب ایل‌بیگی مشاور رسانه‌ای دبیر، محمد حیدری مدیر هنری، مسعود احمدیان مدیر اجرایی، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه،علیرضا شجاع نوری مدیر سینمای بین‌الملل،  ایرج تقی‌پور مدیر مسابقه مواد تبلیغاتی، عکس و پوستر،  جلیل اکبری صحت مدیر ارتباطات و نشریه روزانه، عباس اسداللهی مدیر پشتیبانی و مالی، عزت‌الله علیزاده مدیر پشتیبانی فنی و نمایش، محسن شمس مدیر نظارت؛ هماهنگی و پیگیری، وحید اسفندیاری مدیربازار فیلم، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماها، ناصر باکیده مدیر امور استانها و تجلی اراده ملی و واحد میکائیل‌زاده دستیار ویژه ياران رضا داد در جشنواره سي و دوم شدند.

مراسم يادبودي براي سعيد اميني بازيگر فيلم نفس عميق به همت هنگامه قاضياني و عوامل فيلم دربند برگزار شد كه هنرمنداني چون نيكي كريمي، ساره بيان علي قربان‌زاده سامان مقدم و نازنين بياتي با حضور خود، اين مراسم را باشكوه كردند و خانواده اميني نيز با اين كه حال مساعدي نداشتند اما براي روشن نگه داشتن چراغ اين مراسم از هيچ كاري دريغ نكردند.




انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، حاشیه ، سالنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار