اوباما:

تحریم ها علیه روسیه گسترده تر خواهد شد/ما روسیه را منزوی کردیم

رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری از موضع مشترک کشورش با اروپا بر اساس دموکراسی خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز: آمریکا و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه توافق کردند در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین ، در زمینه تشدید احتمالی تحریم ها علیه این کشور با یکدیگر همکاری کنند و وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از نشست با مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام کرد پیش بینی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای ایجاد اختلاف در غرب و گمانه زنی وی درباره بی تفاوتی غرب نسبت به الحاق کریمه به خاک این کشور نادرست بوده است.

اوباما در کنفرانس خبری مشترک با هرمان فان رومپوی رئیس شورای اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد چنانچه روسیه به روند کنونی ادامه دهد نه تنها در انزوای بیشتری قرار خواهد گرفت بلکه تحریم ها علیه این کشور نیز تشدید خواهد شد و پیامدهای بیشتری در انتظار اقتصاد روسیه خواهد بود.

باراک اوباما در یک نشست خبری گفت:ما یک موضع مشترک را با اروپا که بر اساس دموکراسی است، اتخاذ کردیم.

رئیس جمهور آمریکا بعد از نشست مشترک سران ناتو و اتحادیه اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک گفت: با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه مرزهای ما تهدید نشد و در ادامه افزود: الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه با قوانین جامعه جهانی تناسبی ندارد و نقض حقوق بین الملل به شمار می رود

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود گفت:به جوانان اوکراینی که به ضرب گلوله تک تیراندازها کشته شدند و دانشجویانی فکر کنید که تصمیم داشتند زیر سقف قانون زندگی کنند.

رئیس جمهور امریکا گفت:به عنوان ملت های آزاده آبنده از آن ماست و من به این مسئله ایمان دارم.

وی اضافه کرد: ما روسیه را از لحاظ سیاسی منزوی و این کشور را از گروه 8 اخراج کردیم و تحریم ها علیه روسیه گسترده تر خواهد شد و اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد.


اوباما درباره بحران اوکراین گفت: بحران این کشور جنگ سرد دیگری نیست که ما وارد آن شده باشیم، و من نمی دانم که روزهای آینده در اوکراین با چه حوادثی همراه خواهد بود.


روسیه اعلام کرده است بهای گاز ارسالی به اوکراین را از ماه آوریل افزایش خواهد داد. در همین حال صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه در پایان نشست با مقامات جدید اوکراین اعلام کرد به زودی بسته کمک 15 تا 20 میلیارد دلاری در اختیار کیف قرار خواهد گرفت تا به ثبات اقتصادی در این کشور کمک شود. روسیه حدود یک سوم نفت و گاز اتحادیه اروپا را تامین می کند و نزدیک به 40 درصد این گاز از طریق خاک اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می شود. بانک جهانی هشدار داد پیامدهای مالی جداسازی کریمه از اوکراین موجب خواهد شد تا روسیه امسال به شدت دچار رکود اقتصادی شود. بر اساس گزارش این بانک ، چنانچه بحران کنونی همچنان ادامه یابد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2014 بالغ بر یک و هشت دهم درصد کاهش خواهد یافت. آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون تحریم هایی را علیه روسیه و مقامات کریمه اعمال کرده اند . ممنوعیت های مسافرتی و توقیف دارایی از دیگر مجازات هایی است که واشنگتن برای مقامات بلندپایه نزدیک به پوتین درنظرگرفته است. این تحولات همچنین بازار روسیه و روبل واحد پول این کشور را تحت تاثیر قرار داده و موجب خروج بخش قابل توجهی از سرمایه از این کشور شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار