جاده ابریشم را با صدای "پرویز بهرام" شناختیم

پرویز بهرام متولد 1312 شهر بابل بازیگر تئاتر و یکی از پیشکسوتان صداپیشگی(دوبله) در ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، پرویز بهرام متولد 1312 شهر بابل بازیگر تئاتر و یکی از پیشکسوتان صداپیشگی(دوبله) در ایران است.

او که دانش آموخته ی کارشناسی حقوق قضایی است کار دوبله را از سال 1328 با حضور در دوبله ی فیلم ایتالیایی هنرپیشه شروع کرد صدای او از جمله صداهای ماندگار دوبله ی ایران است و بی گمان یکی از ماندگار ترین صداهای او در مستند رقم خورده است.

او فعالیت خود را از سال 1328 یعنی زمان شروع کار دوبله در ایران آغاز کرد او یکی از کسانی است که در پایه ریزی دوبله ایران نقش به سزایی داشته است.

او همزمان با گویندگان بزرگی چون هوشنگ لطیف پور، ایرج دوستدار، فریدون ثقفی، مهین معاون زاده، فهیمه راستکار، مهین دیهیم، تاجی احمدی گویندگی را شروع کرد.

اولین فیلمی که او در گویندگی آن شرکت داشت، فیلم ایتالیایی هنرپیشه بود یکی از برجسته ترین فیلم هایی که در همان اوایل، مدیریت دوبلاژ آن را برعهده گرفت، فیلم برجسته ابل(اثر نویسنده معروف داستایوفسکی است.

آثار برجسته ای از او بر جای مانده که برخی از آنها حقیقتاً تا نسل ها در ذهن شنوندگان صدای او باقی خواهد ماند همچون گویندگی در نقش ژان وال ژان در سریال بینوایان گویندگی به جای نقش اتلو با بازی جیمز میسون در فیلم سینمایی آنتونی کلوپاترا گویندگی نقش اتلو در فیلمی به همین نام با بازی سرگی باندار چک گویندگی به جای بازیگر مشهور لارنس الویه در فیلم هانری هشتم گویندگی در فیلم مادام بوآری اثر معروف گوستاو فلوبر گویندگی نقش ناپلئون به جای بازیگر معروف هربرت لوم در فیلم جنگ و صلح اثر نویسنده معروف تولستوی به کارگردانی کینگ ویدور و گویندگی به جای بازیگر معروف ارسون ولز در فیلم مرد سوم و بسیاری آثار ارزنده دیگر که ما از ذکر تمامی آنها عاجزیم.

او در گویندگی ومدیریت دوبلاژ فیلم های مستند نیز بسیار زبردست است و فیلم مستند جاده ابریشم با صدای او ماندگار شده است.

او مدیریت دوبلاژ فیلم ها و سریال های داستانی بسیاری را نیز برعهده داشته است از جمله فیلم مطرح مهر هفتم اثر اینگمار برگمان که در سال 1341 در استودیو گلستان توسط او دوبله شد و همینطور سریال دیدنی و به یاد ماندنی شعبده باز.

از جمله سریال های تلویزیونی که او در آنها گویندگی کرده وانصافا هم جلوه خاصی به آنها بخشیده سریال مارکوپولو، کرس، بازرس، فراری و هزاران سریال دیگر است.
 
صدای او در پرفروش ترین و برجسته ترین فیلم ها شنیده شده ومی شود او در دوبله اکثر فیلم های ساخت فرانسه که از نوشته های گی دو مو پاسان ساخته شده اند یا به عنوان گوینده ویامدیر دوبلاژ شرکت داشته است.

او زمانی یکی از بزرگترین بازیگران تئاتر کشور نیز بوده است و در تئاترهایی چون بیلی باد، امپراطور جونزف شهر ما، اتلو، نادر پسر شمشیر، نگاهی از پل، تله و همچنین در بزرگترین نمایشنامه های دنیا که به صورت رادیویی درآمده بودند گویندگی کرده است.

او یکی از بزرگترین سرمایه های هنر این مرز و بوماست که به حق چهره ماندگار ایران است.

برخی نقش های به یادماندنی وی:
کرک داگلاس اولیس ساخته ماریو کامرینی
سرگنی بوندار چک اتللو ساخته سرگنی یوتکویچ
لورنس اولیویه هنری هشتم، اتللو
آنتونی هاپکینز تله تئاتر اتللو
جیمز میسون آنتونی کلونپاترا، ژولیوس سزار ساخته جوزف ال منکیه ویچ، مادام بوواری ساخته وینسنت مینه لی  
اورسون ولز مرد سوم
هربرت لوم جنگ و صلح ساخته کینگ ویدور
جیسون روباردز فیلادلفیا جاناتان دمی
ریشار ژوردان سریال بی نوایان به نقش ژان والژان
ناصر ملک مطیعی سریال سلطان صاحب قران علی حاتمی به نقش امیرکبیر


انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار