اهمیت‌ مهارت‌های روانی در ورزشکاران

آمادگی جسمانی به تنهایی ضامن موفقیت در ورزش نیست بلکه ورزشکاری موفق است که علاوه بر آمادگی جسمانی، آمادگی روانی نیز داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: تمرین و مهارت‌های روانی در کنار تمرین جسمانی نقش مهمی در افزایش آمادگی ورزشکار دارد به طوری که مهارت‌های روانی ورزشکار کمک می‌کند تا علاوه بر این که از ورزش بیشتر لذت ببرد، بتواند فعالیت ورزشی را به شکل مطلوب‌تری انجام دهد و به موفقیت‌های ورزشی نایل آید.   
 
تجارب کسب شده آن حاکی از از آن است که وقتی در میدان‌های بزرگ با قهرمانانی همتراز به لحاظ جسمی به رقابت می‌پردازند، سرانجام آمادگی روانی پیروزی را به نفع یکی از طرفین رقم خواهد زد. مربیان برتر نیز به جنبه‌های آماده‌سازی روانی ورزشکاران و ضرورت تدارک ان در طول تمرینات تاکید دارند و بخشی از برنامه آمادگی را به آماده‌سازی روانی اختصاص می دهند. برای مثال، تمرین مهارت‌های روانی از جمله تمرینات مفید برای موقعیت‌های ورزشی و غیرورزشی است که در آنها به جنبه روانی تاکید می‌شود.  
 
ورزشکاران حرفه‌ای معتقدند که عوامل روانی از جمله تعیین هدف و انگیزش نقش مهمی در موفقیت‌های آنان داشته است. در این رابطه، امروزه وجود روانشناس ورزشی در ورزش حرفه‌ای بسیار متداول است و به ورزشکاران در یادگیری مهارت‌های روانی کمک می‌کند. به دلیل عدم آشنایی برخی مربیان و ورزشکاران در مورد چگونگی آماده‌سازی روانی ورزشکاران و تاثیرات آن، این امر مورد غفلت قرار گرفته است. در حالی که در گذشته بیشتر به آماده‌سازی جسمانی تاکید می‌شد ولی امروزه توجه و تاکید خاصی بر آماده‌سازی‌ روانی می‌شود.  
 
رحمان اکبری، رئیس کمیته روان‌شناسی ورزش هیات پزشکی ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: مهارت‌های روانی همچون مهارت‌های جسمانی قابل کسب‌اند و باید به طور اصولی و علمی آموزش داده شوند توجه و تمرکز، آرام‌سازی، تجسم‌سازی، تصویرسازی، خودگفتاری، هدف‌گزینی، خودپنداره، اعتماد به نفس، عزت نفس، خودکارآمدی از جمله این مهارت‌ها هستند.   
 
صفات و خصوصیات شخصیتی ورزشکاران  
 
وی همچنین افزود: براساس نتایج تحقیقاتی افراد براساس نوع شخصیت به انتخاب رشته ورزشی خاصی رو می‌آورند و در آن موفق‌ترند. شناخت ویژگی‌‌های شخصیت ورزشکاران در انتخاب فرد مناسب برای یک ورزش خاص، انتخاب فرد مناسب برای پست‌های ورزش‌های تیمی، سازمان‌‌دهی تیمی، رفتار مربیان و ورزشکاران، انگیزش و خود کنترلی ورزشکاران، در موقع تمرین و اجرا موثر است. اعتقاد بر این است هر قدر شخصیت به ورزش انتخاب شده نزدیکتر باشد و فرد ویژگی‌های جسمانی و روانی مورد نیاز آن ورزش را دارا باشد در آن ورزش موفق‌تر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار