ازدواج مدرن سرآغاز یک زندگی موفق تا پایان یک رویای شیرین

تکنولوژی با سرعت سرسام آوری وارد زندگی ما می‌شود، به طوری که وقتی به محیط اطرافمان دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم تفاوت زیادی میان زندگی امروز با زندگی نیم قرن گذشته وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مدرنیته تا جایی در کشور ما پیشرفت کرده است که حتی به خصوص ترین جنبه‌های زندگی با سرک کشیده و در آن تغییر و تحول ایجاد کرده است تا جایی که ازدواج‌های از قبل تعیین شده‌ی دیروز جای خود را به ازدواج‌های مدرن امروزی و همسر گزینی آزاد داده است.

همسر گزینی آزاد در اصطلاح ازدواجی است بر مبنای عشق و با اختیار و انتخاب خود شخص در حالی که ازدواج از پیش تعیین شده پیوندی بر اساس قرار میان دو خانواده است.

مجید گلشهر جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: هنوز هم ازدواج‌های سنتی در بین گروهی از مردم جامعه وجود دارد اما در جامعه امروز توجه به نیازهای روحی و روانی زن و شوهر اهمیت فراوانی پیدا کرده است و عشق نقش فراوانی در ازدواج‌های مدرن امروزی دارد.

وی افزود: در گذشته ازدواج‌های سنتی بود و انتخاب و تصمیم گیری به وسیله خانواده‌ها انجام می‌شد و بیشتر ازدواج‌هایی که صورت می‌گرفت حاصل تفاهم بین خانواده بود.

ول در ازدواج‌های مدرن امروزی جوانان خود تصمیم می‌گیرند و خانواده‌ها در این موضوع دخالت چندانی ندارند، آشنایی در این موارد اغلب در محیط‌های تحصیلی، شغلی و گهگاهی محیط‌های مجازی رخ می‌دهند، که آشنایی در محیط‌های مجازی چندی است که در بین جوانان بسیار فراگیر شده است و جوانان بعد از آشنایی خانواده‌های خود را در جریان قرار می‌دهند.

گلشهر در این رابطه که آیا ازدواج‌های مدرن موفق تر هستند یا ازدواج‌های سنتی، افزود: آنچه باعث یک ازدواج موفق شود، یک ارتباط سالم و از روی آگاهی است یعنی دو طرف تحت نظارت خانواده‌های خود یک ارتباط سالم و عاقلانه در جهت شناخت درست از یکدیگر و خانواده‌های یکدیگر داشته باشند.

وی معیارهای جدید ازدواج در بین جوانان امروزی را شغل پر درآمد، ظاهر مناسب و داشتن جایگاه اجتماعی دانست.

وی بیان داشت: در ازدواج‌های امروزی که بر مبنای شناخت بیشتر طرفین قبل از ازدواج از هم رخ می‌دهد، انعطاف پذیری بیشتری وجود دارد به همین دلیل است که میزان طلاق در این نوع ازدواج‌ها بالا تر است و این هزینه‌ای است که باید برای زندگی در جامعه مدرن پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حق انتخاب همسر توسط خود فرد با نظارت والدین یکی از مناسب ترین شیوه هاست. که هم والدین به فرزندان حق انتخاب دهند و هم جوانان از تجربیات والدین خود استفاده کنند  و نیز حتی برای استفاده از راهکارهای صحیح  می‌توانند از مشاوره یا صحبت انفرادی که ازدواج موفق یا نا موفق داشته‌اند، استفاده کنند.

همین خانواده‌ها باید همیشه حامی فرزندان خود باشند و اگر متوجه مشکلاتی در مسیر انتخاب فرزند خود شدند، باید بدون تردید یا اعمال نظرها دلایل خود را بیان کنند و فرزند خود را از پیشامد‌های کارش آگاه سازند./سل

انتهای پیام/
برچسب ها: ازدواج ، مدرنیته ، زندگی ، موفق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار