انرژی "13 فروردین" را با این غذاها تأمین کنید

در روز طبیعت اغلب مردم به محیطی می‌روند تا بتوانند یک روز را به همراه خانواده خود در طبیعت و در آرامش سپری کنند اما باید مراقب بود تا غذاهایی را مصرف کرد که این آرامش را طوفانی نکند.

مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: مردم برخی از مناطق ایران معتقدند که در روز 13 فروردین که روز طبیعت هم است باید با سبزی‌های صحرایی غذا پخت و مصرف" کاهو سکنجبین" و آش رشته از غذاها و میان‌وعده‌های معمول در این روز است.

وی افزود: در این روز اغلب مردم به طبیعت می‌روند و مدت زمان طولانی را برای گردش خارج از خانه اختصاص می‌دهند و مجبور هستند که مواد غذایی را برای مصرف در طول روز همراه خود ببرند که بهتر است در شرایط مطلوب از آنها نگهداری کنند. بهترین روش برای انتقال این مواد به صورتی است که مواد خشک و خنک باشند و از غذاهای نیمه‌پخته استفاده نشود. برخی از افراد برای اینکه مدت زمانی که برای پخت صرف می‌شود در برخی از غذاها طولانی است آن را نیم‌پز می‌کنند و بعد در طول روز ادامه‌ی پخت را انجام می‌دهند که این کار درست نیست زیرا در غذاهای نیم‌پز رشد میکروب‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر از آش رشته به عنوان غذا یا عصرانه در این روز استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنم کمی نان به همراه این غذاها مصرف کنید چون این غذاها نفاخ است و نان نفخ آن را می‌گیرد و هم باعث می‌شود فرد مقدار کمتری آش مصرف کند.

کاهو سکنجبین به عنوان پیش‌غذا یا عصرانه هم مفید است و هم به عنوان یک سنت در این روز یاد می شود ولی باید در شستشوی کاهو دقت کرد تا برگ‌های آن آلوده نباشد.

این متخصص خاطرنشان کرد: امروزه علاوه بر غذاهای یاد شده از جوجه‌کباب هم به عنوان غذاهای پیک‌نیکی می‌توان یاد کرد که باید زنجیره‌ی سرد آن رعایت شود یعنی طوری حمل شود که انجماد آن از بین نرود و یا طوری نباشد که در آن آب اضافی وجود داشته باشد خصوصا اگر هوا گرم باشد محفظه‌ی نگهداری آن حتی برای مدت کوتاه هم بهتر است در ظرفی باشد که لایه‌های یخ در آن قرار بگیرد تا از فاسد شدن جوجه جلوگیری شود همچنین در طبخ جوجه باید دقت کرد که در فاصله‌ی مناسبی نسبت به آتش قرار بگیرد چون اگر نزدیک باشد ترکیبات حلقوی سرطان‌زایی تولید می‌کند که برای سلامتی انسان خطرناک است.

از پرخوری کردن در این روز خودداری کنید و سعی کنید نسبت به کالری که دریافت می‌کنید در این روز با فعالیت آن را بسوزانید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار