تحلیلگر سابق سیا :

تلاش بیهوده حامیان آمریکایی تشدید تحریم ها علیه "ایران"

سیاستمداران تندروی آمریکایی که برای کارشکنی در روند مذاکرات هسته ای تلاش می کنند ،‌ درنهایت باشکست مواجه شده و نمی توانند کاخ سفید را از توافق باایران منصرف کنند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری کانسرتیوم نیوز ؛ پل پیلار ،‌ کارشناس و تحلیلگر سابق سیا در مقاله ای با اشاره به آغاز دور سوم مذاکرات هسته ای از امروز در وین نوشت: تازه ترین بهانه ای که تندروهای آمریکایی برای ایجاد اخلال در روند مذاکرات هسته ای به آن متوسل شده اند ، ادعای فرار ایران از تحریم های نفتی غرب است . این ادعا در حالی است که در صورت وجود چنین فراری نیز از سوی " جمهوری اسلامی "‌ باید گفت که تهران هیچگونه تعهدی برای اجرای تحریم های غرب ندارد .

در ادامه این مقاله آمده است :‌بر اساس توافق موقت میان ایران و کشورهای 5+1 با عنوان " طرح اقدام مشترک " چنانچه هر یک از طرفین تمامی یابخشی از مفاد توافق نامه را رعایت نکنند کل توافق از بین خواهد رفت . در صورت وقوع چنین حالتی می توان سخنان سیاسیون افراطی در سنا ، کنگره و دولت آمریکا را مبنی بر تخلف ایران در توافق موقت پذیرفت . 

از سوی هر دو طرف در توافق موقت این موضوع کاملا مورد تاکید قرار گرفته است و چنانچه انحرافی رخ میداد از چشم یکدیگر نادیده گرفته نمیشد . بنابراین لزومی برای تندروی های افراطیون داخلی آمریکایی وجود نداشت . این سیاست مداران که با بسیاری از تصمیمات اوباما در گفتگوها مخالفت می کنند هنگامی که از این مسیر نمی توانند سخنان خود را به کرسی بنشانند با اتهام زنی تلاش می کنند روند روابط را دچار مشکل کنند . 

پیلار در ادامه می نویسد :‌ رابرت منندز و مارک کیرک تلاش های ناموفقی در کنگره آمریکا برای تشدید تحریم های ضد ایرانی دولت آمریکا داشتند . آنها نامه ای به رییس جمهور آمریکا نوشتند و در آن خواستار توقف هر چه سریعتر ایران از فروش نفت خود شدند . در بخشی از نامه آنها آمده است : " چنانچه فرارهای ایران از تحریم های نفتی ایالات متحده ادامه یابد نمی توان به اثرپذیری تحریم ها امیدوار بود . این اقدام موضع واشنگتن در منطقه را بیش از پیش تضعیف می کند . باید هر چه زودتر فروش نفت خام ایران و صادرات آن را متوقف کنیم . "

کارشناس سابق سیا با انتقاد از موضع گیری تند این نمایندگان تاکید کرد :‌ این افراد تندرو که از فرار ایران از تحریم های غرب انتقاد می کنند واقعا انتظار دارند که تهران از تحریم ها تبعیت کند ؟ کدامیک از قوانین ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام میکند که کشور مورد تحریم واقع شده نیز باید این تحریم ها را رعایت کند ؟ ایران چگونه می تواند مواردی را که در مذاکرات در حال رایزنی درباره آنهاست نقض کند _ با اینکه منعی برای آن وجود ندارد _‌؟ 

نویسنده همچنین تصریح کرد : آنچه در توافق نامه موقت قید شده است اعمال وقفه در تحریم های نفتی غرب علیه ایران بوده است . از سوی ایران نیز کاهش فعالیت نیروگاههای هسته ای مورد توافق قرار گرفته است . بر اساس گزارشات سازمان بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی تاکنون هیچ یک از قوانین بین المللی این سازمان را نقض نکرده است . 


انتهای پیام / 
برچسب ها: تلاش ، شکست ، بیهوده ، ایران ، تحریم ، کنگره ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار