اهواز/

چگونه داروهای غیر قابل استفاده را معدوم کنیم؟

رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: برای معدوم کردن باقیمانده داروها، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده ترین راه بی خطر، ریختن این داروها در فاضلاب است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این که داروخانه ها به هیچ عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نیستند، تاکید کرد: گاهی اوقات مراکز هلال احمر وظیفه جمع آوری این داروهای بدون استفاده را برعهده می گیرند.

یونسی گفت: اگرچه داروها نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری ها دارند، اما زمانی که دیگر نیازی به استفاده از آنها نیست، ضروری است برای جلوگیری از ضرر رسانی آنها به دیگران، می بایست داروها را به شکل مناسبی معدوم کرد.

وی افزود: در برخی از کشورها روند مشخصی برای بازگرداندن دارو وجود دارد. اما از آنجایی که در کشور ما این سیستم وجود ندارد، می توانیم از روش های ساده برای دور ریختن دارو از طریق زباله منزل استفاده کنیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه داروها را باید بدون خرد کردن قرص ها و کپسول ها، از بسته بندی اصلی خارج و با مواد ناخوشایندی همچون تفاله چای یا قهوه مخلوط کرد، افزود: پس از مخلوط کردن این داروها با مواد ذکر شده مخلوط را در کیسه پلاستیکی دربسته قرار داده و سپس داخل سطل زباله بریزید.

یونسی همچنین در ادامه گفت: مخلوط حاصل را می توانیم در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظروف مشابه ریخته تا از نشت دارو یا ریختن آن به بیرون از سطل زباله جلوگیری کرد.همچنین باید شربت ها و سوسپانسیون ها را در فاضلاب ریخته و بطری آن را در زباله دان بیندازیم.

وی تصریح کرد: برای نمونه چسب پوستی فنتانیل که برای تسکین درد مصرف می شود باید به محض پایان مدت مصرف، آن را داخل فاضلاب توالت انداخت تا از مصرف اتفاقی آن جلوگیری شود. همچنین از داروهای این دسته، همچون مسکن های مخدر می باشند مانند: فنتانیل، مورفین، بوپره نورفین، متیل فنیدیت، مپریدین، دیازپام، متادون، هیدرومورفون، اکسی مورفون، اکسی کودون.
وی در ادامه افزود: چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم سازی دارو روی بسته بندی آن ذکر کرده است باید بر اساس آن عمل کرد.

این داروساز افزود: بر اساس ملاحظات زیست محیطی محققان، از آنجا که تاکنون عارضه ای ناشی از باقیمانده دارو در محیط زیست انسان و خصوصاً آب ملاحظه نشده است، ریختن داروها در فاضلاب بلامانع است.

یونسی در خصوص اسپری ها گفت: در داخل اسپری داروهای استنشاقی که برای درمان بیماری هایی همچون آسم و بیماری انسدادی ریوی موجودند، موادی به نام پروپلانت وجود دارد و این مواد گازهای بی اثری مانند کلرو فلوروکربن هستند که به عنوان حامل دارو محسوب می شوند و آزاد سازی آنها منجر به صدمه لایه ازون خواهد شد، همچنین پوکه این اسپری ها در صورتی که سوراخ شوند و یا داخل آتش و یا کوره زباله سوز قرار گیرند، می تواند خطرناک باشد که نحوه صحیح انهدام این پوکه ها را باید از سیستم بازیافت زباله جویا شد./ش
 
برچسب ها: نحوه ، انهدام ، داروها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.