المستقبل:

توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای تهران، تا ماه اوت محقق خواهد شد

المستقبل نوشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا ماه اوت، توافق نهایی میان ایران و غرب درباره برنامه هسته ای تهران محقق خواهد شد و سپس از روابط غرب با این کشور و حکم درباره آن، قطعا منوط به دیگر پرونده‌های منطقه خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه المستقبل چاپ لبنان در شماره امروز خود در مقاله ای به قلم "ثریا شاهین" درباره مذاکرات هسته ای ایران و غرب، نوشت: از آخرین دور مذاکرات ایران و غرب،این نتیجه گرفته می شود که بحث همچنان در مراحل اولیه قرار دارد اما این بحث‌ها جدی است و هر یک از طرف ها آنچه را که می‌خواهند بگویند، در چارچوب گفتگو مطرح می کنند.

نویسنده مقاله افزود: نقاط اختلافی همان است و به قوت خود باقیست همچنین بر اساس اطلاعات منابع مطلع دیپلماتیک، هنوز متن مذاکره تدوین نشده است. دو تیم برای دستیابی به تفاهم عجله دارند و همه پیش بینی ها حاکی از آن است که از الان تا ماه اوت آینده، توافق نهایی محقق خواهد شد.نکته قابل توجه این است که روسیه در جریان مذاکرات با ایران پس از وقوع بحران اوکراین، موضع خود را در قبال این مذاکرات تغییری نداده است بلکه عملکردش در چارچوب گروه 1+5 عادی و مانند گذشته بوده است و این بسیار خوب است برای اینکه هر گونه اختلاف در این گروه بر روند مذاکره با ایران تاثیر منفی بجای خواهد گذاشت.

از سوی دیگر تهران همچنان تمایلی برای بحث و بررسی هیچ یک از مسائل منطقه ای در جریان مذاکرات درباره برنامه هسته ای اش را ندارد وکشورهای غربی نیز می گویند پرونده هسته ای ایران اساسا خود دارای پیچیدگی های زیادی است و اگر به موضوعات منطقه ای دیگر گره بخورد، حل آن امکان پذیر نخواهد بود.    
      
به نوشته المستقبل، اگر توافق نهایی در زمینه هسته‌ای با ایران به دست آید، روابط غرب با این کشور و حکم درباره آن، قطعا منوط به دیگر پرونده های منطقه خواهد بود. 
البته باید به این نکته اشاره کنیم که در جریان مذاکرات ، درخواست غرب از ایران برای ایفای نقش مثبت در مسائل منطقه ای مطرح شد. 

در پایان این مقاله آمده است: در حال حاضر ودر چارچوب مذاکره درباره برنامه هسته ای با این کشور، صحبت مستقیمی با تهران درباره موضوعات منطقه مثلا درباره پرونده سوریه، انجام نشده است.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار