تقوی: تیم ملی محور بودن مشکل فوتبال ما است

مربی سابق فوتبال گفت: فوتبال ایران لیگ محور نیست بلکه تیم ملی محور است و این مسئله‌ی ملی ضعف لیگ سیزدهم است.

تقوی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارزیابی خود را از لیگ سیزدهم این گونه بیان کرد: مسئله مورد بحث ما مسئله فنی است، نه تنها امسال بلکه در چند سال اخیر لیگ هیچ پیشرفتی نداشته است که این موضوع دلایل بسیاری دارد. مهم‌ترین این دلایل، لیگ محور نبودن فوتبال ماست. متاسفانه کشورمان بسیار تیم ملی محور هست و همین موضوع باعث ضعف لیگ می‌شود، در دیگر کشورها هسته اصلی فوتبال توجه به لیگ است، به همین دلیل ما یک دوره به جام‌جهانی می‌رویم ویک دوره نمی‌رویم.

وی درباره قهرمانی فولاد گفت: به اعتقاد من فولاد تیم بسیار خوبی هست و قهرمانی هم حقش بود، خوشبختانه آفت‌های موجود در فوتبال ما در تیم‌های فولاد و نفت کمتر دیده می‌شوند، آن‌ها بسیار اخلاق محور هستند، از دیگر مزیت‌های این تیم، رویکرد به سمت بازیکنان جوان است، تیم فولاد همیشه با برنامه ریزی پیش می‌رود.

به عنوان مثال بازیکنان فولاد و نفت حداقل دوسال قرارداد دارند ولی تیم‌های دیگر فقط یک سال قرار داد می‌بندند که این مسئله یک ضعف در فوتبال ما است، متاسفانه دلالان زیادی وجود دارند و مدیران هم به این مسئله رسیدگی نمی‌کنند.

تقوی نقاط ضعف و قوت لیگ سیزدهم را این گونه بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی لیگ کمبود بودجه می‌باشد. تیم‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند و به همین دلیل ضعیف عمل می‌کنند. برخی از باشگاه‌های خارجی 20 تا 30 برابر بودجه ما را هزینه می‌کنند و موفق هم هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه آفت‌های زیادی فوتبال لیگ ما را فرا گرفته است. از جمله این آفت‌ها دلالانی هستند که مانع پیشرفت لیگ می‌شوند و مسئولان نیز اقدامی نمی‌کنند. در حالت کلی فوتبال ایران بسیار علم گریز است. باید متخصصان بیان و برنامه ریزی کنند.

وی گفت: لیگ ما تحمل مسائل علمی را ندارد. به همین دلیل فوتبالیست‌های ما نمی‌توانند هر 4-5 روز یک بار بازی کنند. فوتبال ایران باید به سمت تاکتیک حرکت کند. البته ما در تاکتیک‌ هم بسیار ضعیف هستیم. هر سال باید متخصصان نقاط ضعف رو بر طرف کنند هر لیگ در اولویت دوم و سوم قرار نگیرد.

تقوی در پاسخ به این سوال که پدیده لیگ امسال چه کسی بود، گفت: از نظر من پدیده به جوانی اطلاق می‌شود که بتواند در کمترین زمان به بالاترین سطح برسد که کریم انصاری فر یکی از همین جوانان است.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل، تفاوت بین سن تقریبی و سن تجربی است. به عنوان مثال در اروپا بازیکن 21 ساله به اندازه بازیکن 30 یا 31 ساله ما با تجربه است و بسیار حرفه‌ای بازی می‌کند. ما باید بازیکنان جوان را جذب و روی استعداد آن‌ها کار کنیم. به اعتقاد من سن 20 سال برای شروع آموزش اصلا مناسب نیست، زیرا بازیکن در سن 28 سال به تخصص می‌رسد که این سن نیز جز نیروی جوان محسوب نمی‌شود.

وی در پایان گفت: همیشه اولویت با لیگ است و تا زمانی که فوتبال ما لیگ محور نیست، لیگ ما بی هویت است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تقوی ، فوتبال ، لیگ سیزدهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار