معاون بهداشت وزارت بهداشت در همايش كنترل بيماري‌هاي منتقله توسط ناقلين گفت: 50 درصد مردم جهان در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي منتقله توسط ناقلين قرار دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ دكتر علي اكبر سياري با بيان اين مطلب گفت: سالانه تعداد يك ميليون نفر در دنيا در اثر ابتلا به اين بيماري‌ها جان خود را از دست می دهند.

دكتر سياري با تاكيد به اين كه اين بيماري‌ها واكسن و درمان مؤثري هم ندارند افزود: اين بيماري‌ها با توسعه و از طرفي با فقر و عقب‌ماندگي نيز در ارتباط هستند و علم و تکنولوژی بشر را نیز به بازی می گیرند.
 
كنترل بيماري‌هاي مالاريا، ليشمانيوز و تب كريمه كنگو

دكتر سياري با اشاره به اينكه در كشور با سه بيماري بالفعل مواجه هستيم گفت: بيماري مالاريا، ليشمانيوز و تب کریمه کنگو از بيماري‌هايي هستند كه شبكه‌هاي بهداشتي درماني كشور با هوشياري كامل آنها را كنترل كرده‌اند.

وي مهمترين راه مبارزه با اين بيماري‌ها را توانمندسازي و آموزش به مردم دانست و افزود: مبارزه با ناقلين، بهسازي محيط زندگي به خصوص در روستاها، بهسازي فضاهاي كشاورزي، صنعتي، توانمند ساختن سيستم مراقبت جهت تشخيص، درمان و اطلاع‌رساني از اقداماتي است كه بايد از طريق شبكه‌هاي بهداشتي درماني انجام شود.

وي همچنين حساس‌سازي مسئولين و همكاري‌هاي بين‌بخشي را نيز از مهمترين اقدامات شبكه‌هاي بهداشتي درماني ذكر كرد و گفت: اولين بار در كشور در سال 1378 يك مورد تب کریمه کنگو گزارش شد كه سريعاً با انجام نمونه‌گيري دستورالعمل‌های لازم آماده شد و با كمك سازمان جهاني بهداشت توانستم به مرحله‌اي برسيم كه اين بيماري را كنترل كنيم.

وي افزود: تا امروز 970 مورد از اين بيماري در كشور گزارش شده كه در كشور ما ميزان مرگ و مير كمتر از 17 درصد بوده است و اين آمار از آمار مرگ و مير مبتلايان در دنيا خيلي كمتر است.
 
كنترل كامل بيماري مالاريا در طول دو دهه اخير در كشور

معاون بهداشت با بيان اين كه شبكه‌هاي بهداشتي درماني كشور ما بسيار فعال، زنده و پوياست افزود: كشور ما با داشتن انديشمندان و شبكه‌هاي بهداشتي درماني فعال توانسته است در طول دو دهه، بيماري مالاريا را به طور كامل تحت كنترل درآورد به طوري كه در سال 1392 فقط 400 مورد مالاريا در كشور گزارش شده است.

دکتر سیاری با بیان اين مطلب كه در حال حاضر سالانه در دنيا 22 ميليون نفر به مالاريا مبتلا مي‌شوند و 700 هزار نفر در اثر این بیماری مي‌ميرند، افزود: شبكه‌هاي بهداشتي درماني با توجه به توسعه در كشور و همچنين دانشمندان با كمك سازمان جهاني بهداشت توانستند اين بيماري را تحت كنترل خود درآورند و اين نشان دهنده نقش مهم شبكه‌هاي بهداشتي درماني فعال كشور  در كنترل بيماري‌هاست.

وي به آمادگي شبكه‌هاي بهداشتي برای مقابله با بیماری تأكيد كرد و گفت: پشه‌ها هر لحظه منتظرند كه به ما حمله كنند بنابراين شبكه‌هاي بهداشتي ما بايد هر لحظه آماده، پويا و فعال باشند تا با اين تهديدهاي بزرگ مبارزه كنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.