معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت:

نگرانی در مورد تب کریمه وجود ندارد

معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: نگرانی از تب کریمه کنگو وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دكتر محمود نبوی معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود‌: این بیماری هر ساله در کشور دیده می‌شود که روند آن رو به کاهش است‌.

وی گفت: در حالی که سال های پیش تعداد 120 تا 150 نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند در سال‌های اخیر و به عنوان نمونه سال گذشته 39 مورد ابتلا به این بیماری در کشور دیده شد‌.

نبوی افزود‌: از این تعداد 6 مورد تلفات داشتیم‌.

وی گفت‌: از ابتدای امسال نیز 9 مورد تب کریمه کنگو گزارش شده که یک مورد در استان کرمان‌، یک مورد یزد‌، یک مورد خراسان رضوی‌، یک مورد کرمانشاه‌، دو مورد در مازندران و سه مورد در استان سیستان و بلوچستان بوده است‌.

معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: تاکنون سه نفر به علت این بیماری در استان های مازندران‌، کرمانشاه و خراسان رضوی جان خود را از دست داده اند.

نبوی با بیان اینکه تب و خونریزی زیر پوستی و خونریزی از بینی و دهان از علائم  این بیماری است گفت: افرادی که با دام و ذبح آن تماس دارند اگر به تب دچار شدند به مراکزی درمانی مراجعه کنند‌.

وی افزود‌: تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو از سال گذشته کمتر است و نگران کننده نیست‌.

نبوی با اشاره به اینکه عامل انتقال این بیماری کنه‌ها هستند، گفت‌: در فصل سرما به دلیل کاهش کنه ها از میزان بیماری کاسته می‌شود اما ریشه کن نمی شود‌.

در ادامه این برنامه داریوش جهان پیما نماینده سازمان دامپزشکی نیز گفت‌: به علت واقع شدن ایران در منطقه بروز تب کریمه کنگو این بیماری از گذشته در کشور وجود داشته است‌.

وی گفت: واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و دام ها هیچ علامت مشخصه ای در این زمینه ندارند وتنها راه پیشگیری از این بیماری آموزش است.

جهان پیما افزود: شش ماه یکبار محل نگهداری دام ها در کشور سم پاشی می‌شود و دام های ذبح شده در کشتارگاههای صنعتی به مدت 24 ساعت در سردخانه ها نگهداری می شوند‌.

وی گفت: نگهداری 24 ساعته گوشت در سردخانه و 48 ساعته جگر‌، دل و قلوه در دمای صفر درجه از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند‌.

جهان پیما افزود‌: دام‌های کشتار شده ای که مهر دامپزشکی دارند بدون این بیماری هستند‌.

نماینده سازمان دامپزشکی ادامه داد‌: در مورد بیماری مِرس نیز نگرانی در کشور وجود ندارد و دوگله دامی که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود کشف و ضبط شد.

عباس نخعی مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این برنامه گفت: واردات محدود دام زنده  در بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان زیر نظر سازمان دامپزشکی و مقررات قرنطینه ای انجام می شود که این دام ها در همان مکان کشتار می شوند‌.

وی گفت: واردات گوشت به بقیه استان های کشور بصورت کشتار شده و فریز است‌.

نخعی افزود‌: واردات دام زنده به کشور نداریم و هماهنگی و کنترل خوبی در این زمینه میان دستگاههای مختلف وجود دارد‌.

مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت‌: تلفات تب کریمه کنگو درسیستان و بلوچستان کمتر از سال گذشته بوده است‌.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار