مدیر کل مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تشریح کرد

تب کریمه کنگو قربانی گرفت/کنه‌های آلوده مهم‌ترین عامل انتقال تب کریمه کنگو

مدیر کل مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تب کریمه کنگو بیماری است که علایم مشهودی ندارد و می‌تواند از طریق کنه‌های آلوده به دام و انسان منتقل شود.

دکتر داریوش جهان پیما مدیر کل مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در مورد تب کریمه کنگو گفت: اخیرا دو نفر از هموطنان به این بیماری مبتلا شدند که یک نفر از آن‌ها به دلیل مراجعه دیر هنگام درگذشت‌. 

وی افزود: پدر این فرد نیز به تب کریمه کنگو مبتلا شده بود که خوشبختانه در مراحل ابتدایی ابتلا تشخیص و درمان شد و پس از بهبودی کاملا از بیمارستان مرخص شد. 

داریوش جهان‌پیما تشریح کرد: این افراد در شهر چالوس در ارتباط با دام بودند. دام‌ آن‌ها با کنه آلوده شده بود و آن‌ها با مصرف گوشت دام ‌آلوده مبتلا شدند. 

وی راجع به رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با این بیماری عنوان کرد: نکته‌ی اصلی و حائز اهمیت برای مقابله با این بیماری سمپاشی است.

همکاران ما در سازمان دامپزشکی در پی ترویج سمپاشی در میان دامداران هستند. چرا که اصولا گله‌ها میزبان طبیعی کنه‌ها و انگل‌ها هستند و کنه‌های آلوده خود عامل انتقال این بیماری‌ به دام و انسان‌ها به شمار می روند.

مدیر کل مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید آموز‌ش‌هایی تحت عنوان نکات مراقبتی در مواجه با دام را به افراد مرتبط با دام‌ها انتقال دهد. علاوه بر این ممنوع کردن کشتارهای آزاد در اعیاد مذهبی از دیگر راهکارهای مقابله با اینگونه بیماری هاست.

وی با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی عموم خاطر نشان کرد: افراد باید پس از دریافت گوشت حتما آن را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند چرا که محیط یخچال باعث اسیدی شدن PH گوشت و درنهایت از بین رفتن ویروس CCHS می‌شود. 

داریوش جهان پیما افزود: از علائم ابتدایی این بیماری می‌توان به سردرد، تهوع، استفراغ، بی‌حالی، استرس و نورگریزی اشاره کرد. در مراحل ابتدایی می‌توان با مراجعه سریع به پزشک بیماری را کنترل و درمان کرد. اما اگر بیماری تا حدی پیشرفت کند که خونریزی دیده شود می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. 

وی در پایان گفت: به دلیل نداشتن علائم بالینی باید افراد تمام نکات بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنند. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار