شهری با سوخت پوست پسته در ترکيه

ترکيه شهری سازگار با محيط زيست می سازد که انرژی گرمايي آن از پوست پسته تامين می شود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ليبراسيون پاريس، ترکيه يکي از توليدکنندگان اصلي پسته جهان است اما پوست پسته در اين کشور استفاده اd ندارد. پوست پسته توليد شده در ترکيه مي تواند به عنوان سوخت براي شهري با دويست هزار نفر جمعيت مورد استفاده قرار گيرد. 

روز جمعه يک منبع رسمي اعلام کرد ترکيه قصد دارد نخستين شهر سازگار با محيط زيست خود را تاسيس کند که در آن ساختمان هاي خصوصي و دولتي براي تامين سوخت خود از پوست پسته استفاده خواهند کرد. اين طرح قرار است در زميني به مساحت سه هزار و دويست هکتار اجرا شود که در يازده کيلومتري شهر غازي آنتپ در جنوب شرقي ترکيه واقع شده است و با مرز سوريه فاصله چنداني ندارد. سدا موفت اوغلو کارشناس ساخت و سازهاي سازگار با محيط زيست در شهرداري غازي آنتپ مي گويد اين شهر براي سکونت حدود دويست هزار نفر طراحي شده است.
طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزي سازمان ملل متحد فائو، ترکيه به همراه ايران، آمريکا و سوريه بزرگترين توليد کنندگان پسته جهان هستند. طبق آمار اتحاديه صادرکنندگان جنوب شرق آناتولي در سال دوهزار و سيزده ترکيه شش هزار و هشتصد تن پسته صادر کرد که درآمدي بالغ بر هشتاد ميليون دلار براي اين کشور به همراه داشت. 

شهر غازي آنتپ در قلب منطقه توليد کننده پسته قرار دارد. اين محصول به طور کلي در دسرهاي سنتي، شيريني ، بستني و ديگر محصولات قنادي مورد استفاده قرار مي گيرد و به شدت مورد علاقه مردم است. 

کارشناسان معتقدند پوست پسته که تاکنون مورد استفاده قرار نمي گرفت مي تواند به نحو احسن مورد استفاده قرار گيرد. 

سدا موفت اوغلو مي گويد ما معتقديم شهر سازگار با محيط زيست مي تواند با سوخت پوست پسته گرم شود. زماني که با گزينه اي سازگار با محيط زيست رو به رو هستيد، بايد منابع طبيعي محلي را در نظر بگيرد. اگر اين منطقه در معرض بادهاي شديد بود ما به استفاده از انرژي باد تشويق مي شديم. 

 شرکت فرانسوي بورژيپ  متخصص در ساخت و سازهاي منطبق با محيط زيست مطالعه بر روي امکان اجراي اين طرح را برعهده دارد. در صورتي قطعي شدن طرح، شرکت بورژيپ که براي نخستين بار پوست پسته را به عنوان سوخت معرفي کرد، مسئوليت اجراي طرح را نيز برعهده خواهد داشت. 

مطالعات اوليه شرکت فرانسوي بيانگر شصت درصد ميزان رضايتمندي است اما در نهايت مسئولان محلي بايد موافقت نهايي خود را اعلام کنند. اين شهر قرار است در مدت زماني بسيار کوتاه ساخته شود.
برچسب ها: پسته ، پوست ، ترکیه ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار