طرحی که 20 سال پیش تصویب و بودجه آن پرداخت نشد

کاداستر به نظامی اطلاق می‌شود که هدف از آن تعیین محدوده‌های مالکیتی به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط به هر ملک است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ سیستمی که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت می‌شود تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک (تثبیت املاک) و عملیاتی نظیر تجدید حدود، تفکیک، تجمیع، افراز و غیره نیز از جمله رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد، "کاداستر" نام دارد.
 
بنا بر این گزارش؛ "کاداستر" فهرست مرتب شده‌ای از اطلاعات مربوط به قطعات زمین (در داخل مرز جغرافیایی یک کشور) که شامل نقشه‌برداری و افزودن سایر مشخصه‌های زمین نظیر حقوق مالکیت، کاربری، اندازه و ارزش، به نقشه مقیاس بزرگ بوده و به طور رسمی به ثبت می‌رسد.
 
طرح کاداستر شهری کشور در سال 1368 و در زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تصویب رسید.
 
بر اساس این گزارش؛ هزینه‌های مربوط به زمانبندی آن برای اجرای عملیات کاداستر شهری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد طرح کاداستر شهری در ایران در یک دوره بیست و پنج ساله شامل پنج دوره 5 ساله اجرا گردد.
 
همچنین؛ طرح کاداستر عملا از سال 1374 وارد مرحله اجرائی شد و به تدریج فعالیت خود را به استانهای مختلف کشور تعمیم داد به طوری که در سال‌های اخیر عملیات اجرائی کاداستر در کلیه استانهای کشور در حال انجام است.
 
بنابراین گزارش، در این راستا فعالیت‌های اساسی برای حصول به هدفهای دراز مدت کاداستر کشور بر دو محور بنیادی تهیه نقشه‌های کاداستر و جمع‌آوری اطلاعات هندسی و مالکیتی و مکانیزه نمودن اطلاعات املاک و اسناد موجود قرار گرفته است.
 
همچنین؛ اجرای کاداستر در کشور تاکنون تنها براساس کاداستر شهری بوده است و تصویب قانون جامع املاک کاداستر، این سازمان را در راستای فراگیری اجرای کاداستر به کلیه املاک کشور در سایر سطوح از جمله روستایی، جنگل‌ها و مراتع یاری می‌رساند، به طوری که می‌توان تمامی املاک کشور را به بهترین نحو ممکن تحت پوشش و شناسایی قرار داد.
 
*** امتیازات طرح کاداستر سازمان ثبت اسناد کشور

شیخ علمشاهی، مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: پس از پایان جنگ با توجه به اهمیت موضوع مالکیت‌ها، به خصوص در مناطق و شهرهایی که در خط مقدم جنگ قرار داشتند قانون اجرای طرح کاداستر شهری تصویب شد و به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای سازمان ثبت اسناد به منظور نیل به اهداف ثبت نوین مورد توجه و اهتمام سازمان قرار گرفت.
 
وی افزود: از سال 74 عملیات اجرایی کاداستر برای مناطق شهری با اعتباری معادل یک هزار و 595 میلیارد ريال آغاز شد و مقرر شد با تامین اعتبارات و تجهیزات در مدت 20 سال کاداستر شهری آماده بهره‌برداری شود.
 
شیخ علمشاهی در ادامه بیان داشت: 98 درصد نقشه‌های کاداستری علی‌رغم کمبود اعتبارات و بودجه لازم آماده شده است، از میزان اعتباری که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، تاکنون 43 درصد آن تخصیص یافته و از سال 1391 تاکنون نیز اعتبارات طرح کاداستر شهری پرداخت نشده است.
 
مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: با تمام تنگناها و موانع موجود در ارتباط با اجرای کاداستر شهری در کشور، از آن جمله محدودیت‌هایی که در ارتباط با اعتبارات کاداستر بوده است، دستاوردهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارتباط با ارجاع کاداستر چشمگیر بوده که از آن جمله می‌توان به تهیه نقشه کاداسر شهری برای بیش از 98 درصد مناطق شهری کشور، داده آمائی کلیه دفاتر املاک موجود در سطح کشور و ورود اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی کاداستر، پیاده‌سازی سیستم کاداستر در اکثر واحدهاث ثبتی، تهیه و جانمایی نقشه منابع طبیعی به میزان حدود 60 میلیون هکتار و تهیه نقشه کاداستر مناطق روستایی و زراعی برای یک میلیون و 500 هزار هکتار و تهیه و جانمایی نقشه منابع طبیعی به میزان حدود 60 میلیون هکتار اشاره کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار