تدارک ویژه "سروش" برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تاچند روز دیگر مصلای بزرگ امام خمینی یک بار دیگر میزبان علاقهمندان کتاب و کتابخوانی و شاهد برپایی نمایشگاهی خواهد بود که بر اساس آمارهای رسمی، پربازدیدکننده‌ترین رویداد فرهنگی ایران و حتی جهان است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ سال گذشته حدود 6 میلیون نفر در عرض 10 روز به نمایشگاه کتاب آمدند و نشان دادند که همچنان یارمهربان مخاطب خودش را دارد، اگرچه برخی آمارهای سرانه مطالعه و شمارگان کتابها چندان حال و روز خوشی ندارد.

از طرفی ناشران و پدیدآورندگان کتاب هم از مدتها قبل برای حضوری گسترده و تأثیرگذار در این جشن فرهنگی برنامه‌ریزی کردهاند و در روزهای پایانی فروردین و اوایل اردیبهشت معمولاً صف گرفتن فیپا در کتابخانه ملی، شابک در خانه کتاب و سرانجام مجوز نشر در اداره کتاب ارشاد خیلی شلوغ است.

یکی از ناشرانی که در سالهای گذشته همواره حضوری پررنگ در بازار نشر کشور و نمایشگاه کتاب داشته است و آثارش مخاطبان بسیاری را از شهرهای دور و نزدیک به تهران میکشاند، انتشارات سروش است که هم در حوزه تألیف و هم ترجمه همواره در عرصههای فکری ـ فرهنگی و هنری پیشتاز بوده است.

از روزگار دور، این انتشارات یکی از پایگاههای اصلی هنر و فرهنگ متعهد بوده است و در سالهای اخیر نیز توانسته در حوزه نظری و دانشگاهی بهخصوص در حوزه علوم انسانی آثار درخوری را منتشر کند.

انتشارات سروش امسال با بیش از ۵۰ عنوان چاپ اول و در مجموع بیش از 600 عنوان کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.

سال 92 با وجود مشکلات فراوان کاغذ و افزایش هزینههای انتشار کتاب، در مجموع سال خوب و موفقی برای سروش بوده و نه تنها به افق ترسیمشده سال 92 که انتشار 200 عنوان کتاب بود، دست یافت، بلکه حدود 25 درصد از پیشبینی هم فراتر رفت و با آمادهسازی بیش از 250 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپی در یک سال، موفق به انتشار آثار ارزشمند و ماندگاری در عرصههای مختلف شد.

سال گذشته کتابهای ارزشمند «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه آیتالله العظمی خامنهای (مد ظله العالی)»، مجموعه شش جلدی «غربشناسی»،  «برای مدیران»، «مناظره؛ مشروح برنامه مناظره نامزدهای ریاستجمهوری یازدهم»، «مجموعه 9 جلدی شاهنامه فردوسی»، «جنگ و رمانهایش» و دهها عنوان کتاب دیگر در حوزه دین، فلسفه، هنر و ادبیات، کودک و نوجوان، داستان، علوم اجتماعی و... منتشر شد که این آثار با استقبال خوب علاقهمندان کتاب مواجه شدند و برخی نیز در مدت کوتاهی به چاپ دوم و سوم رسیدند.

از طرفی با وجود افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم، آثار و کتب منتشرشده سروش در سال گذشته استقبال مخاطبان افزایش 50 درصدی فروش آثار انتشارات سروش را در پی داشت.اما این انتشارات در نمایشگاه امسال حضوری فعالتر از یک ناشر معمولی دارد و دو نشست ویژه و یک مراسم رونمایی را هم تدارک دیده است که در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

"سروش در خدمت اندیشه‌های برتر" شعاری است که مهدی فضائلی مدیرعامل این انتشارات از آن یاد کرده است و بر اساس آن، تلاش میشود ضمن حفظ ارتباط با اندیشمندان، هنرمندان، نویسندگان و فعالان عرصه نشر و کتاب، از آثار ارزشمند فرهنگی، هنری و پژوهشی که چهرههای جدید خلق میکنند نیز حمایت شود. سروش به عنوان ناشری شناختهشده با بیش از 1600 عنوان کتاب میکوشد سهم خود را در نقشآفرینی فرهنگی و جریانسازی فکری و اندیشهورزی افزایش دهد.

در ادامه برخی از آثار پرمخاطب سروش را که در نمایشگاه امسال عرضه خواهد شد، به شما معرفی میکنیم.

برای مدیران
(رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مدیران اجرایی)
کتاب حاضر برگرفته از گفتارها و گزیدههای کلام رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای در مقوله مدیریت است. در این اثر ویژگیهای مدیران و آنچه برای ادای درست تکالیف مدیریتی خود در تحقق دولت اسلامی باید بدانند، با استخراج از کلام رهبری و مواضع روشن ایشان در این زمینه آمده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی از بدو رهبری تاکنون نصایح، توصیهها و گاه تعریفها  یا هشدارهایی برای مدیران کشور داشتهاند که در شرایط زمانی مختلف به اصلاح رفتار آنان منجر شده است. این اثر  در 8 فصل مدیران؛ اهمیت و جایگاه در نظام اسلامی، معنویت، اخلاق، گزینش همکاران، نظارت بر زیرمجموعه، مدیران انقلابی، وظایف و ویژگیها، و آسیبشناسی تدوین شده و در پایان ترجمه نامه امام علی (ع)به مالک اشتر آمده است. 

صداقت و مسئولیتپذیری باید در مدیران وجود داشته باشد. هنر یک مدیر این است که مسئولیتپذیری داشته باشد. بر مبنای یک پایه منطقی، کار را انجام دهد و مسئولیتش را هم به گردن بگیرد؛ بگوید این کار را کردم، مسئولیتش با من است. از مسئولیت نباید هراس داشت... (بخشهایی از کتاب برای مدیران)
 
لبنان؛ هویت ملی و تأثیر آن بر روابط دوجانبه با ایران
نویسنده: صالح راموز
هویت ملی از مهمترین انواع هویتهاست که نقشی تعیینکننده در حوزه فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد دارد. هویت ملی فراگیرترین و در عین حال پذیرفتهترین سطح هویت در تمام نظامهای اجتماعی محدود به مرزهای سیاسی است و عناصر  دین و مذهب، نژاد، زبان، قلمروی جغرافیایی، ساختار اجتماعی، ساختار فرهنگی، تاریخ مشترک و نظام سیاسی در ایجاد آن دخیلاند. این کتاب به بررسی مفهوم هویت ملی و مؤلفههای آن در کشور لبنان میپردازد و در پی آن تأثیر ساختار جامعه لبنان بر روابط این کشور با ایران را مطرح میکند. این اثر با بررسی جامعه لبنان، شناخت درستی از این کشور در اختیار دولتمردان کشورهایی که با آن ارتباطات گسترده و راهبردی دارند، قرار میدهد. جمهوری اسلامی ایران نیز که یکی از حکومتهای تأثیرگذار در لبنان و تأثیرپذیر از شرایط داخلی آن در زمینه سیاست خارجی است، به شناخت این کشور و جامعه آن نیاز دارد. این شناخت باعث گشوده شدن مسیری روشنتر برای برقراری ارتباط مناسب با این کشور و حکومت آن در عرصه سیاست خارجی میشود.
 
جنگ و رمان‌هایش
(خلاصه و تحلیل 54 رمان دفاع مقدس)
به کوشش: ابراهیم حسن‌بیگی
یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران جنگ هشتساله عراق علیه ایران است. ادبیات دفاع مقدس در دوران جنگ خودجوش بود و اغلب به دست کسانی شکل گرفت که تجربه کافی در کار نوشتن نداشتند. به همین دلیل داستانهای باقیمانده از آن دوران، استحکام ادبی لازم را نداشت اما تولدی بود که مرور زمان به آن شکل داد و توانست خلأ موجود در بعد ادبی جنگ را پر کند. ایثار، شهادتطلبی، تکلیف دینی برای دفاع از انقلاب و اسلام، عشق و علاقه به مبانی دینی و رهبر انقلاب اسلامی و مقدس بودن مسئله دفاع از جمله مفاهیم رایج ادبیات دوران جنگ بود. در دوران بعد از جنگ نیز ادبیات دفاع مقدس در قالب داستان، خاطره، شعر، روزشمار جنگ و تولید فیلم سینمایی با موضوع جنگ ادامه یافت. داستانها اغلب از داستان کوتاه دوران جنگ به رمان و داستان بلند تغییر یافت و در آثار این دوران علاوه بر جبهه، به پشت جبهه نیز پرداخته شد. موضوع اسیران آزادشده جنگی یعنی آزادگان و نیز مسائل جانبازان و خانواده شهدا از دیگر موضوعات مهم دوران بعد از جنگ است و نویسندگان بدون دغدغه خاطر، ویرانیها و مصائب جنگ را نیز مورد توجه قرار دادهاند. کتاب حاضر خلاصه 54 رمان  حوزه جنگ به همراه تحلیل کوتاهی از آنهاست که میتواند به منتقدان، پژوهشگران و دستاندرکاران تهیه و ساخت فیلم و سریالهای جنگ یاری رساند.  
 
شبکه فریب
 نگاهی به نقش انگلستان در دنیا
نویسنده: مارک کرتیس، ترجمه علی فتحعلی آشتیانی
این اثر سومین کتاب از مجموعه «غربشناسی» انتشارات سروش است که نویسنده با نگاهی مستقل از عملکرد احزاب حاکم و با استفاده از منابع و مدارکی فراتر از ادعاهای رسانههای غالب و با گشودن پروندهها، برنامهها و نقشههای دولت، واقعیت نقش انگلستان در گذشته و حال دنیا را نشان میدهد. این اثر با مستندات خود خطاب به مردم انگلیس میگوید که باید خود را از قید و بند شبکه گزارشها و تحلیلهای ابهامزا و مخدوشکننده حقیقت و فریبهایی که سیاستمداران کشورشان مسبب آن هستند، آزاد کنند و بدانند که نوعی خباثت خاص انگلیسی در پشت زبان دیپلماتیک و ظاهر سیاستگذارانشان سنگر گرفته است. نویسنده با بیان چندین داستان از مداخلات گذشته انگلستان مانند پرونده دخالت در ایران، مالزی، گویان و کنیا، نشان میدهد که این دخالتها ویرانگرتر از آنچه تا به حال تصور میشد، بودهاند. مارک کرتیس معتقد است نظامی بر انگلستان حاکم است که اجازه نمیدهد مردم، نقش واقعی انگلستان را در دنیا ببینند و نخبگان نیز با تسلط بر این نظام میتوانند بهراحتی سیاستهایی را که به سود خود و به زیان منافع مردم است، دنبال کنند. نویسنده روشنفکران لیبرال را در انگلستان در بافته شدن تار و پود شبکه فریب و دغلکاری مقصر میداند و معتقد است انگلستان نقش امپریالیستی خود را حفظ کرده و شریک قدرت جهانی امریکاست و میکوشد اقتصاد جهانی را به گونهای سامان دهد که منافع شرکتها و بنگاههای بزرگ غربی در آن لحاظ شده باشد و جایگاه سیاسی مستقل انگلستان یعنی (نخبگان سیاسی) در دنیا را ارتقا دهد و همچنان یک قدرت بزرگ باقی بماند.
 
غرب چگونه غرب شد؟
نویسنده: جیمز موریس بلاوت، ترجمه مرتضی مداحی
این کتاب دومین کتاب از مجموعه "غربشناسی" سروش است که با نقد ادعاهای غرب در مسیر پیشرفت و توسعه، عوامل اصلی دستاوردهای غرب را از زبان یک دانشمند غربی بیان میکند. هدف اصلی این اثر، به چالشکشیدن یکی از باورهای رایج زمان حاضر درباره تاریخ و جغرافیای جهان است؛ این باور که تمدن اروپایی و بهاصطلاح غرب، امتیازهای تاریخی منحصربهفردی از جنس خصلتهای ویژه نژادی، فرهنگی، محیطی، ذهنی و روحی داشته که در طول تاریخ و تا زمان حاضر به آن نوعی برتری پایدار بر تمام جوامع دیگر بخشیده است. این اثر نشان میدهد اروپای قبل از سال 1492 نه مزیت واقعی و بالقوهای بر تمدنهای دیگر داشته، نه سرعت بالاتری در تحول! و نه حتی واجد برخی ظرفیتهای خاص برای توسعه آینده بوده است و نیز نشان میدهد تمام استدلالهایی که امروزه برای نشان دادن برتری اروپا مطرح میشود، از جمله بحثهای نژاد، ویژگیهای محیط زیست، جمعیتشناسی، فناوری، سیاست، طبقه، خانواده و ... فاقد پشتیبانی تجربی هستند. کتاب حاضر با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح میدهد. این کتاب در چهار بخش "تاریخ وارونه"، "اسطوره اعجاز اروپایی"،"پیش از سال 1492 و پس از سال 1492 عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزههای مادی، اقتصادی و پیشرفتهای تکنولوژی را بررسی و ادعای آنها را نقد، بررسی و تحلیل میکند.
 
درس‌های دیپلماسی
نویسنده: جان بردی کیسلینگ؛ ترجمه غدیر نبیزاده
این کتاب پنجمین کتاب از مجموعه "غربشناسی" انتشارات سروش، خاطرات شغلی جان بَردی کیسلینگ از دوران بیستساله فعالیتش در سمت دیپلمات وزارت امور خارجه امریکا در چند کشور خاورمیانه و خاور نزدیک است. فعالیت دیپلماتیک او با ارسال نامه استعفای 24 فوریه 2003 از سمت مشاور سیاسی سفارت امریکا در دولت بوش پسر خاتمه یافت. او به این اعتقاد رسید که امریکا بهرغم ادعاهایش، مشروعیت و توان آن را ندارد که رهاییبخش همه مردم جهان باشد. او متوجه شده است که دولت از تروریسم همچون ابزار سیاست داخلی  استفاده میکند و با گرایشهای روزافزون حاکم بر اقدامات       برونمرزی، بیش از پیش از آرمانهای آزادیخواهانه مورد ادعای متفکران خود دور میشود. نویسنده با اشاره به نقش امریکا در بازههای زمانی مختلف، بهویژه در واپسین دوران مأموریت خودش در مقام مشاور سیاسی سفارت امریکا در آتن، نکات ارزشمند و تأملبرانگیزی از پشت پرده صحنههای مهم جهان در اختیار خوانندگان قرار میدهد زیرا در زمان یورش امریکا به عراق، یونان رئیس دورهای اتحادیه اروپا و مرکز توجه ایالات متحده بود. شرح کیسلینگ از موارد مشخص در دیپلماسی امریکا در منطقه خاورمیانه همراه با تحلیلها و مباحث نظری او در لابهلای اطلاعات واقعی، میتواند فضای فکری دستگاه دیپلماسی امروز امریکا را تا حد زیادی نشان دهد.  
 
بررسی سیر تاریخی سفال زرینفام در جهان
نویسنده: مهناز محمدزاده میانجی
این کتاب پژوهشی درباره هنر سفالگری زرینفام است. زمان آغاز این هنر بهدرستی روشن نیست. بر اساس یافتههای کنونی، عراق نخستین خاستگاه آثار سفالگری زرینفام  است و کشورهای خاورمیانه، از جمله مصر، سوریه و ایران، بیشترین سهم را در تولید و تعالی این هنر داشتهاند. زرینفام نوعی تزئین رولعابی است که از آن برای ایجاد جلای فلزی خاصی در سطح قطعات لعابدار استفاده میشود. در سراسر تاریخ سفالگری، از میان تمام شیوههای تزئین سفال، نقاشی زرینفام به علت درخشش و انعکاس رنگینکمانیاش بسیار مورد توجه بوده است. گلدانهای زرینفام مصری مزین به نقوش جانداران در دوره فاطمیان، ظروف زرینفام ظریف و استادانه ساختهشده کاشان و شاهکارهای زرینفام اسپانیایی ـ مغربی در زمره بهترین آثار زرینفام هستند.  ایران یکی از مهمترین مراکز تولید زرینفام جهان است. لعاب زرینفام در ایران، به دلیل انعکاس نور و درخشندگی منحصربهفرد خود، بیش از کشورهای دیگر در تزئین مساجد، تکایا و اماکن متبرکه به کار رفته است. عراق نخستین خاستگاه سفالگری زرینفام، ظروف زرینفام مصر در دوره فاطمیان، زرینفام سوریه، زرینفام ایران، زرینفام اعراب مغربی در سرزمین اسپانیا، زرینفامهای اسپانیایی ـ مغربی و زرینفام ایتالیا: ناحیه دورتا و گوبیو عناوین فصلهای این اثر است. این کتاب به صورت مشترک بین انتشارات سروش و دانشگاه الزهرا(س) منتشر شده است.
 
اجتهاد و نوآوری فکری
از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای
ترجمه از عربی مهدی پورآذر ـ عباسعلی نقره
این کتاب مجموعه مقالات همایشی به ابتکار مؤسسه المعارف الحکمیه لبنان، با عنوان (التجدید و الاجتهاد الفکری عندالامام الخامنئی ("اجتهاد و نوآوری فکری امام خامنهای" است. این اثر بازتاب نگرش دیگران به اندیشههای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است که در پنج محور: تمدن و ارزشها، ولایت فقیه، توسعه و ارزشهای پیشرفت اجتماعی در اندیشه امام خامنهای، سیاست در اندیشه امام خامنهای، و امام خامنهای و نگاه ایشان به قوانین جهانی و روابط بینالملل، تدوین شده است. محور نخست به دیدگاههای آیتالله خامنهای درباره مبانی و ارزشهایی که تمدن اسلامی بر آنها بنا شده، میپردازد. محور دوم با طرح اندیشه ولایت فقیه شروع میشود و آن را با ولایت امر نزد اهل سنت مرتبط میکند تا از خلال آن اصالت این اندیشه اسلامی را اثبات کند و سپس به ریشهیابی مفهوم ولایت فقیه در خلال دیدگاه امام خامنهای و رابطه ولایت فقیه با قانون میپردازد. در محور سوم با ارائه چارچوبی نظری به تفاوت اندیشه توسعه زاده غرب و پیشرفتی که بازتاب دیدگاه اسلامی است و به اندیشههای امام خامنهای در زمینههای علمی، فرهنگی، آموزشی، تربیتی و نهضت علمی میپردازد. دین و انسان، فلسفه سیاسی، عدالت و اقلیتهای دینی و مذهبی در جامعه اسلامی در اندیشه امام خامنهای موضوع محور چهارم است. در محور پنجم به قوانین جهانی و روابط بینالملل، حقوق بشر و سیاست خارجی اصولی از دیدگاه امام خامنهای پرداخته شده است. این کتاب پس از گذشت 20 روز از رونمایی آن به چاپ دوم رسید.
 
قصه‌ها و افسانه‌ها
نویسنده: جانّی روداری، مترجم: مرضیه شجاعی دیندارلو، تصویرگر: سمیه علیپور
این کتاب مجموعهای از داستانهای کوتاه ایتالیایی برای نوجوانان است. پنج داستان این اثر عبارتاند از: سه برادر بههمبسته، به من اعتماد کنید، تله زمان، آفتاب و صابون معطر و  دخترکی با حلقه موهای طلا . محتوای این داستانها خصائل اخلاقی برجستهای مانند تعاون، پرهیز از آزمندی، تعلق خاطر به طبیعت و دانش است. جانّی روداری از نویسندگان مشهوری است که برنده جایزه کریستین اندرسن نیز شده است. 

قصه‌هایی برای یک لبخند
نویسنده: جانّی روداری، تصویرگر: آنالائورا کانتونه، مترجم: مرضیه شجاعی دیندارلو
این کتاب از مجموعه داستانهای کوتاه ایتالیایی برای کودکان و نوجوانان است که توسط نویسنده و روزنامهنگار مشهور ایتالیایی جانّی روداری نوشته شده است. این اثر شامل 45 قصه است که در سه بخش قصههای لینوپیکو، داستانهای ازوپیکو و داستانهای بلند و وزین آمده است. داستانهای این اثر به بچهها میآموزد که در برخورد با مشکلات چطور از اندیشه خودشان کمک بگیرند. قصههای این کتاب قدرت تخیل کودکان را قوی و آنها را با تجربه زندگی افراد گوناگون آشنا میکند. روداری که در سال 1975 برنده جایزه ادبی اندرسن شده، در این اثر خواهان صلح و آرامش است و از رفتارهای عجیب و غریب آدمها و باورهای غلط و افکار خرافاتی انتقاد میکند و به رفتار محبتآمیز و احترام به حقوق همه مردم، دوری از آزار و مهربانی با حیوانات، طمع نداشتن به دسترنج دیگران، تکیه کردن به تلاش و کوشش خود، تحمل رنج و سختی در یادگیری علم و هنر، آبدیده شدن آدمی در سختیها و دوری از هر نوع بدی و حیلهگری توجه میدهد.  
 
لبخندهای ماه
شوخیهای پیامبر(ص)
نویسنده: مرتضی دانشمند
این کتاب از مجموعه کتابهای مناسب برای گروه سنی ب و ج، مجموعهای از گفتارها و رفتارهای حضرت محمد (ص) است که لبخند را بر لبها مینشاند و سرور و شادی را به مهمانی دل میبرد. حکایتهای دلنشین این اثر که با زبانی ساده برای کودکان به تصویر کشیده شده، حاوی نکات ارزشمند اخلاقی، تربیتی، عاطفی و آموزشی است که به مخاطب میآموزد چگونه میتوان مزاح کرد و در عین حال معیارهای دینی را در روابط اجتماعی رعایت کرد.  آقای گلنشان، پیرزنها جوان میشوند، آقای دوگوشان، چه کسی این مرد را میخرد؟، مرد چشمسفید، بار حلیم، خوردن با یک طرف دهان؛ عناوین داستانهای این کتاب است.
 
مناظره؛ مشروح برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم  
با مقدمه سید عزتالله ضرغامی
این کتاب متن مناظرههای انتخاباتی یازدهمین دوره ریاستجمهوری اسلامی ایران در خرداد 1392 است. این اثر سندی گویا از کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای تحقق انتخابات آزاد و حرکت پویای رسانه ملی در این زمینه است. در کتاب مناظره که با مقدمه رئیس سازمان صداوسیما منتشر شده، متن پیادهشده مناظرهها بهترتیب زمانی پخش آنها در سیما، در سه موضوع اقتصادی 10خرداد 1392، فرهنگی ـ اجتماعی 15 خرداد 1392 و سیاست داخلی و خارجی 17 خرداد 1392 گردآوری و بدون هیچ دخل و تصرفی به همراه آلبوم تصاویر به چاپ رسیده است. سیدعزتالله ضرغامی در مقدمه این کتاب، تأثیر فوقالعاده این حرکت رسانه ملی در جلب مشارکت گسترده  مردم در انتخابات، تقویت مشروعیت نظام، افزایش اعتماد مخاطبان به رسانه ملی، نهادینهسازی آزادی بیان و تضارب آرا با رعایت اخلاق و منطق و گفتوگو، تقویت فضای رقابتی، تقویت شادابی اجتماعی برای مشارکت جامعه در امر انتخابات، شفافسازی مواضع هر یک از نامزدها و خنثیسازی شایعات، به حاشیه رفتن و افزایش انفعال شبکههای ماهوارهای، آگاهسازی مخاطبان، افزایش آستانه تحمل سیاستمداران برای نقد رفتار سیاسی آنها و امکان مقایسه دیدگاهها و برنامههای نامزدها و شناخت شخصیت، منش و اخلاق آنان را از جمله کارکردهای مناظره برشمرده است. وی در این مقدمه با تقدیر از حمایتهای مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین عامل در کسب این موفقیت، حضور پرشور و مشارکت ۷۳ درصدی مردم را که الگوی مناسب برای مردمسالاری دینی در میان کشورهای اسلامی است، نشان اعتماد مردم به نظام و رکن رسانهای آن دانسته است.  
 
نامه سفید
نویسنده: سیدهاشم حسینی
این کتاب داستان بلندی از حوادث اجتماعی جامعه ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس است. شخصیت اصلی داستان، زنی 40 ساله است که بر حسب یک اتفاق به قطعه شهدای بهشت زهرا میرود و با مرور خاطرات سالهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، داستان را از زمان حال به گذشته پیوند میدهد. در این اثر مسائل اجتماعی و فرهنگی دهه 1360، در کنار اعتقادات رزمندگان برای حضور در جبهه در مقابل خانوادهها و همسرانی که راضی به حضور آنان در جبهه نبودند، به تصویر کشیده شده است. نویسنده توانسته است با قلمی شیوا، تصویری زیبا، غمبار، احترامانگیز، شکوهمند و واقعبینانه از زندگی نسل درگیر جنگ را به خواننده منتقل کند.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: ادبیات ، سروش ، کتاب ، مصلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.