تکرار/ رستمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

افزایش "نرخ دیه" با توجه "عدم ثبات قیمت‌ها" طبیعی است

یک حقوقدان گفت: افزایش نرخ دیه با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها امری طبیعی است، بنابراین نرخ دیه متناسب با تورم سالانه باید افزایش پیدا کند.

"هادی رستمی" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نرخ جدید دیه در سال 93 اظهار داشت: افزایش نرخ دیه با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها امری طبیعی است، بنابراین نرخ دیه متناسب با تورم سالانه باید افزایش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: مبلغ در نظر گرفته شده برای دیه مطابق قانون شرع صد شتر است اما این در حالی است که قانون جدید مجازات اسلامی به جای بحث احشام سه‌گانه "بحث درصد"  را قرار داده چرا که در این صورت نرخ دیه تعدیل می‌شود، لذا رئیس  قوه قضاییه به منظور تعیین و تثبیت نرخ دیه با استفاده از نظر هیأت کار‌شناسان قیمت سوقیه احشام سه گانه را هر یک سال یک بار تعیین می‌کند.
 
رستمی افزود: دیه مبالغی است که به سبب جنایت کردن بر نفس یا عضو واجب می‌شود و مطابق قوانین اسلام باید به صاحب حق پرداخت شود.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: افزایش نرخ دیه عاملی بازدارنده در وقوع نزاع و پیشگیری از جرائم است و امید است با اعلام نرخ جدید دیه شاهد وقوع تخلفات و جرائم کمتری در سطح جامعه باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار