برگزاری نشست تخصصی "ما و میراث فکری دنیای عرب"؛

میراث اسلامی در مکتب تشیع زنده است

مدیر کمیته ناشران بین الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: میراث اسلامی در مکتب تشیع زنده است و با توجه به مقوله مهدویت، این میراث به آیندگان می‌رسد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در نشست «ما و میراث فکری دنیای عرب» که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، «محمدرضا وصفی» رابطه ایران و دنیای عرب را رابطه‌ای امتناعی خواند و افزود: تفاوت در زبان و مذهب این رابطه امتناعی را ایجاد کرده است. این امتناع نه تنها در حوزه علوم انسانی، بلکه در سایر حوزه های دانشگاهی هم وجود دارد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در مکتب تشیع، میراث اسلامی زنده است و با وجود مقوله مهدویت، این میراث به آیندگان خواهد رسید.

مدیر خانه کتاب نیز در این نشست ضمن بیان اینکه نخبگان ایرانی هنوز عمق جهان فکری عرب را درک نکرده‌اند، گفت: از نظر تفکری، جهان عرب توسعه بیشتری از ایران دارد.

«نجفعلی میرزایی» با برشمردن ویژگی‌هایی چون درون‌گرایی، غرب‌گرایی و تفکر انتقادی در تولید اندیشه ایرانی، اظهار کرد: ما ایرانی‌ها در شناخت پتانسیل‌های فکری و فلسفی عرب ضعیف هستیم.

وی در پایان سخنانش، از لزوم شکل‌گیری یک ائتلاف ایرانی و عربی سخن گفت و افزود: برای ایجاد اتحاد در دنیای اسلام، شکل‌گیری این ائتلاف یک ضرورت تمدنی است.

در ادامه این نشست «نصرالله آقاجانی» با بیان اینکه امروزه جغرافیا و زبان مدخلیتی در اندیشه دنیای اسلام ندارد، گفت: یکی از متفکرانی که بحث نسبت فکری میراث در دنیای عرب را مطرح می‌کند «حسن حنفی» است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم با معرفی کتابش با عنوان «اسلام و تجدد در مصر معاصر» بیان کرد: پروژه فکری حنفی بررسی میراث اسلامی و تجدد بود.

وی در پایان سخنانش از نوسازی میراث اسلامی سخن گفت و افزود: میراث باید با مبانی انسان امروزی منطبق شود.

«موسی بیدج» نیز در این نشست سخنانش را با این پرسش آغاز کرد: چرا ما باید با جهان عرب باید ارتباط داشته باشیم؟

این مترجم در پاسخ به سؤالش، با مطرح کردن سابقه تاریخی در‌هم‌آمیختگی نژاد ایرانی و عرب گفت: ما فرهنگ و دین مشترک با اعراب داریم و همین موضوع، نیاز متقابل ما در دنیای معاصر را توجیه می‌کند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث ، اسلامی ، فکری ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار