بخشایش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

افزایش درخواست مجوز تاسیس حزب پس از روی کار آمدن دولت یازدهم/ عضویت متعدد افراد در احزاب مختلف بررسی می‌شود

عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب از افزایش درخواست مجوز تاسیس حزب پس از روی کار آمدن دولت یازدهم خبر داد.

"احمد بخشایش" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، درباره فعالیت حزب کارگزاران در شرایطی که اقدام به برگزاری کنگره و یا مجمع عمومی نکرده است، اظهار داشت: هر 238 حزب فعال کشور براساس مرامنامه داخلی خود باید سالانه و یا هر دو سال یکبار اقدام به برگزاری کنگره و یا مجمع عمومی کنند که اکثریت احزاب ایرانی اقدام به چنین کاری نمی‌کنند و به همین خاطر آن حزب غیرفعال به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه کارگزاران یکی از احزاب غیر فعال در کشور به حساب می‌آید، گفت: به طور قانونی این حزب مجوز فعالیت ندارد اما بدلیل انجام فعالیت حزبی و سیاسی از سوی کارگزاران و برخوردهای مسئولان از روی تسامح و تساهل نسبت به امور، اشکالی برای ادامه فعالیت حزبی و سیاسی کارگزاران وجود ندارد که البته این روال در مورد فعالیت این‌چنینی احزاب سیاسی یک قاعده است.

عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب تصریح کرد: از لحاظ قانونی این حزب غیر فعال است و بایستی اقدام به درخواست مجوز کنند اما چون در ایران انتخابات روی ریل احزاب انجام نمی‌گیرد، این حزب نیازی به درخواست مجوز از کمیسیون ندارد.

بخشایش افزود: در شرایط فعلی کمیسیون ماده 10 احزاب قصد ورود به وضعیت فعلی حزب کارگزاران را به منظور انجام فعالیت‌‌های سیاسی و بررسی برای اقدام آنها برای درخواست مجوز دوباره آنها را ندارد.

وی درباره درخواست مجوز برای فعالیت احزاب از کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: تقاضا و درخواست‌های زیادی به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم ارائه شده که ما براساس روال قبلی کار‌ها را دنبال می‌کنیم.

بخشایش به نوزده درخواست ارائه شده برای اخذ مجوز فعالیت حزبی در پایان سال 92 اشاره و خاطرنشان کرد: تقاضاهای ارائه شده به ترتیب در حال بررسی است و به برخی از آنها به منظور رفع مشکلاتشان، ایرادات موجود را به آنها گوشزد کرده‌ایم و برخی هم موفق به اخذ مجوز شده‌اند.

عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب بیان داشت: آمار دقیقی اکنون در دست ندارم اما حدود دو الی سه حزب موفق به اخذ مجوز فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب شده‌اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی احزاب جدید اقدام به حزب‌بازی می‌کنند، گفت: احزاب برای حضور در انتخابات علاقه‌ به ایجاد ائتلاف و تشکیل جبهه دارند و به همین خاطر برخی از هم‌اکنون با وجود اینکه عضویت در یک حزب را عهده‌دار هستند اقدام به تشکیل حزبی دیگر می‌کنند.

وی دلیل اصلی چنین اقدامی را از سوی فعالان حزبی در ایران اینگونه عنوان و تصریح کرد: این افراد برای اینکه در آینده زمانیکه اقدام به تشکیل جبهه کنند، نیازی به وجود احزاب متکثر و متعدد به منظور ایجاد ائتلاف و امتیازدهی با یکدیگر ندارند.

بخشایش با بیان اینکه درباره فعالیت و عضویت یک فرد در چندین حزب، خلاء قانونی وجود دارد، گفت: دلایل عضویت و اهداف آنها در چندین حزب فعال سیاسی کشور یک از مشکلات موجود در این زمینه است که به سود جامعه نیست و البته ممنوعیتی در اینباره در کمیسیون وجود ندارد و  قانون در این‌باره ساکت است.

وی گفت: کمیسیون می‌تواند طبق رویه‌ای این مسئله را دنبال کند هر چند عضویت افراد در یک حزب را در قانون مکتوب کرده‌ایم و این مسئله در لایحه جدید احزاب هم موجود است.

عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: کمیسیون به صورت رویه می‌تواند این مسئله را اجرایی کند که اعضا در حال حاضر در حال بحث و بررسی بر سر این موضوع هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار