وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

وضعیت نگران‌کننده معماری در ایران/ ایجاد یک نظام حکمروایی محلی در کشور

آخوندی گفت: وضعیت معماری در ایران بسیار نگران‌کننده است و تبدیل به یک مسئله مهم در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،عباس آخوندی در مراسم هفدهمین سالگرد تأسیس نوسازی بافت‌های فرسوده با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده اصلی‌ترین بحث در حوزه مسکن است گفت: در این بخش مقاومت‌های بسیاری در مقابل نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شده است.
 
وی در ادامه افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده یک امر اجتماعی است که نحوه تصمیم‌گیری در مورد آن به دولت برمی‌گردد.
 
آخوندی در ادامه افزود: در ایران مردم علاقمند به حضور و مداخله دولت هستند که این امر مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: طی 17 سال گذشته تلاش شده یک قانون ساماندهی در بخش مسکن ایجاد شود ولی تاکنون به عنوان یک قانون اجتماعی درنیامده است.  
 
آخوندی درادامه اظهار داشت: در حال حاضر از مداخله ساکنان و قانونمند کردن ساکنان بافت‌های فرسوده بسیار فاصله داریم و در حال حاضر در مرحله بررسی هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمایل به ساخت و ساز در بیرون شهرها بسیار زیاد است گفت: شهرهای کشور دارای مشکل هستند و از درون دچار فرسودگی شدهاند که این در حال حاضر تبدیل به یک خطر اجتماعی شده است.
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر برای بهسازی بافت‌های فرسوده دو نهاد با عنوان شهرداری و دولت دخالت می‌کنند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه  در ایران چیزی به نام حکمروایی محلی وجود ندارد گفت: باید تلاش کنیم که چنین نهادی در کشور ایجاد شود و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، نظری و فکری در این نهاد اجرایی شود.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ‌در امر مالیه در کشور افراط و تفریط وجود دارد به گونه‌ای که در گذشته بودجه شهرداری وابسته به بودجه دولت بود ولی در حال حاضر بودجه شهرداری جدا شده و در بسیاری از شهرها شهرداری‌ها با کمبود بودجه مواجه می‌شوند و دست به فروش شهرهای خود می‌زنند.
 
وی در ادامه یادآور شد: این امر با بحث عدالت جغرافیایی بسیار فاصله دارد.
 
وی در ادامه توضیح داد: حکمروایی محلی بخشی است که در ایران شکل روشنی ندارد و باید با اجرای آن تعادل را ایجاد کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه معماری در ایران وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد گفت: یک مسئله مهمی در معماری ایران وجود دارد و آن بهسازی بافت‌های کهن است که باید یک راه حل جدی برای آن پیدا کنیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر امر اجتماعی کردن و ایجاد یک نظام حکمروایی برای بهسازی بافت‌های فرسوده و یک نظام حکمروایی محلی که در آن بافت فرسوده تولید نشود در کشور بسیار ضروری است.
 
آخونادی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید شهروندان را محور قرار دهیم و یک گام به جلو رویم تا بتوانیم در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیشرفت کنیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: معماری ، حکمروایی ، بهسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار