اجاره ماهانه بزرگترین مغازه علاءالدین چقدر است؟

بورس‌های فروش یک کالا یا محصول خاص در تهران از قاعده و اصول خاصی پیروی می‌کنند. در این اماکن رقابت برای فروش بسیار بالاست و مصرف‌کنندگان به صورت غریزی و حتی بی‌اطلاع از قیمت اجناس در مناطق دیگر، برای خرید به این اماکن هجوم می‌برند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ بازار موبایل علاءالدین از جمله این اماکن است که به صورت تخصصی و با تنوع بسیار بالا اقدام به فروش گوشی‌های تلفن‌همراه و لوازم جانبی آن می‌کند.
 
پاساژ علاءالدین که در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری واقع شده است از معروف‌ترین مراکز خرید و فروش گوشی تلفن‌همراه در تهران است. «حاج آقا علاءالدین» مالک این مجموعه که از ابتداى دهه ۵۰ در اين محل كاسب بوده با وسعت بخشیدن به ملک خود، در ‌سال ۷۴ ساخت آن را آغاز کرد. اين ساخت‌وساز ۴‌سال طول ‌کشید و از ‌سال ۷۸ تا ۷۹ واگذاری حدود ۱۱۰۰ مغازه در ۱۱طبقه و طی سه فاز انجام شد. اسناد اين مجموعه روی سه كالاى كامپيوتر، صوتى و تصويرى و موبايل تنظيم شده‌اند. روزانه حدود ۳۰‌هزار نفر به این پاساژ  مراجعه می‌کنند.

 
گفته می‌شود تمامی مغازه‌های این پاساژ تنها برای اجاره به متقاضیان واگذار می‌شوند و اتفاقا این سبک تحویل مغازه برای فروش کالا موجب بروز حاشیه‌های بسیاری برای «علاءالدین» شده است.

 
چند سالی می‌شود که تبلیغات منفی علیه این مجموعه موجب کاهش مخاطبان و خریداران موبایل از آن شده است، حال آن‌که افتتاح یک مجموعه عظیم و شیک‌تر در همین زمینه در چند متری علاءالدین رقابت تنگاتنگی را در تقاطع حافظ و جمهوری برای موبایل‌فروشان ایجاد کرده است.

کاسبی با طعم تقلب و تخلف اما علاءالدینی‌ها که خود را تحصیلکردگان رشته موبایل‌فروشی در پایتخت می‌دانند در ذهن خریداران خاطرات خوبی را به یادگار نگذاشته‌اند. بحث فروش برگه‌های ضمانتنامه که از اعتبار حداقلی برخوردارند یکی از موضوعاتی بوده که این بازار را به حاشیه برده است و خریداران همیشه از موبایل‌های ارایه شده در این مرکز با گارانتی یا بدون‌گارانتی گلایه داشته‌اند.

 
استفاده از لوازم جانبی غیراصلی و بی‌کیفیت که اکثر آنها تولیدات چین هستند یکی دیگر از مواردی است که در بازار علاءالدین به صورت اپیدمی درآمده و خریداران از همه‌جا بی‌خبر هم مجبور به قبول این لوازم هستند بی‌آن‌که بدانند ارزش قیمتی لوازم اصلی و غیراصلی فاصله‌ای حدود ۵۰‌درصدی دارد.

 
گذری هرچند کوتاه به این بازار به وضوح گویای آن است که در این حوزه واقعا نمی‌توان به راحتی به فروشندگان و تعمیرکاران اعتماد کرد؛ موضوعی که حتی خود فروشندگان هم نسبت به آن اخطار می‌دهند و زمانی که شما برای قیمت گرفتن از آنها وارد مغازه شان می‌شوید، بابت گران‌فروشی یا اصل نبودن گوشی‌های همکارانشان به شما هشدار می‌دهند. در چنین شرایطی این موضوع واقعا جای سوال دارد که فردی که با هزینه‌هایی به نسبت بالا وارد این بازار می‌شود در صورت بروز مشکل به کدام مرجع می‌تواند مراجعه کند.

 
در طبقه زیرین این مرکز اکثر مغازه‌ها اقدام به فروش گوشی‌های کارکرده می‌کنند که به گفته فروشندگان سود فروش این نوع گوشی‌ها به مراتب بالاتر از گوشی‌های نو است، زیرا مغازه‌داران علاءالدینی زمان خرید گوشی‌های کارکرده از مشتریان قیمت‌های ناباورانه‌ای را در عین بی‌انصافی پیشنهاد می‌دهند که به دلیل بی‌اطلاعی، مصرف‌کننده به همان قیمت می‌فروشد. همان گوشی خریداری شده پس از تمیزکاری و یک تعمیر حداقلی دوباره به پشت ویترین‌ها بازمی‌گردد و به قیمتی به مراتب بالاتر به مشتریان فروخته می‌شود. در مواردی هم گوشی‌های کارکرده‌ای که به موبایل‌های نو بسیار نزدیک هستند و خط و خشی روی آنها نیست به جای محصول آکبند به مشتریان فروخته شده است.

 
اما به واقع دلیل وجود تخلفات گسترده اینچنینی در مرکز بزرگ فروش گوشی‌های تلفن‌همراه در قلب پایتخت چیست؟ آیا موبایل‌فروشان علاءالدینی تنها برای کسب سود بیشتر این نوع تخلفات را به کسب‌وکارشان گره می‌زنند یا این‌که شرایط دیگری آنها را مجبور به انجام انواع تخلفات در یک معامله ساده  می‌کند.

 
همه برای یک نفر

 
بررسی‌های خبرنگار ما از ساختار واگذاری مغازه‌ها در علاءالدین و گفت‌وگو با برخی از مغازه‌داران در این مجموعه نشان می‌دهد، بالا بودن نرخ اجاره در مغازه‌های علاءالدین و کرایه‌های میلیونی آن موجب شده است تا مغازه‌داران برای پرداخت اجاره بهای مغازه‌هایشان به هر کاری در این پاساژ معروف دست بزنند، زیرا بدون وجود این رفتارها (تخلف و تقلب در معامله) سخت می‌توان کرایه‌های میلیونی و نجومی علاءالدین را پرداخت کرد.

 
علی یکی از مغازه‌داران در طبقه اول این پاساژ در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: کرایه‌ها در علاءالدین خیلی بالاست، البته به راحتی هم نمی‌توان در این پاساژ مغازه اجاره کرد، با وجود این کرایه‌های نجومی همچنان برای اجاره مغازه در علاءالدین طرفداران زیادی وجود دارد، زیرا به هر جهت و به هر طریقی که فکر آن را بکنید معاملات گوشی در این پاساژ انجام می‌شود و بحق هم که سود خوبی دارد. اکثر گوشی‌های موجود در این پاساژ به صورت قاچاق وارد کشور و در پارکینگ مجموعه یا در اطراف ساختمان تحویل مغازه‌داران می‌شوند

.

او ادامه می‌دهد: برای مثال مغازه خود من که در یکی از بخش‌های پرتردد پاساژ در طبقه اول قرار دارد با متراژ ۱۲متر ماهانه ۳۰‌میلیون تومان اجاره دارد، اگرچه رقم بسیار بالایی است اما از لحاظ اقتصادی برای ما به‌صرفه است.
برچسب ها: مغازه ، ماهانه ، قیمت ، مالک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۵۵ ۰۷ تير ۱۳۹۳
من خودم یک زمانی فروشندگی می کردم وقتی برای خرید به علاالدین می رفتم اختلاف شدیدی بین عمده فروشی ها وتک فروشی ها وجودداشت مثلا یک برچسب محافظ ال سی دی در عمده فروشی بین 100 تا500 تومان بوددرحالی که در تک فروشی تا 8000 تومان تا10000 تومان فروخته می شد
Germany
mehdi
۱۵:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
با سلام .اطلاعات خوبی بود.کاسب باید انصاف داشته باشه .در ضمن دوست گرامی اون ادم خوش حساب هست که شریک مال مردمه
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۰۸:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام.ممنون از گزارشتون. من همیشه فکرمیکردم مطمئن ترین جایی که میشه یک گوشی اصل خرید این پاساژه ولی مثل اینکه اشتباه بزرگی میکردم.به هیچکس نمیشه اعتماد کرد. کاسب واقعی شریک مال مردمه نمیدونم این ضرب المثل رو درست نوشتم یانه اگه اشتباهه ببخشید.
آخرین اخبار