افکار و عقاید ملاصدرا؛

در کتاب " ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه" بررسی شد

چاپ هفتم کتاب " ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه" نوشته ملاصدرا و ترجمه جواد مصلح از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش؛ از دیر زمانی تا دوران میرداماد همواره مابین حکمای مشاء و حکمای اشراق و متکلمین و عرفا و صوفیه در بسیاری از مبانی فلسفی و اعتقادی اختلاف و نزاع بود و هر یک به ترویج و نشر مبانی فکری و عقاید خود می پرداختند. در این میان با حضور نابغه عظیم و فیلسوف بی همتا صدرالمتالهین (ملاصدرا) و پدیدآمدن آثاری در حکمت و فلسفه فصل تازه ای بوجود آمد و حکمت متعالیه بر مبنای مکتبی جامع تر پدید آمد.

ملاصدار خاتم حکمای الهی و وارث علوم و اسرار نهانی و در حکمت و فلسفه صاحب شریعت و طریقت نوینی است که شهرت وی در همه کشورهای اسلامی سبب شد تا جویندگان حکمت در همه جا از آراء و افکار وی استفاده کنند.

"الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه" از جمله آثار ملاصدرا بود که مشتمل بر 5  مشهد است و هر مشهد مشتمل بر چند شاهد و هر شاهد به چند عناوین دیگر تقسیم شده است. علت انتخاب این عناوین این است که غالب مسائل این کتاب طبق اظهار مصنف از طریق کشف و شهود و اشراق و الهام و هر گونه وسیله ای که اولیای خدا بدان وسیله با خدا و مبداء فیاض رابطه پیدا می کردند، برقلب تابناک او تجلی نموده است.

 ملاصدرا در این کتاب در مورد بسیاری از مسایل مهم فلسفه از قبیل مسئله وجود و مراتب گوناگون آن، نظام آفرینش و رابطه آن با مبدأ، وجود ذهنی و مراتب آن، مسئله حرکت به ویژه تحقیق درباره حرکت جوهریه، بقای ماده در تمام مراحل وجود و رابطه آن با صورت، تبدیل ماده به صورت به تدریج و در مراحل گوناگون، نفس و رابطه آن با بدن و حدوث آن با حدوث بدن و بقای آن بعد از فنای بدن، حقیقت عالم آخرت و معاد جسمانی و حقیقت بهشت و جهنم و احوال انسان در سرای آخرت، حشر اجساد و ارواح و اینکه این فضا با آن عظمت و گستردگی به کجا منتهی می گردد، اسرار و نکاتی را بیان کرده است که احدی از حکمای قبل و بعد از او بدان ها واقف نشده اند.

اما کتاب حاضر "ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه " مشتمل است بر ترجمه اصل عبارات کتاب شواهد و شرح و تفسیر نویسنده است. دکتر جواد مصلح پدیدآورنده این اثر سبکی را که برای ترجمه و تفسیر کتاب برگزیده است کاملا بدیع و تازه است. بدین گونه که مطالب اصل با مطالب شرح و تفسیر به طوری با هم آمیخته و تلفیق شده اند که خواننده ای که متن را بدون توجه به علامت هلالین بخواند به هیچ وجه نمی تواند مابین مطالب اصل و مطالب شرح و تفسیر از نظر پیوستگی عبارات و ربط مفاهیم فرق بگذارد. از طرف دیگر اگر مطالب مابین هلالین برداشته شوند متن اصلی کتاب شواهد نیز کاملا مفهوم و مطابق با کلمات و عبارات صدرالمتالهین می باشد. بدین ترتیب نه تنها متن کتاب با حفظ اصالت و مستقیما در دسترس خواننده قرار گرفته است بلکه تفسیر مطالب نیز همراه متن بدون انقطاع و بریدگی عرضه شده است و این پیوستگی در درک و فهم مطالب این کتاب مشکل ایجاد سهولت می کند.

هدف اصلی مترجم کتاب، ترجمه افکار و عقاید و نظریات صدرالمتألهین بوده است که فهم و درک آنها برای همه کس میسر نیست. ملاصدار از عالم کثرت به عالم وحدت شتافته و اسرار نهانی را با دید شهود یافته است و کتابی به سالکان راه حقیقت و طریقت اهدا کرده است که عبارات آن را از تار و پود کشف و شهود بافته است و توصیه نموده است که مطالب آن را از دیده دلبستگان به عالم طبیعت و محجوبان از انوار حقیقت مستور دارند.

چاپ هفتم این اثر 516 صفحه و در دوهزار نسخه و با قیمت 195000 ریال توسط انتشارات سروش به بازار نشر عرضه شده و علاقمندان به افکار و اندیشه های ملاصدرا می توانند از آن استفاده کنند.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

همچنین مرکز پخش پکتا ( نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۹۷۳۲۰۳ ( ۲۰ خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان است.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۶ دی ۱۳۹۴
سلام لطفا این امکان را فراهم کنید که بتوانم شرح جواد مصلح بر شواهد الربوبیه مل صدرا بطور رایگان دانلود کنیم.
باتشکر
آخرین اخبار