عراقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

انجام مذاکره برای احداث انشعاب از طریق خط لوله هفتم سراسری به "چابهار"/ ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال گاز به پتروشیمی

معاون وزیر نفت گفت: مذاکره اولیه برای احداث انشعاب از طریق خط لوله هفتم سراسری به چابهار انجام شده و در صورت نهایی شدن گاز به منطقه ویژه اقتصادی چابهار ارسال می شود.

حمیدرضا عراقی شرکت ملی گاز ایران در حاشیه یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران آماده همکاری با شرکت های پتروشیمی است اگر طرح‌های جدید خواهان گاز باشند و قراردادخود را با شرکت ملی گاز منعقد کنند این شرکت برای طراحی و احداث خط لوله انتقال آماده همکاری است.
 
عراقی افزود: همکاری مطلوبی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داریم و امید است روند رو به رشد این همکاری ها تداوم داشته باشد.
 
وی ادامه داد: مذاکره اولیه برای احداث انشعاب از طریق خط لوله هفتم سراسری به چابهار انجام شده و در صورت نهایی شدن گاز به منطقه ویژه اقتصادی چابهار ارسال می شود که در آینده می تواند نیاز مجتمعهای پتروشیمی را در این منطقه تامین کند.
 
عراقی گفت: برای انتقال گاز به طرح های جدید پتروشیمی باید بستر سازی های لازم انجام شود.
 
معاون وزیر نفت ادامه داد: به احتمال زیاد پیش از شروع فصل سرما، یک یا چند نوبت ارسال گاز به عراق برای هماهنگی نیروگاه های این کشور خواهیم داشت تا پس از فصل زمستان، در بهار سال آینده به صورت مستمر صادرات گاز به این کشور آغاز شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال هم خطوط قرمز ما تامین مطلوب گاز مصرفی داخل کشور است، گفت:‌ دلیل اصلی عدم آغاز صادرات مستمر گاز به عراق این است که زمستان سال جاری خطوط قرمز تامین گاز مصرفی داخل داریم، همچنین باید پس از هماهنگی نیروگاه های عراق از آمادگی آن‌ طرف هم برای دریافت مستمر گاز اطمینان حاصل کنیم.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت ملی گاز ایران وظیفه تامین گاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی، تزریق و صادرات گاز را بر عهده دارد،تصریح کرد :در حال حاضر بیش از 98 قطعات در بحث گاز رسانی از سوی سازندگان داخلی تامین می شود .
 
عراقی اظهار داشت: با داخلی سازی و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز از جمله، پالایشگاه‌ها، تأسیسات تقویت و تقلیل فشار، ولوها، شیرها و... گازرسانی مطمئن و پایدار با سرعت بیشتری انجام می شود.
 
وی با بیان این که در حال حاضر ٩٨ درصد از ٤٠٠ قلم تجهیزات و قطعات مورد نیاز در حوزه گازرسانی داخلی سازی شده است، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران با برنامه ریزی‌های انجام شده ٩٠ درصد از تجهیزات بخش خطوط انتقال گاز و تأسیسات تقویت فشار را بومی سازی کرده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه به نبود طراحی پالایشگاهی در ایران اشاره کرد و گفت : با نبود طراحی پالایشگاهی سازندگان و تولید کنند گان داخلی نتوانسته اند به پالایشگاه‌ها ورود پیدا کنند که با طراحی این پروژه که به مدت 3 یا 4 سال زمان می برد  ،در آینده این مهم نیز میسر می شود.

 وی ادامه داد: مراحل طراحی پالایشگاه ملی هم اکنون شروع  شده و پیشرفت قابل قبولی داشته ولی  هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار