دبیرکل بانک مرکزی:

پرداخت خسارت به "تراکنش‌های الکترونیکی" دارای مغایرت

دبیر کل بانک مرکزی از پرداخت 450 میلیون تومان خسارت بابت تراکنش‌های دارای مغایرت از فرودین تا نیمه خرداد سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،محمود احمدی در توضیح تراکنش‌های دارای مغایرت اظهار کرد: تراکنش‌های دارای مغایرت به مواردی اطلاق می‌شود که در انجام عملیاتی مانند انتقال وجه از یک کارت به کارتی دیگر، پول از حساب مبدا کسر و به حساب مقصد واریز نمی‌شود و در نتیجه، مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اختلال در تراکنش‌ها و بروز تراکنش‌های ناموفق و دارای مغایرت، در برخی موارد موجبات نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی را فراهم آورد افزود: براین اساس بانک مرکزی در راستای ارج نهادن به حقوق مشتریان و حفظ جنبه‌های اخلاقی در نظام بانکداری کشور، بانک‌ها را مکلف کرد کیفیت خدمات خود را افزایش دهند که به همین منظور از سال 1387 تاکنون شاهد ارتقای کیفیت و پایداری سرویس‌های ارایه شده توسط بانک‌ها و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری بهتر و در نتیجه، کاهش تراکنش‌های ناموفق بوده‌ایم.

330 هزار تراکنش دارای مغایرت در ماه های ابتدایی سال

به گفته دبیر کل بانک مرکزی یکی از تصمیمات اخذ شده در جهت افزایش خوش‌بینی مردم به حفظ حق و حقوقشان، پرداخت خسارت به تراکنش‌های دارای مغایرت بود که پس از بررسی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و مورد موافقت شورا قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح از فروردین سال 93 به اجرا گذاشته شده و تا 11خرداد امسال توسط بانک‌ها به بیش‌از 328 هزار و 643 فقره تراکنش منجر به مغایرت حدود 450 میلیون تومان خسارت پرداخت شد.

احمدی با بیان اینکه حفظ منافع سپرده‌گذاران و مشتریان برای بانک مرکزی در اولویت قرار دارد گفت: فاز اول اجرای طرح پرداخت خسارت به تراکنش های ناموفق‌ فقط مربوط به دستگاه‌های خودپرداز است و باتوجه به روند رو به رشد فعلی،‌ در‌حال حاضر پرداخت خسارت به تمامی تراکنش‌های الکترونیکی، به استثنای پایانه‌های فروش و مانده‌گیری انجام می‌شود.

خسارت دیده‌ها مراجعه کنند

دبیر کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: افرادی که از فروردین سال‌جاری با تراکنش‌های دارای مغایرت مواجه و دچار خسارت شده اند می‌توانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانک‌ها مراجعه یا با شماره تلفن 29911 تماس گرفته و موارد را اعلام و پیگیری کنند.

رشد 70 درصدی استفاده از تراکش های الکترونیکی

احمدی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از تراکنش‌های الکترونیکی در سال گذشته بیش از 70درصد رشد داشت، یادآور شد: ین در حالی است که بیش از شش میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک و بیش از 10 میلیارد تراکنش در سامانه شتاب داشتیم که 98.2 درصد آن‌ها موفق، 1.8 درصد ناموفق و کمتر از یک درصد تراکنش‌های ناموفق، دارای مغایرت بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار