در مراسم رونمایی از دوعنوان کتاب درباره‌ خاندان امام خمینی(ره)؛

نگاه امام خمینی(ره) به فرداها بود

امام خمینی(ره) به امروز و دیروز تعلق نداشت بلکه نگاه وی به فرداها بود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم رونمایی از دو جلد کتاب خاندان امام خمینی(ره) به روایت اسناد و خاندان امام خمینی(ره)، صبح امروز با حضور سید حسن خمینی، نوه امام خمینی(ره)، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: رونمایی کتاب را بهانه کردیم تا بار دیگر از آن امام خمینی یادی داشته باشیم در مجموعه مطالعه به چهار کارکرد اصلی فرهنگ باور دارم. یکی از این کارکردها انسجام بخشی است که در دو سطح مکانیکی و ارگانیکی رخ می‌دهد پس از انقلاب در فرهنگ انسجام ارگانیکی داریم این انسجام را مدیون امام خمینی(ره) هستیم.

وی افزود: کارکرد دیگر فرهنگ هویت بخشی آن است هویت دینی، ایرانی و اسلامی خود را مدیون امام خمینی (ره) سازگاری سومین کارکرد فرهنگ است که آن را نیز در فرهنگ مدیون امام هستیم. امام خمینی(ره) سایه‌بان فراخی بود که همه زیر آن زیست می‌کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: کارکرد چهارم فرهنگ شخصیت است شخصیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی جامعه را به امام راحل مدیونیم ما هنوز با شناخت واقعی فرهنگ امام خمینی(ره) فاصله داریم. تأکید بر عدالت فرهنگی، نقش حوزه‌های علمیه در گسترش فرهنگ و تزکیه روح محورهایی است که امام خمینی(ره) برای ما ترسیم کردند.

صالحی امیری اظهار داشت: ما نیازمند بازاندیشی فرهنگ امام خمینی(ره) هستیم دلیل نافذ نبودن سخنان صاحبان اندیشه در جامعه و افزایش تزویر تقلب و تظاهر، فاصله گرفتن از اندیشه‌های امام خمینی(ره) است. اکسیر جامعه امروز ما اخلاق است روابط میان افراد به منفعت و سود دهی باز می‌گردد اصلی ترین نیاز جامعه ایران مبتنی بر اندیشه امام خمینی(ره)، فرهنگ است.

در ادامه مراسم فریبرز خسروی، مدیر پژوهش مرکز اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: وظیفه سازمانی ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اقتضا می‌کند آنچه تولید فکری ملت ایران است را بدون توجه به نوع تفکر فراهم بیاوریم، دریایی از اطلاعات بدون پردازش و زمینه سازی دسترسی به آن در دسترس قرار نخواهند گرفت در صورت باور به حرکت جامعه در جهت معرفتی این وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیشتر نمودار می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه در سطوح مدیریتی کشور دچار اطلاع هراسی هستیم و معمولا کمتر به سمت اطلاعات حرکت می‌شود. سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران به مثابه بانک مرکزی برای سایر مراکز اسنادی کشور است. بحث‌هایی چون حقوق مؤلفان و پدید‌آورندگان که تا حد زیادی در کشور مغفول واقع شده از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی محسوب می‌شود.

محمد حسین رجبی دوانی، رئیس اسناد و کتابخانه ملی شورای اسلامی در ادامه مراسم عنوان کرد:‌ دو تفسیر پیرامون امام خمینی(ره) به عمل آمد که هر دو اشتباه بود و سبب بروز مشکلاتی در جامعه شد یکی برداشت از امام (ره) بر اساس فهم قرون وسطایی بود . در این تفکر تصور می‌کردند امام خمینی(ره) با انقلاب خود مردم را به قرون قبل برمی‌گرداند.

عده‌ای به دلیل این برداشت خود از امام در مقابل انقلاب امام خمینی(ره) صف آرایی کردند و عده‌ای دیگر با این تفکر به تفسیر انقلاب پرداختند.

وی افزود: برداشت دوم از امام خمینی(ره) مبتنی بر مدرنیته بود عده‌ای هنگامیکه شاهد تعارض بنیاد انقلاب اسلامی با روح مدرنیته شدند شروع به مخالفت با انقلاب کردند و عده‌ای دیگر در صدد تفسیر این انقلاب بر اساس مبانی مدرنیته برآمدند از امام خمینی(ره) مغفول واقع شد این بود که امام خمینی(ره) به امروز و دیروز تعلق نداشت نگاه ایشان به فرداها بود انقلابی که نگاهش به فرداها است امروزی و دیروزی نیست درعین حال با این دو بیگانگی ندارد امام خمینی(ره) را باید با دید آینده نگر و افقی فراتر از دیروز معنا کرد.

در ادامه مراسم ناصر مهدوی استاد فلسفه و عرفان حجت‌الاسلام و‌المسلمین دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین در ادامه مراسم محمد جواد مرادی نیا، نویسنده کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد و خاندان امام خمینی(ره) با هدف شناخت افراد مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی نوشته شد.

تازه و بدیع بودن، سند محور و مستند بودن، استفاده از روش تحقیق علمی، نبود نگاه سیاه یا سفید به رجال از ویژگی‌های کتاب خاندان امام خمینی(ره) است.

وی افزود: کتاب دوم با عنوان خاندان امام خمینی(ره) به روایت اسناد تنها سند و تصاویر مربوط به خاندان رهبر کبیر انقلاب را شامل می‌شود.

هدف از نگارش کتاب خاندان امام خمینی(ره) ثبت تصویر خاندان ایشان است.

دو سند مهم در این کتاب ترجیع بندی از امام خمینی(ره) و فهرست اسامی 22 نفر از مدرسین حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

در ادامه مراسم با حضور سید حسن خمینی، نوه امام خمینی، صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از دو عنوان کتاب خاندان امام خمینی و خاندان امام خمینی به روایت اسناد رونمایی شد. همچنین با حضور سید حسن خمینی، نوه امام خمینی(ره) اندیشه‌گاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی افتتاح شد.



انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار