در دیدار وزیر کشور با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان شد

حدود یک میلیون و چهار صد هزار کودک در خانواده‌های پرخطر زندگی می‌کنند/ مواد مخدر منبع درآمد گروهک‌های تروریستی

وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: طبق تحقيقات انجام شده يك ميليون و 350 هزار معتاد در كشور وجود دارد كه اگر این تعداد معتاد را ضرب در تعداد اعضاي خانواده‌ کنیم حدوداً بين 5 و نيم الي 6 ميليون نفر به طور ‏مستقيم با مواد مخدر درگيري دارند، كه اين رقمي قابل توجه و نيازمند بسيج عمومي براي حل اين مسئله است، همچنين با توجه به 63 درصد تاهل معتادان، و داشتن دو فرزند در هر کدام از آنان، تقريبا حدود يك ميليون و چهار صد هزار فرزند در خانواده‌هاي پر خطر زندگي مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، دكتر رحماني‌فضلي در اين ديدار كه به مناسبت سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر و با حضور مديران و مسولان اين ستاد برگزار شد، گفت: مسئله مبارزه با مواد مخدر در ایران به واسطه همسایگی با کشور افغانستان متفاوت‌تر از سایر کشورهاست، چرا که 90 درصد تریاک دنیا در آن کشور تولید می‌شود.
 
وي افزود: طبق تحقيقات انجام شده يك ميليون و 350 هزار معتاد در كشور وجود دارد كه اگر این تعداد معتاد را ضرب در تعداد اعضاي خانواده‌ کنیم حدوداً بين 5 و نيم الي 6 ميليون نفر به طور ‏مستقيم با مواد مخدر درگيري دارند، كه اين رقمي قابل توجه و نيازمند بسيج عمومي براي حل اين مسئله است، همچنين با توجه به 63 درصد تاهل معتادان، و داشتن دو فرزند در هر کدام از آنان، تقريبا حدود يك ميليون و چهار صد هزار فرزند در خانواده‌هاي پر خطر زندگي مي‌كنند.

دبيركل ستاد با اشاره به اعتياد زنان بيان كرد: در طول چهارسال گذشته اعتیاد زنان از 5.2 درصد (پنج و دو دهم) به 9.3 درصد (نه و سه دهم) افزايش يافته است این موضوع با توجه به نقش زنان در اجتماع، خانواده، تربيت فرزندان نگران‌کننده است.
 
رحماني‌فضلي اظهار داشت: طبق آمار قوه قضاييه، 65 درصد از زندانیان کشور مستقیم و غیر مستقیم به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنین علت 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها، اعتیاد است.
 
وي افزود: در اين راستا ستاد توجه به حوزه‌هاي پيشگيري، درمان، مقابله و صيانت از بهبوديافتگان را با توجه به رويكرد اجتماعي در دستور كار خود قرار داده است، ما معتقديم اگر مردم و جامعه در سه حوزه درمان، پيشگيري و صيانت حساس نشوند و مشاركت نكنند موفق نخواهيم شد.
 
دبيركل ستاد ادامه داد: در حوزه درمان، بخش خصوصي و NGO ها فعال شدند و در سال گذشته سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اين خصوص 53 درصد رشد داشتند، به گونه‌اي كه اكنون 86 درصد درمان توسط درمانگاه‌هاي بخش خصوصي انجام مي‌شود.
 
وي گفت: پیشگیری از اعتياد، از حوزه‌هاي مهم در مبارزه با مواد مخدر است كه تاكنون در اين حوزه، جلسات مختلفي را با روحانيون، ائمه جمعه و جماعات، مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، اهالي رسانه، خانه خيرين ايران، مددكاران تشكيل داده و موافقتنامه‌هايي را امضا كرده‌ايم و قصد داريم با همراهي رسانه‌ها سطح آگاهی‌های عمومی مردم در حوزه مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهیم، چرا كه هر كس با كسب آگاهي مي‌تواند امر پيشگيري را در درون خانواده خود نهادينه كند و از اعتياد چندين نفر جلوگيري كند.
 
وی بيان كرد: در بخش مقابله، براي كنترل مرزها توفيقات خوبي حاصل شده كه تا پايان تابستان امسال، مرزهاي شرقي تحت كنترل كامل در مي‌آيد، تا كنون نيز با نصب دوربين و احداث برجك و كشيدن ديوار بتني و سيم خاردار در مرزها توانسته‌ايم بخش اعظمي از مرزها را كنترل كنيم به گونه‌اي كه ترانزيت مواد مخدر از خشکی به آب‌های آزاد تغییر يافته است.
 
رحماني‌فضلي افزود: بايد تلاش كرد كشفيات مواد مخدر را به منطقه مرزي برسانيم در سال گذشته نيز بيش از 70 درصد درگيري‌ها با قاچاقچيان در مناطق مرزي صورت گرفت.
 
وي ادامه داد: در حوزه صيانت تاكنون 22 هزار نفر از معتادان به مراكز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند،‌ همچنين 750 هزار نفر در مراكز مجاز درمان اعتياد (ماده 15 همان قانون) درمان شده‌ و به بهبودي رسيده‌اند، البته در در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 20 درصد کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند و مابقی به اعتیاد بازمی‌گردند. بنابراین باید كاري كرد كه ماندگاري آنان در بهبودي بيشتر شود.
 
وي جامعه‌پذير كردن بهبوديافتگان و تامين معيشت و زندگي اين افراد را دو عامل دخيل در ماندگاري آنان برشمرد و گفت: در حوزه صيانت، با كميته امداد، وزارت كار و تعاون و بسيج موافقتنامه‌ امضا كرديم و قصد داريم حرفه‌آموزي را براي آنان ايجاد كنيم.
 
رحماني‌فضلي خاطرنشان ساخت: آنچه كه كمك مي‌كند ما در مبارزه با مواد مخدر موفق شويم، اين است كه جامعه بسيج شود و مردم با آگاهي خودشان، كنترل ‌كننده اعتياد باشند.
 
وي در پايان خواستار بررسي خلاهاي احتمالي در قانون و اصلاحات آن توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام شد.
 
**مفاسد اجتماعي ناشي از مواد مخدر به مراتب بدتر از مصرف آن است

همچنين آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با اشاره به سابقه مصرف مواد مخدر در تاریخ بشریت، گفت: سیر تحول در تولید و مصرف مواد مخدر و تنوع این مواد، ضرورت برنامه‌ریزی و مقابله جدّی‌تر با این مواد خانمان‌سوز را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
 
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تولید مواد مخدر صنعتی را بلای جان خانواده‌ها در شرایط فعلی دانست و گفت: مفاسد اجتماعی حاصل از مواد مخدّر، به مراتب بدتر از مصرف آن است که گاهی خانواده‌ها و افراد، ناخودآگاه در دام عنکبوتی مافیای مواد مخدر می‌افتند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار که در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار ‌شد، با تشریح مباحث مربوط به مصرف دخانیات و مواد مخدر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: این موضوع، یک معضل چند بعدی است که بسیاری از خانواده‌ها و به طور کلی جامعه و نظام گرفتار مصائب آن هستند.
 
وی برخی سوداگران مواد مخدر را فریب خورده و محصول فقر فرهنگی و اقتصادی و معتادان را بیماران گرفتار ذکر کرد و گفت: در وهله اول باید با دید اصلاحی و پیشگیری و درمان به مبتلایان مواد مخدر نگاه کرد و دیدگاه ارشادی داشت.
 
وی با ذکر سوابق بحث مواد مخدّر در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متخصصین و جامعه‌شناسان در جلسات مجمع بودند و به بخش‌هایی از مصوبات مجمع رسیدیم که با توجه به تنوع مواد مخدر، نیاز به تجدیدنظر و توجه به شرایط روز دارد.
 
هاشمی رفسنجانی شهادت جوانان ایرانی را نشانه‌ای از مظلومیت و عزم ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: باید از کسانی که مخلصانه و با عشق برای رفع این مشکل کار می‌کنند، تشکر کرد.
 
وی افزایش زندانیان را از دیگر اثرات مواد مخدر در جامعه خواند و گفت: این افزایش، کیفیت اداره زندان‌ها را کاهش می‌دهد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گسترش امکانات فرهنگی، تربیتی یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که افراد معتاد فریب‌خورده پس از درمان و ترک مواد بتوانند به آغوش خانواده‌ها و جامعه برگردند و زمینه‌های اشتغال و جذب آنان نیز فراهم شود.

هاشمی رفسنجانی اسلام را دینی برتر برای زندگی انسان‌ها در دنیا و سعادت در آخرت خواند و گفت: از حرف‌های شعاری بپرهیزید و محققانه بحث کنید که چگونه می‌توان ریشه این معضل را بخشکانیم یا ضعیف کنیم که عواقب سوء و خانمان‌سوز آن، ابعاد مختلفی از زندگی مردم را گرفته است.
 
وی بی‌آبرویی حاصل از مصرف مواد مخدر را برای هر انسانی در خانواده و خانواده‌ها، محل کار و جامعه بسیار غم‌انگیز خواند وگفت: گاهی حتی در خارج از کشور نیز توسط افرادی که به هر دلیل در دام باندهای مخوف قاچاق مواد مخدر گرفتار و زندانی شده‌اند، با آبرو و اعتبار ایران بازی می‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به شعارهای اشغالگران افغانستان برای مقابله با کشت مواد مخدر اشاره کرد وگفت: نه تنها نتوانستند سطح زیر کشت خشخاش را کم کنند، بلکه کشت این مواد افیونی افزایش یافت و اکنون قاچاق مواد مخدر به منبع درآمد گروه‌های تروریسم تبدیل شده است.
 
هاشمی رفسنجانی، مظلومیت مردم افغانستان را واقعی توصیف کرد و گفت: علاوه بر اشغالگران شرقی و غربی خارجی، گرفتار جنگ‌های داخلی شده‌اند و هم اکنون نیز گرفتار مافیای مواد مخدر هستند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ظرفیت کشت مواد مخدر در افغانستان، این کشور را خاستگاه گروه‌های تروریستی کرده است.
 
وی اقدامات ضدانسانی گروهک‌های تروریسم را که بعضاً به نام دین اسلام انجام می‌شود، باعث بی‌آبرویی اسلام و مسلمانان خواند و گفت: تمام فعالیت‌های تروریستی داعش که نمونه بارز یک گروه جنایتکار افراطی است، به اسم دین اسلام تمام می‌شود و این تهدیدی جدی برای حیثیت جهان اسلام است.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضلاع تروریسم، مواد مخدر، استبداد و استکبار را تهدیدی علیه منافع همه ملت‌ها برشمرد و افزود: این زنجیره تسلسل، آنچنان حلقه‌ی بسته‌ی به وجود آورده‌اند که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن خارج شود.
 
وی در پایان خواستار ارائه راه‌حلی به دور از افراط و تفریط و همه‌جانبه از سوی مدیران و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر برای حل معضل چند بعدی و خانمان‌سوز مواد مخدر شد و گفت: باید انضباط جدی در اجرای طرح مبارزه باشد تا افتخاری برای ایران در این زمینه ثبت شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار