مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هشدار داد

منابع آبی پاییزی سدهای تهران را تابستان پیشخور می کنیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: منابع آبی پاییزی سدهای تهران را تابستان پیش خور می کنیم و در پاییز چاههایی که تا پایان شهریور به تولید می رسند را جایگزین منابع سدها می کنیم تا سدها در پاییز کمبودشان جبران شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمد پرورش در نشستی خبری اظهار داشت: بارش ها در استان تهران نسبت به بلند مدت 30 درصد کاهش داشته است که این وضعیت خوبی نیست.

وی افزود: 70 درصد آب شهر تهران از منابع آب سطحی تأمین می شود اما در دو سال گذشته هر سال نسبت به سال قبل با کاهش حدود 30 درصدی حجم آبهای سطحی در استان مواجه بوده ایم به طوری که سال قبل همین موقع 900 میلیون مترمکعب در پشت سدهای استان بود اما اکنون حدود 500 میلیون مترمکعب آب داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در استانه تهران در هر ثانیه 38 مترمکعب آب تولید می شود، گفت: در طول روز 3.3 میلیون مترمکعب تولید آب داریم اما مصرف در دو سه روز گذشته به 3 میلیون و 250 هزار مترمکعب در روز رسید.

وی ادامه داد: تابستان سال گذشته مصرف به 3.4 میلیون مترمکعب در روز رسید دچار مشکل شدیم، اگرچه امسال برنامه هایی برای تأمین آب با توجه به افزایش جمعیت نسبت به سال گذشته داریم اما باید مصرف را کنترل کنیم.

*80 میلیون مترمکعب آب کم داریم

پرورش با بیان اینکه امسال به یک میلیارد و 35 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم، گفت: میران فعلی آب قابل تولید ما 80 میلیون مترمکعب کمتر از این میزان است که از این 80 میلیون مترمکعب، 30 میلیون مترمکعب را با افزایش ظرفیت تأمین آب، 20 میلیون مترمکعب را با مدیریت شبکه و فشار و 30 میلیون مترمکعب را با مدیریت مصرف توسط مردم جبران می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: به منظور افزایش ظرفیت تأمین آب برنامه ریزی شده 24 حلقه چاه در نقاطی از تهران که به آب زیرزمینی با کیفیت میرسد حفاری شود و علاوه بر این 30 حلقه چاه در طرح های مهم آبفای استان در دست حفاری است.

وی افزود: تاکنون از این 24 حلقه چاه 7 حلقه به تولید رسیده و به صورت مستمر یک به یک به تولید می رسند اما مجموع این 24 حلقه تا پایان شهریور ماه به مدار بهره برداری خواهند رسید.

* هر سال فقط مراقب تابستان بودیم، امسال باید مراقب پاییز هم باشیم

پرورش با بیان اینکه برای تکمیل حفاری چاهها به افزایش دیون روی آورده ایم تا اعتبارات لازم برسد، گفت: برای جبران نیامدن چاهها به مدار بهره برداری، منابع آبی پاییزی سدهای تهران را تابستان پیش خور می کنیم و در پاییز چاههایی که تا پایان شهریور به تولید می رسند را جایگزین منابع سدها می کنیم تا سدها در پاییز کمبود منابع ناشی از افزایش برداشت‌شان جبران شود.

وی ادامه داد: هر سال ما باید برای تابستان مواظبت می کردیم تا پیک مصرف آب بگذرد و با تمام شدن تابستان می گفتیم امسال هم به خیر گذشت اما امسال علاوه بر تابستان باید پاییز را هم مراقبت کنیم.

پرورش از برگزاری مانورهای مدیریت فشار در برخی مناطق تهران خبر داد و گفت: 5 منطقه را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم و مانورهای کاهش فشار آب تا 5 درصد تا 10 درصد و تا 15 درصد را انجام دادیم و بررسی هایی صورت گرفت تا در هر نوبت چه تعداد از مردم دچار مشکل می شدند.

وی افزود: با کاهش 5 تا 10 درصدی فشار آب مشکلی برای مردم به وجود نیامد اما کاهش 10 درصدی و 15 درصدی برخی ساکنان طبقات بالایی را با مشکل مواجه کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: مشترکان را بر اساس میزان مصرف طبقه بندی و مشخص کرده ایم و در صورتی که در شرایط بحرانی با مصرف بیش از حد آب روبه رو شویم، ابتدا آب مشترکان پرمصرف غیرخانگی و سپس آب مشترکان پرمصرف خانگی را قطع می کنیم.

* یک تریلی آب شرب 4500 تومان

پرورش با بیان اینکه افزایش 20 درصدی تعرفه آب در سال جاری هیچ تأثیری در کاهش مصرف نداشت، گفت: مشترکی که 15 مترمکعب آب در ماه مصرف می کند پیش از این 3400 تومان می پرداخت اکنون 4197 تومان می پردازد و مشترکی که 20 مترمکعب آب مصرف می کند 6532.3 تومان می پردازد و در واقع یک تریلی آب شرب برای مردم 4500 تومان هزینه دارد و بیشتر مشترکان آب را به عنوان یک ماده بی ارزش مصرف می کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر مردم تهران نسبت به میزان فعلی مصرف 20 درصد صرفه جویی داشته باشند با مشکلاتی مثل جیره بندی آب یا قطعی آب در استان تهران مواجه نخواهیم شد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، آب ، شرب ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار