در میزگرد نمایندگان سازمان‌های متولی سوخت مطرح شد؛

ورود 5 درصد "سوخت بیو دیزل" در سبد حمایتی كشور

نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شركت ملی پالایش و پخش از حمایت همه جانبه از تولید سوخت گیاهی خبر داد و گفت: استفاده فراگیر از این سوخت نیازمند تصمیم های كلان برای تامین ما به التفاوت گازوئيل با بيو سوخت در قالب يارانه سوختي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، برات قبادیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینكه دانشگاهیان و فرهیختگان این حوزه باید رویكردی نقادانه داشته باشند گفت: علی رغم اینكه در سال‏های اخیر پیشرفت‏ های چشم‏گیری در زمینه بیوگاز، بیودیزل و بیو‏اتانول به عنوان جایگزین سوخت‏های فسیلی آلاینده انجام شده‏اند اما در حوزه اجرا، تجاری‏سازی و اقتصاد پیشرفت چندانی نداشته‏‌ایم.
 
وی افزود: فقدان زیرساخت‏‌های حقوقی برای ملزم كردن دستگاه‏های مرتبط و مسئول به همكاری در این حوزه از مهم‏ترین مواردی است كه قانون گذار باید آن را مورد توجه ویژه قرار دهد. باوجود اینكه در بسیاری از زمینه‏ها تحقیقات به سطح پایلوت رسیده است اما مراكز تحقیقاتی و پژوهشی به لحاظ محدودیت‏‌های قانونی نمی‏توانند پا را فراتر بگذارند.
 
جواد نصیری، نماینده ستاد توسعه انرژی‏ های تجدید پذیر و سانا در این جلسه عدم یكپارچگی نهاد‏های فعال در زمینه تولید سوخت گیاهی را از مهم‏ترین موانع این حوزه برشمرد و گفت: در همین راستا تلاش شد با ایجاد كنسرسیومی تمامی فعالان این حوزه بتوانند به تشریك مساعی و هم‏افزایی بپردازند كه متاسفانه به جز پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه تربیت مدرس عضو دیگری علاقه‏مند به همكای در این كنسرسیوم نشد.
 
نماینده ستاد توسعه انرژی‏های تجدید پذیر و سانا در ادامه افزود: قدرت ارتقاء دانش فنی به دلیل عدم اختصاص بودجه و بی‏برنامگی سكون یافته است و به دلیل نبود استراتژی، نقشه راه و متولی فرادستگاهی در این حوزه دستگاه‏ها نمی‏توانند در یك چارچوب مشخص و واحد به فعالیت‏های خود ادامه دهند.
 
استفاده بیش از 20 درصد از تركیب بایو دیزل نیازمند تغییرات اساسی در طراحی موتور است
 
محمد طاهر حلاجیان، رییس پژوهشكده كشاورزی هسته‏‌ای در این میزگرد با اشاره به جنبه اقتصادی تولید بیودیزل گفت: با توجه به وجود منابع غنی در كشور همانند ریز جلبك‏ها كه عملكرد آنها بسیار بالاتر از روغن‏های گیاهی است و تولید زنجیره‏های سبك توسط آنها می‏توان از تاثیرات مثبت آنها در تولید بیودیزل و افزایش خلوص آن بهره برد.
 
هاشم كنشلو، نماینده موسسه تحقیقات جنگل‏ها و مراتع در این میزگرد با اشاره به اینكه استفاده از بیودیزل از سال 1387 در این موسسه كلید خورد گفت: نباید در تولید بیودیزل فعالیت‏های خود را به یك گونه خاص گیاهی معطوف كنیم بلكه با استفاده از مزیت‏های سرزمینی می‏توانیم گیاهانی را شناسایی كنیم كه در اقلیم كشورمان رشد و شكوفایی بسیار بهتری دارند و می‏توانند به عنوان پایه برای تولید این سوخت مورد استفاده قرار گیرند.
 
بهنام راسخ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت از مهم‏ترین عوامل پیشرفت در این حوزه را ایجاد اتاق فكر برای تصمیم‏سازی بهتر قانون‏گذاران برشمرد و گفت: در همین راستا ستاد توسعه زیست فناوری همراه با ستاد انرژی‏های نو كارگروهی به نام نفت و انرژی تشكیل داده كه امید است با این هم‏افزایی‏ها گامی موثر و عملی در راستای تولید بیودیزل برداشته شود.
 
علیرضا اصلانی، معاون طرح و برنامه شركت ایپكو با اشاره به اینكه وجود بیشتر از 5 درصد سوخت بایودیزل باعث سایش و خوردگی موتور می شود گفت: نكته‏ای كه باید به آن توجه كرد آن است كه استفاده بیش از 20 درصد از تركیب بایو دیزل در سوخت نیازمند تغییرات اساسی در طراحی موتور است كه این امر مستلزم تامین این سوخت از سوی وزارت نفت است.
 
ناهید اعتماد، از متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه سوخت های گیاهی با تاكید بر اینكه امروزه باید از دستورالعمل های و تكنولوژی های مرسوم دنیا در تدوین نقشه راه استفاده شود گفت: باید با بررسی جامع بر روی روش های متداول جهانی توجیه پذیر بودن زیست توده به لحاظ اقتصادی را ارزیابی كرد.
 
امید جلالی، نماینده شركت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه این مراسم با بیان اینكه در قانون بودجه، بندی وجود دارد كه به موجب آن شركت نفت می تواند از سرمایه گذاران در توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر حمایت كند گفت: بهینه سازی در این زمینه فعالیت هایی انجام داده كه سرمایه گذاران علاقه مند به انرژی های تجدید پذیر می توانند با مراجعه به سایت این شركت شرایط را برای سرمایه گذاری های آتی جویا شوند.
 
ورود 5 درصد سوخت بیو دیزل در سبد حمایتی كشور
 
آرمان شفیعی، نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شركت ملی پالایش و پخش با تاكید بر تعریف پروژه‏ای مشتمل بر كارهای انجام شده تاكنون در زمینه بایوفیول گفت: در این پروژه باید تمامی فعالیت‏ها جمع‏‌بندی شده و در تدوین نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد و استفاده 5 درصدی از این سوخت نیاز به هیچ تغییری در موتور خودروها نیست و این مدیریت حمایت خود را از تولید سوخت گیاهی اعلام می كند. ضمن آنكه استفاده فراگیر از این سوخت نیازمند تصمیم های كلان برای تامین ما به التفاوت گازوئيل با بيو سوخت در قالب يارانه سوختي است.
 
هزینه گازوئیل با بیو سوخت در قالب یارانه سوختی است
 
بهروز دشتی، نماینده سازمان و ستاد انرژی‏های نو با اشاره به اجرا شدن پروژه‏های متفاوت در چند سال اخیر در زمینه بایو فیول گفت: بهتر است قبل از آغاز پروژه‏های جدید مسیر‏های طی شده گذشته آسیب شناسی شوند تا از تكرار اشتباهات و دوباره كاری جلوگیری شده و به اهداف اصلی خود با توان بیشتر دست یابیم.
 
محمد پازوكی، نماینده پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به مشكلات پرورش گیاه جاتروفا گفت: تحقیقات و تجارت در زمینه ریز‏جلبك‏ها به صورت نمایی در حال رشد است و توسعه دهندگان فناوری می‏توانند از مزیت‏های این گیاه بهره‏مند شوند كه جمع‏آوری ریز جلبك و استخراج روغن از الزامات آن است.
 
نهاد متولی و پاسخگو، راهی به سوی یافتن حلقه مفقوده در تولید بایو فیول
 
مرضیه شكر ریز، عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در خاتمه مشخص شدن متولیان اصلی این حوزه را از مهم‏ترین اهداف این میزگرد برشمرد و گفت: امید است برگزاری چنین میزگردهایی راهی به سوی یافتن حلقه مفقوده در تولید تجاری بایو فیول در سال‏های آتی باشد؛ چرا‏كه علی‏رغم وجود منابع مختلف به علت فقدان نهاد متولی و پاسخگو، تحقیقات، تلاش‏های علمی و پژوهشی متخصصان این حوزه به جایی نخواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار