یزد/

رشد گردشگری در یزد/ توسعه گردشگری یزد به رغم کمبودها

با مشاهدات و میزان اشغال هتل هادرشهرهای یزد،اصفهان و شیرازمی توان گفت،توریست فرهنگی300درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

رشد گردشگری دراستان یزد   باافزایش قابل توجه ای روبرو بوده است ، به طوریکه استاندار يزد از افزايش 93 درصدي حضور گردشگران خبرداده است

 همچنین در یزد ازآمار حدود 30هزارنفر نسبت به مشابه سال قبل به 100هزارنفر رسیده ایم.وی درادامه نقش شهرداری و مدیریت شهری را در جذب گردشگر به استان یزد مهم بوده است

در همین حال احمد فاضلی هامانه وقتی به دید یک تورگردان به این مسئله نگاه می کند،اظهارمی دارد:اگرچه با افزایش و رشد گردشگر در سطح استان یزد مواجه بودیم اما یزد با تمام ظرفیت‌هایی که دارد، در حوزه گردشگری در شرایط متوسط رو به پایینی قرار دارد.

وی گفت ::یزد در زمینه گردشگری از شهر‌های طراز اول کشور محسوب می‌شود، اما با وجود این موضوع زیر‌ساخت‌های لازم در زمینه جذب گردشگران در این استان فراهم نیست. مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد گردشگران در سطح شهر، خدمات رفاهی و وجود هتل و مراکز اقامتی 5ستاره از زیر‌ساخت‌های لازم برای جذب گردشگران است که در حال حاضر در استان یزد با کمبود این زیر‌ساخت‌ها مواجه هستیم

مصطفی فاطمی معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان یزد درپاسخ به انتقادات وارده می گوید:رویکرد این معاونت برای گردشگری آمارسازی نیست.وی به پرگار می گوید:مشاهدات اگرچه رشد گردشگری را در استان یزد نشان می دهد اما با توجه به رویکرد اصلی استان در خصوص توجه به گردشگری،برنامه های این سازمان آماده نمودن زیرساخت های لازم برای افزایش هرچه بیشتر گردشگر به استان تاریخی یزد است.

وی می افزاید: شرایط مناسب سیاسی کشور، آرامش در روابط با خارج و فعالیت‌هایی بیش از پیش این سازمان از مهمترین دلایل افزایش گردشگری است.بنابراین تلاش خواهیم کرد با معرفی هرچه بیشتر از پتانسیل های گردشگری استان ،سونامی واقعیت داری از گردشگری در استان یزد رخ دهد.

البته محمد مهدی شرافت رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد می گوید:از سال 84 که استان یزد بعنوان سال خوشامد به یزد معرفی شد،صنعت گردشگری در استان به صورت جدی تری دنبال شد.

وی در عین حال اظهار می دارد که با براورد انجام شده در این بازه زمانی حدود 1500میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش گردشگری اتفاق افتاد ولی به دلیل اینکه بیشتر طرح ها نیمه تمام ماند،نمود عینی نداشته است.

وی می افزاید:بدین منظورالویت اصلی این سازمان ،تکمیل و بهره برداری ازطرح های نیمه تمام گردشگری است.برای نمونه یکی از طرح هایی که درحوزه گردشگری به نتیجه نرسیده است،ایجاد مناطق نمونه گردشگری خواهد بود.

در اینکه حضور گردشگران در شهرهای شیراز، اصفهان و یزد و بناهای مهم میراثی ایران بیشتر از قبل قابل رویت است شکی نیست اما تا کنون سازمان میراث فرهنگی آماری از میزان حضور گردشگران در ایران را به صورت شفاف ارائه نداده و اعلام نکرده که آمار سه برابری رشد گردشگران ورودی چگونه جمع آوری شده است.

در این میان، معاون گردشگری کشور تنها آمار موثقی ارائه کرده مربوط به سال 92 است. مرتضی رحمانی موحد بهمن ماه سال گذشته از ورود چهار میلیون و 126 هزار گردشگر خارجی در ده ماهه اول سال 92 به کشور خبر داد و گفت: این آمار نشان می دهد که میزان ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه، 21 درصد رشد داشته است.منتها رحمانی موحد گفت که به این آمار، تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز اضافه شده است.

به هر حال ، مقایسه رشد گردشگری در یزد با برخی استانها نشان می دهد که این استان تاریخی نتوانسته‌است کارنامه موفقی را در این زمینه طی سالهای اخیر از خود برجای بگذارد.

طبق آمارارائه شده از معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزداز سال 84تا92، یک میلیون و700هزارگردشگر به یزد سفرنموده اند که از این تعداد فقط 195هزارنفرآنها خارجی بوده اند.اما در دولت تدبیر و امید ،با چراغ سبز گردشگران ، صنعت گردشگری در یزد وارد مرحله تازه ای شده است وگردشگران خارجی نیز اکنون فضا را برای سفر به ایران و به خصوص استان یزد را بیش از گذشته مهیا و آماده می بینند.

میزان تقاضای سفر به یزد افزایش یافته و این شهر تاریخی به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری تبدیل شده است،به طوریکه برخی از آژانس های مسافرتی می گویند ظرفیت آنان برای مسافرت به یزد پر شده است.موضوعی که استاندار یزد در نشست خبری چند وقت پیش خود بارها به ان تاکید نمود.

با این وصف نباید از یاد ببریم که گردشگری در یزد به عنوان یک صنعت از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است که به نظر کارشناسان،صنعت گردشگری دریزد از توسعه‌ ای که شایسته آن است برخوردار نبوده‌ است. برای همین ،از دلایل کم رونق بودن صنعت گردشگری دریزدمی‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل های 5ستاره و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد./س

برچسب ها: رشد ، گردشگری ، در ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.