وزیر اقتصاد:

"یارانه پردرآمدها" شتابزده حذف نمی‌شود/ تلاش برای تک نرخی شدن تورم/"مسکن مهر" به مجازاتی برای مردم تبدیل نشود

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: دولت مصمم به اجرای احکام قانون است و نتایج اولیه خانوار‌های مشمول در کارگروه در حال بررسی است اما دولت شتابزده عمل نخواهد کرد و پس از اعلام نتایج کارگروه، اگر افرادی جزو خانواده‌ای مشمول نباشند از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه چهل و یکمین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت با اشاره به موضوعات مورد بحث در این جلسه گفت: دو موضوع در جلسه امروز مطرح شد که یکی مشکلات و محدودیت ها در شهرک های صنعتی بود که شورا با تشکیل یک کارگروه که ظرف مدت یک ماه به بررسی و شناسایی مشکلات بپردازد موافقت کرد.

وی افزود: موضوع  ایجاد صندوق ملی حمایت از خوراک دام و آبزیان نیز مطرح شد که در شورا با آن موافقت کلی صورت گرفت  و مسئله مهم  تأمین منابع مالی بود که قرار شد با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه تا یک ماه آینده گزارشات به شورا ارائه شود.

به گفته وی، تصمیم قطعی شورا بر این است که مشکلات و موانع بخش خصوصی حل شود.

* سیاست دولت کنترل تورم است

طیب نیا با اشاره به کاهش نرخ تورم گفت: رکود تورمی پدیده‌ای است که جدا از تلفیق رکود و تورم قرار دارد و ریشه در جانب عرضه است و دولت در ماههای گذشته این موضوع را پیگیری کرده و مشکلات را بررسی کرده است و سیاست دولت کنترل تورم است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: ثبات در اقتصاد کلان شرط لازم برای رونق اقتصاد است و اگر شرایط با ثبات نباشد و جلوی تورم گرفته نشودخروج از رکود امکانپذیر نیست.

* نرخ تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به 15 درصد رسید

وزیر اقتصاد افزود: با همکاری مجلس این سیاست‌ها اجرا شده و اثرات خود را گذاشته و هم اکنون نرخ تورم نقطه به نقطه از 45 درصد به زیر 15 درصد رسیده است.

طیب نیا با بیان اینکه دولت مصمم است سیاست‌های مقابله با تورم را ادامه دهد، گفت: شرط لازم حمایت از تولید، تک نرخی کردن تورم است و در شرایط فعلی اولویت خروج از رکود است، خروجی که غیر تورمی باشد.

* پیش بینی تسویه دیون دولت به بخش خصوصی در لایحه حمایت از تولید

وی در ادامه با اشاره به لایحه حمایت از تولید گفت: جلسات مختلفی برای خروج از شرایط کنونی برگزار شده و سعی بر این است که عوامل مسبب رکورد را شناسایی کنیم البته  برخی سیاست‌های در حوزه اختیارات دولت و بانک مرکزی و برخی موارد نیز نیاز به لایحه داشته که مجموع احکام لازم شناسایی و لایحه حمایت از تولید در مراحل پایانی خود است تا به مجلس ارائه شود.

طیب‌نیا ادامه داد: قصد دولت این است که ساختار مناسب برای خروج از تورم و رکود مبنای علمی و منطقی داشته باشد و تصمیمات خوبی برای سیستم بانکی گرفته شده و مشکل افزایش سرمایه بانک‌ها  و فعال کردن بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌ها برای تأمین منابع مالی بنگاه‌ها در مجموعه سیاست‌های این لایحه پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در این حوزه بدهی دولت به بخش خصوصی است، زیرا زمانی که دولت به بخش خصوصی بدهکار باشد بخش خصوصی نیز به سیستم بانکی بدهکار خواهد بود و این چرخه ادامه خواهد یافت، لذا سعی بر این شده که مساله تسویه دیون به بخش خصوصی نیز در این لایحه پیش بینی شود.

* هم اکنون قیمت سهام در کف ممکن است

وزیر اقتصاد در خصوص وضعیت بازار سرمایه و آخرین اقدامات دولت در این راستا بیان داشت: سال گذشته بازار بورس پررونق بود و افزایش زیادی داشت اما پس از آن به شرایط هیجانی وارد شد و این افزایش به دلیل ارزش دارایی‌های بنگاه‌های تولیدی از محل افزایش قیمت دلار بود و در این راستا تصمیماتی در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری گرفته شد که سودآوری شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: همچنین محدودیت‌هایی برای عرضه کالا در بورس وجود داشت که وزیر صنعت قول حل آن را داده و برخی مشکلات به تدریج در حال برطرف شدن است که در آینده نزدیک شاهد رونق بازار باشیم.

طیب‌نیا گفت: فعالان بازار سرمایه بدانند که با اعتماد دولت و نظام وارد بازار سرمایه شده‌اند لذا قطعا دولت همه حمایت خود را از بازار سرمایه انجام خواهد داد.

وی با اشاره به این که اکنون قیمت سهام در کف ممکن است، گفت: اگر براساس شرایط موجود افراد اقدام به فروش کنند متضرر اصلی خواهند بود.

وی توصیه کرد: فعالان بازار سرمایه دچار رفتار هیجانی نشود چرا که هم اکنون قیمت در حداقل قرار دارد پس بهتر است سهام خرید کرده و برای فروش اقدامی نکنند.

* افراد پر درآمد از دریافت یارانه نقدی حدف می شوند

وزیر اقتصاد با اشاره به تشکیل کارگروه خانوار در ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: ستاد هدفمندی یارانه‌ها که از سال گذشته تشکیل شده کارگروه خانوار دارد و مباحث حمایتی و مشمولان را رسیدگی می‌کند که مسئولیت آن برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی ادامه داد: دولت مصمم به اجرای احکام قانون است و نتایج اولیه خانوار‌های مشمول در کارگروه در حال بررسی است اما دولت شتابزده عمل نخواهد کرد و نتایج کارگروه به زودی اعلام خواهد شد و اگر افرادی جزء خانواده‌ای مشمول نباشد از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.

طیب‌نیا افزود: حمایت از خانوار به صورت متمرکز روی اقشار هدف که مشمولان کمیته امداد و بهزیستی هستند انجام می‌شود و رویکرد این بوده که یارانه به صورت هدفمند پرداخت شود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه سلامت  شاهد عملی شدن وعده‌های دولت بودیم و اکنون رضایت در این زمینه وجود دارد و همچنین بیمه پایه سلامت برای عموم در نظر گرفته خواهد شد.

طیب نیا تأکید کرد: حمایت از تولید در سال جاری عملی خواهد شد و عموماً یارانه سود و وجوه اداره شده پرداخت می‌‌شود و نیز حمایت‌های دیگری طراحی شده که مربوط به استهلاک شتابان انرژی در حوزه صنایع است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش دارایی بانک ها گفت: طبق مصوبه بانک مرکزی بانک‌ها باید دارایی‌های مازاد خود را به فروش برساند و به دارایی‌های خود اضافه کند.

* مسکن مهر نباید به مجازاتی برای مردم محروم تبدیل شود

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از صحبت های خود  تامین مالی مسکن مهر را از جمله سیاست های دولت دانست و گفت: بر اساس برنامه زمانبندی وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی در حال عمل است همچنین  در جلسه اخیر دولت نیز وزیر راه و شهرسازی گزارشی از تکمیل 200 هزار واحد مسکونی مهر ارائه کرده است.

وی افزود: محدودیت های جزئی در این زمینه وجود دارد که باید مرتفع شود، البته مسکن مهر نباید به مجازاتی برای مردم محروم تبدیل شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: یارانه ، وزیر ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۲ تير ۱۳۹۳
یک غلطی تو دادن یارانه کردن مثل خر تو گل موندن
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۲۸ ۲۲ تير ۱۳۹۳
وزير اقتصاد
كار محمود احمدي نژاد خوب بوده خانه مهررا اجرا كرده
شما هم ادامه دهيد كار خوب بايدادامه پيدا كن
شما نمي توالنيد يارانه بچه كوچكي را كه 20سال ديگر مي خواهد زندگي تشكيل بده قطع كنيد اگر وضعيت خانه اي متوسط است نمي تواند به فرزند خود كمك كند
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۰۶ ۱۹ تير ۱۳۹۳
کجا نرخ تورم 15 درصد شده نخیر 38 درصد بوده شده 45 درصد بامردم روراست باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
lمجتبی
۱۲:۴۸ ۱۷ تير ۱۳۹۳
حذف یارانه افراد پر درآمد کجا میرود ؟
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۳۲ ۱۷ تير ۱۳۹۳
باسلام واحترام
این تورم که کی فرمایید کاهش یافته حالا نقطه ای یا غیر نقطه ای ، چرا احساس نمیشه و همینطور قیمت ها در حال افزایش می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۷ تير ۱۳۹۳
اقازاده ها رفاه طلب در صدد تنبیه متقاضیان مسکن مهر هستند !!!! ولی غافلند پیروز انها می باشند
آخرین اخبار