مشهد/

رئيس هيئت مديره نظام صنفي کشاورزي خراسان رضوي: بی توجهی مسئولان به اجرای قانون معافيت بيمهاي کارفرمايان کشاورزي

رئيس هيئت مديره نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي خراسان رضوي گفت: با وجود گذشت ۴سال از تصويب قانون معافيت بيمهاي سهم کارفرمايان کارگاههاي زير پنج نفر بخش کشاورزي، هنوز در استان به طور کامل به اين قانون جامه عمل پوشانده نشده است .

سيد حسين موسوي نژاد در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،  افزود: همه بر اين باوريم اگر قانوني تصويب شود و به آن عمل نشود، در درجه اول بياحترامي به قانون و بعد از آن بي‌احترامي به کساني محسوب ميشود که قانون براي آنها وضع شده است.

وي با نارضایتی از اینکه توجه جدی به اصلاح این آیین نامه نه در دولت کنونی و نه در دولت قبلی صورت گرفته اظهار داشت : به عنوان مثال ( بند ۱۰۰قانون بودجه سال ۹۰، بند ۹۱ قانون بودجه سال ۹۲ و بند و تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۹۳ ) ، از جمله قوانینی است که از زمان تصويب تا به امروز در استان اجرايي نشده است.

هم چنین در جايي ديگر در بند ۶۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۱ امکان بهرهمندي کارفرمايان در بخش کشاورزي با همان درصد تخفيف ديده شده، ولي اين بند هم اجرايي نشده است.

موسوي نژاد تصريح کرد: در حال حاضر از حدود ۳۷۰هزار بهرهبردار بخش کشاورزي استان، کمتر از هزار نفر از مزاياي قوانين ذکر شده، بهرهمند شدهاند و اين درحالي است که تا امروز جلسات متعددي براي افزايش تعداد بيمهشدگان در استان با سازمان تامين اجتماعي داشتهايم که متاسفانه به دلیل عدم اختصاص اعتبار براي اين مورد، نتيجهاي حاصل نشده است.

عضو شوراي مرکزي نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي کشور تاکيد کرد: با وجود کار طاقتفرساي کشاورزان در مزرعه و بهرهمند نشدن اين قشر جامعه از بيمه تامين اجتماعي، بايد منتظر وقوع پيامدهاي ناگواري در جامعه باشيم.

وی از جمله این پیامد ها را مهاجرت کشاورزان از روستاها به شهرها به اميد پيداکردن شغل و درآمد مناسب و در نتيجه تبديل شدن يک نيروي متخصص روستايي به نيروي غيرمتخصص در شهر، بيرغبتي نسل آينده به کار کشاورزي که در طولانيمدت موجب وابستگي کشور به ديگر کشورها می شود ،اطمينان خاطر نداشتن کشاورزان نسبت به آينده از لحاظ تامين مسائل مالي و ايجاد استرس و تاثير آن بر نظام خانواده بیان کرد.

موسوي نژاد با اعلام اینکه در بیشتر استان ها طرح معافيت بيمه کشاورزان کاملا اجرا شده، اما متاسفانه در استان خراسان رضوي هنوز اين کار به صورت مناسب صورت نگرفته است، گفت: مسئولان استان با ايجاد فضاي مناسب و همکاري با بخش کشاورزي به راحتي قادر به حل اين مشکل هستند و از طرفي مسئولان تامين اجتماعي بايد به اين نکته توجه داشته باشند که کارگاههاي کشاورزي با کارگاههاي ديگر مشاغل تفاوتهاي عمدهاي دارد و بازديدها بايد متناسب با شرايط کشاورزي باشد.

رئيس هيئت مديره نظام صنفي کشاورزي خراسان رضوي در پایان خاطرنشان کرد: درخواست ما از مسئولان استان، نگاه ويژه به مبحث بيمه کشاورزان است ، آن ها به قدر کافي از بلاياي طبيعي در سال گذشته متضرر شدهاند، مسئولان ميتوانند با اجراي اين قانون باعث خشنودي کشاورزان شوند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: معافیت ، بیمه ، کارفرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.