نقش "تعاونی"ها در پيشرفت روستاها

گسترش فعاليت‌های تعاونی روستايی، رهگشای بسياری از مشكلات اقتصادی جامعه خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، توجه به مشاركت مردمي در برنامه ريزي هاي گوناگون براي توسعه روستايي، امري اجتناب ناپذير است؛ زيرا اجراي هرگونه برنامه ي عمران و توسعه در روستاها، بدون همياري و مداخله ي مستقيم و خودخواسته مردم محل، ناكام خواهد شد.
 
ايجاد سازمان هاي از پيش تعيين شده، بدون در نظر گرفتن ابتكار روستاييان، نه تنها به توسعه كمك نمي كند، بلكه در جهت مخالف آن است يا دست كم نيرويي خنثي خواهد بود.

* تعاون در جامعه روستایی
تعاون و مشاركت جمعي در فرهنگ روستايي كشور ما از جايگاه ويژه اي برخوردار است  و تجربه نشان داده با توجه به ساختار فرهنگی جامعه روستایی ایران استفاده از عنصر تعاون نه تنها می تواند فعالیت اقتصادی روستاها را سامان دهد بلکه زمینه های توسعه پایدار را با ماندگاری مردم در محیط فراهم کند.

این میزان توسعه در حالی میسر می شود که بنیانهای مالی قابل ملاحظه برای تعاون روستایی تعریف شود.

با اين حال، مهم ترين مشكل، فرا راه توسعه ي تعاوني هاي روستايي، مسأله ي ضعف مالي روستاييان است. دولت و سيستم بانكي با كمك هاي حمايتي خود مي توانند اين مشکل را رفع كنند.

گسترش فعاليت هاي تعاوني روستايي، رهگشاي بسياري از مشكلات اقتصادي جامعه خواهد بود . توسعه تعاوني در روستا به بهره گيري از سنت هاي اصيل و پايدار فرهنگي بستگي دارد.

علاوه  بر آن بايد از تكنولوژي پيشرفته براي افزايش سطح مشاركت استفاده كرد. در اين صورت، به سنت هاي اجتماعي روستاييان احترام گذاشته شده و نيروي آزاد شده ي فرد روستايي نيز در توليد مفيد به كار رفته است.

تعاون با اقتصاد روستایی تعریف می شود منابع تولید، توزیع در جامعه روستایی با تعاون سامان می یابد پس از این عنصر به عنوان یک عنصر کلیدی در توسعه روستایی نباید غافل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار