افخمی‌راد:

موانع تجاري شرکت هاي ايراني فعال در نيجريه برطرف مي شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت جدی درپی عملیاتی کردن موافقت‌نامه های اقتصادی ایران و نیجریه است و تلاش می کند تمامی موانع تجاری فعالان اقتصادی برای کار در این کشور را برطرف کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  شاتا از سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمی راد، در جلسه پیگیری کمیسیون مشترک تهران و ابوجا که با حضور نمایندگان شرکت های داخلی خواهان فعالیت در نیجریه برگزار شد، ضمن شنیدن گزارش‌‌ نمایندگان شرکت های حاضر در این نشست، از آنان خواست، مشکلات، دغدغه ها و راهکارهای خود را برای تحقق موافقتنامه‌های امضا شده در سفر هیت ایرانی به نیجریه ارایه کنند.

افخمی راد با اظهار امیدواری به افزایش روابط تجاری تهران و ابوجا افزود: با رفع تحریم‌ها، زمینه‌های بیشتری برای صادرات کالا و خدمات شرکت‌های ایرانی و عملیاتی کردن موافقتنامه‌ها فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری اظهار داشت: همانطور که دکتر روحانی در همایش روز ملی صنعت و معدن گفت، محدود کردن خام فروشی سهم ارزش افزوده کشور را ارتقا می دهد و در این جهت دولت اقدامات لازم را انجام خواهد داد؛ اما فعالان اقتصادی ما هم باید بخواهند و در این مسیر حرکت کنند.

در این جلسه که 30 تن از روسای شرکت‌های بزرگ و مادر تخصصی کشور در حوزه های مختلف حضور داشتند، ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و موافقتنامه‌های امضا شده در نیجریه، پیشنهادهایی در باره توسعه همکاری در زمینه خودروسازی، مسکن و انبوه‌سازی، بانک، تولید برق، گاز رسانی و داروسازی ارایه شد.

پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه 28 تا 29 خرداد 1393در ابوجا پایتخت این کشور و به ریاست محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت و «ویولا اونو لیری» وزیر امورخارجه نیجریه برگزار شد.

در این اجلاس نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، مدیران و کارشناسان وزارت نیرو، سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، بانک توسعه صادرات، وزارت ورزش و جوانان، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت احداث صنعت و سازمان توسعه معادن و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو)حضور داشتند که پس از مذاکره با همتایان نیجریه ای خود چهار سند همکاری در حوزه های زمین شناسی، استخراج و فرآوری محصولات معدنی، همکاریهای صنعتی،گردشگری و تفاهمات پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک را آماده و به امضای وزیر صنعت،معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر امورخارجه نیجریه رساندند.

همچنین در جریان برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با «دیزانی الیسون مادوک» وزیر نفت نیجریه، «ویولا اونو لیری» وزیر امورخارجه نیجریه، «موسی محمد سادا» وزیر توسعه معدن و فولاد نیجریه، «آون ایاکنی» وزیر زمین، مسکن و توسعه شهری نیجریه و پروفسور «شیندو اوستیانبو» وزیر نیرو نیجریه دیدارهای جداگانه برگزار و درباره همکاری دو کشور در زمینه های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در هریک از این دیدارها، نمایندگانی از شرکت های ایرانی در حوزه های تخصصی ذیربط نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان را همراهی می کردند و به معرفی امکانات، ظرفیت ها و توانمندیهای خود پرداختند.

همزمان با برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و نیجریه در ابوجا، همایش فرصت های همکاری اقتصادی و بازرگانی ایران- نیجریه نیز در صبح جمعه 30 خرداد با حضور وزیرصنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و همچنین «ولی الله افخمی راد» معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، «کوزه چی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه، سفیر نیجریه در ایران و رئیس اتاق بازرگانی نیجریه در محل سالن همایش های هتل هیلتون ابوجا برگزار شد.

در این همایش، نمایندگان 20 شرکت ایرانی فعال در زمینه های نفت و گاز، آب و برق، خودرو، مسکن، مواد غذایی، شیرینی و شکلات، دارو، بانک، تجهیزات نفتی، صنعت و معدن مانند مشانیر، شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس، کانیرو، فولاد اسفراین، موننکو، ایران هورمون، سازه های تک ایستا جنوب، مهرورزان درمان، سایپا، ایران خودرو، پویا پرداز دوران، مپنا، توسعه گر ساختمان مهر، بانک سرمایه، گداختار، مهندسان مشاور سازه، جهان پارس و... حضور داشتند و با حدود 120 نفر از فعالان اقتصادی و تجاری نیجریه ای دیدار و گفت وگو کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار