خیل مخاطب‌ها به کجا رفته‌اند

خیل مخاطب‌ها که شاید درحال حاضر به نادرست ادعای افزایش سرانه‌ی مطالعه خبر از حفظ و گسترش مداوم آنهامی‌دهد مشخص نیست که به کجا رفته اند.

علی مؤذنی نویسنده درگفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه قطعاً اتفاق افزایش سرانه‌ی مطالعه که در سال‌های اخیر به دفعات ادعای آن از سوی مسئولان مطرح شده در حوزه‌ی ادبیات داستانی نیفتاده افزود: از دلایل رد وقوع اتفاق افزایش سرانه مطالعه در حوزه ادبیات داستانی می‌توان به کاهش تیراژ‌های منتشر شده در این حوزه‌ی ادبی در طول چند سال از 3هزار به هزار عدد و گم شدن خیل مخاطبهای تعریف شده برای حوزه ادبیات داستانی درگذر از این سالها اشاره کرد که نشانه‌های آن به طور کامل درفراز و فرود تیراژ‌ها دیده میشود.

وی گفت: شاید ادعای افزایش سرانه‌ی مطالعه کشور با تأکید بر آمار کتاب‌های چاپ شده در سال‌های اخیر مطرح شده باشد اما برای سنجش و ارزیابی دقیق این آمار باید به ارزیابی دقیق آمار مخاطبان حوزه‌های ادبی مختلف پرداخت.

به گفته مؤذنی امروزه شاید میزان خوانش آثار عامه پسند داستانی تا حدودی افزایش یافته باشد اما آثار جدی نگاشته شده در حوزه ادبیات داستانی مخاطبان چندانی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: آمار به دست آمده از بازدید آثار منعکس شده در فضای مجازی نشان دهنده‌ی افزایش سرانه‌ی مطالعه در کشور نبوده و از دلایل آن می‌توان به دوره‌ای بودن بازدید از نسخه‌های مجازی آثار ادبی و مکتوب اشاره کرد.

 
انتهای پیام/ اس
برچسب ها: مطالعه ، کتاب ، ادبیات ، مؤذنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار