شهرکرد/

استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شایسته برای تابستان گذرانی

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶۵۳۲ كیلومتر مربع در بخش مركزی كوه های زاگرس واقع شده است. از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به كهکیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی كشور، استان چهارمحال و بختیاری دارای ۶ شهرستان ۲۴ شهر و ۱۵ بخش و ۳۴ دهستان می‌باشد


منطقه دارای یك درصد از كل وسعت ایران می‌باشد كه در بستر سلسله جبال زاگرس واقع شده است. با وجود مساحت كم، ده درصد از منابع آب كشور را در اختیار دارد. به علت ماهیت كوهستانی مرتفع و قرار داشتن در مسیر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای، این استان دارای بارش نسبتا مناسبی می باشد. ریزشهای جوی، برف و باران منشا سرشاخه‌های رودخانه كارون و زاینده رود هستند.
مجموعه ايل بختياري همراه با سنن و شيوه‌هاي خاص زندگي، به تنهايي يكي از جاذبه‌هاي بي‌نظير و چشم گير اين منطقه است. يكي از ديدني‌هاي جالب توجه استان چهارمحال و بختياري كوچ ايل بختياري است.
اما چندین جاذبه گردشگری که پس از سفر به این استان می توان انتخاب و در آنجا تعطیلات را سپری کرد:
تالاب های استان:
 تـالاب چـغاخـور: این تالاب در مسیر شهركرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهركرد 60 كیلومتر فاصله دارد.
تالاب گندمان: تالاب گندمان به عنوان یكی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، به طوری كه بخشی از خورجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود
تالاب سولقان: این تالاب زیبا و با شکوه در 70 کیلومتری شهرکرد در مسیر شهرکرد به ایذه قرار گرفته
چشمه های استان:
چشمه دیمه: چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ واقع شده که تا مرکز استان 85 کیلو متر فاصله دارد.
چشمه کوهرنگ: سر چشمه کوهرنگ با جریان آب بسیار زیاد از دامنه های زردكوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد كوهرنگ می ریزد و از تونل اول كوهرنگ وارد زاینده رود می شود.
چشمه برم: جوشش چشمه های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همین نام را به وجود آورده است.
چشمه مولا و سرداب: چشمه مولا و چشمه سرداب با فاصله نسبتا نزدیك به هم، به ترتیب در مجاورت روستای آلیكوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل و در فاصله 120 كیلومتری شهركرد قرار دارند.
چشمه سیاسرد: چشمه سیاسرد در 5 كیلومتری شهر بروجن قرار گرفته است.
مناطق حفاظت شده:
تنگ صیاد: دستیابی به منطقه از طریق محور شهرکرد-اصفهان میسر است.
سبز کوه: این منطقه زیبا با وسعتی در حدود 62000 هکتار در ســه شهرستان بروجن، لردگان و عمدتاً اردل واقع است.
آبشار های استان:
 آبشار دره عشق: آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل مجاور روستای دره عشق و در 130 کیلو متری شهرکرد قرار دارد.
آبشار آتشگاه: این آبشار در 190 كیلومتری شهركرد و40 كیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت  در دره ای روح افزا و دلگشا به طول دو كیلومتر در بالا دست روستای كوچك  آتشگاه قرار گرفته است.
آبشار تونل کوهرنگ: این تونل در سال 1322 جهت انتقال قسمتی از آب چشمه کوهرنگ و چشمه های مجاور به زاینده رود در چلگرد ساخته شد.
غار های استان:
 غار یخی چما: در فاصله 25 كیلومتری چلگرد در نزدیكی روستای شیخ علیخان، یكی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما با قندیل های فراوان یخی واقع شده است.
غار سراب: غار سراب در 56 كیلومتری جنوب غربی شهركرد و حدود 7 كیلومتری شهر باباحیدر در مسیر دره ای زیبا، در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته است.
غار خراجی: در حد فاصل روستای شمس آباد به خراجی که تنگ خراجی نامیده می شود تعدادی غار و پناهگاه سنگی وجود دارد که آثار متعلق به ادوار پالئولتیک در آنها شناسایی شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.