دینداری، ‌کلید اصلی در کاهش جرم

یکی از عواملی که در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به خصوص انجام جرم تأثیر به سزایی دارد،‌ دین‌داری و توجه به آموزه‌های دینی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان مذهبی معتقدند تقویت و تربیت وجدان یکی از راهکارهای اساسی دین برای رویارویی با انحرافات و پیشگیری از وقوع جرم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی کارشناس مذهبی درباره نقش دین در کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی گفت: نمونه بارز نقش دین در کاهش جرم، کاهش آمار جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان و ماه محرم است که تمام مسئولان قضایی کشور اعلام می‌کنند و این نشان ‌می‌دهد فضای روحانی و معنویت حاکم در جامعه در ماه مبارک رمضان و دیگر اعیاد مبارک سبب می‌شود روی رفتار افراد در جامعه تأثیر داشته باشد و مردم از یکدیگر الگوبرداری کنند، به طور مثال در ماه مبارک رمضان کسانی که قبل از ماه رمضان در خیابان سیگار می‌کشند در این ماه به حرمت ماه رمضان دیگر این کار را انجام نمی‌دهند این موضوع نشان می‌دهد دین می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و انحرافات اخلاقی و قانون‌گریزی‌ها به عنوان کلید حل مشکلات باشد.

وی درباره نقش خانواده در متدین کردن فرزندان افزود: اگر در خانواده پدر و مادر متدین باشند و به احکام دین احترام بگذارند فرزندان از همان کودکی با مسائل دین آشنا می‌شوند و با آن خو می‌گیرند این مسئله بر حالات بیرونی و رفتارهای اجتماعی کودکان تأثیر می‌گذارد در نتیجه بسیاری از خطرات اجتماعی همچون اعتیاد و سرقت، جرم و بزهکاری در امان می‌مانند.

گفتنی است، با تقویت آموزه‌های دینی از طریق آموزش در خانواده‌ها و تولید برنامه‌های آموزشی در رسانه ملی می‌توان از این بیش از پیش در کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره برد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: وجدان ، راهکار ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار