برژینسکی: ایران یک دولت-ملت قابل اعتماد و معتبر است/ اسرائیل بزرگترین تهدید برای خاورمیانه است

پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی متن مصاحبه "دیوید روتکوپف" را با "زبیگنیو برژینسکی"، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا درباره آشفتگی های موجود در جهان، اغراق درباره تهدید هسته ای ایران در کوتاه مدت، و دلایل ارتباط بازگشت نظم به جهان با روابط آمریکا و چین منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ برژینسکی که همچنان یکی از برجسته ترین تحلیلگران وکارشناسان راهبردی در آمریکا در سه دهه و نیم اخیر محسوب می شود به تازگی در مصاحبه با دیوید روتکوپف، سردبیر و  مدیر اجرایی گروه فارن پالسی درباره بروز بی ثباتی بی سابقه در جهان ابراز نگرانی کرد. 

به عقیده وی، برای برقراری ثبات در جهان ، آمریکا و چین باید یکدیگر را به عنوان مراکز قدرت در دنیای مدرن امروز بپذیرند. 

برژینسکی معتقد است آمریکا باید برای مقابله با چالش های پیش روی خود به عنوان کشوری که نقش رهبری در جهان ایفا می کند، همزمان با ایفای نقش هدایتی فعالانه تر در جهان ، محدودیت هایی در مورد مواقع و مناطقی که در آن مداخله می کند تعیین کند. بدین ترتیب آمریکا باید به جای سیاست خارجی فعلی خود، سیاستی را در پیش گیرد که مبتنی بر مفاهیم اصلی ارائه شده توسط باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور در خصوص بازنگری در استفاده از قدرت آمریکا است. 

برژینسکی گفت: حتی می‌توانم بگویم بی ثباتی های موجود در جهان در تاریخ بی سابقه است، البته از نظر همزمانی بحران های مختلفی ( از ناآرامی و خشم مردمی گرفته تا  از دست دادن کنترل دولتها بر کشورها ) که بخش های بزرگی از جهان را در بر گرفته است. احساس من درباره آمریکا این است که این کشور در حال افول نیست، بلکه با بحران قریب الوقوعی که بقای این کشور را تهدید می کند، رو به رو است. ما  تا حد زیادی کنترل و توانایی خود را برای مقابله با چالش هایی که - به عقیده بسیاری از ما برای رفاه و سعادتمان ضروری و اساسی است- از دست داده ایم. ما قادر نیستیم  برای مقابله با این چالش ها نقش هدایتی ایفا کنیم. همین مسئله موجب می شود ما به عنوان یک قدرت برتر بیش از پیش اراده راهبردی را از دست بدهیم . 

در مورد اروپا نیز باید گفت پس از تحولات اوکراین دیدیم که نمی توان از اروپا انتظار داشت وقتی با چالشی رو به رو می شود نقش قاطعی در سطح بین المللی ایفا کند ( یا حتی به طور مؤثر به ما ملحق شود.) آسیا نیز چشم انداز ظهور چین و همچنین درگیری های ملی گرایانه فزاینده این کشور با همسایگانش را پیش رو دارد.  منطقه خاورمیانه هم اکنون در آشفتگی و ناآرامی به سر می‌برد و آفریقا  در آستانه رویارویی با چنین آشفتگی هایی است. بنابراین می توان گفت با آشفتگی ها و بی ثباتی عظیمی در جهان رو به رو هستیم که تقریباً همه کشورهای جهان را تهدید می کند. 

برژینسکی گفت: فکر می‌کنم شباهت هایی بین تحولات فعلی خاورمیانه و تحولات اروپا در چند قرن پیش وجود دارد. در حال حاضر چه کشورهایی در خاورمیانه از نظر هویت، و حس همبستگی و قدرت به عنوان یک دولت- ملت ، واقعاً خودکفا هستند؟ تنها ترکیه، ایران، اسرائیل و مصر این ویژگی ها را دارند، و بقیه کشورهای منطقه - که بسیار زیادند- فاقد این ویژگی ها هستند. به همین دلیل این کشورها بی ثباتند یا آسان تر به بی ثباتی کشیده می شوند. شاید با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شاهد بی ثباتی در این کشور نیز باشیم. حتی معلوم نیست تحولات بعدی در پاکستان چه خواهد بود؟  در مورد عراق هم معتقدم ما باید نخست تلاش کنیم با کشورهایی که بازیگران بسیار جدی هستند، همکاری مؤثرتری داشته باشیم . این بدان معناست که باید تا حدی خود را با ایران - که کشور معتبر خودکفا و کارآمدی است و در همسایگی عراق قرار دارد، سازگار کنیم. البته باید چنین رویکردی را در قبال ترکیه و اسرائیل نیز اتخاذ کنیم. 

-برژینسکی در خصوص ایران گفت: اساساً  به عقیده من ایران یک دولت-ملت قابل اعتماد و معتبر است و این هویت معتبر عامل همبستگی در این کشور است؛ چیزی که در اکثر کشورهای خاورمیانه مشاهده نمی شود. از این نظر ، ایران کشور پایدارتری برای مثال در مقایسه با مصر به شمار می‌رود؛ مصری که با وجود برخی ویژگی های مشابه با ایران، هنوز فاقد اعتبار و همبستگی واقعی است. البته یکی از مشکلات با ایران تهدید بالقوه این کشور برای اسرائیل است. پرسش این است که بهترین راه حل چیست؟ قطعاً من عقیده ندارم که بهترین راه حل گذاشتن همه گزینه ها روی میز باشد، چرا که این سخن مؤدبانه ترین راه برای این است که بگوییم اگر موضوع هسته ای فوراً حل نشود، وارد جنگ خواهیم شد. واقعیت این است که اسرائیل قدرت انحصاری مؤثر هسته ای در منطقه است و تا مدت های طولانی نیز این چنین خواهد بود. به طور قطع کاری که ایرانی‌ها انجام نخواهد داد، تولید بمب هسته‌ای است. به همین دلیل مسئله ای که در آمریکا درباره آن تبلیغ می شود مبنی بر اینکه ایران ممکن است ظرف نه ماه بمب تولید کند، از نظر من بی معنی است. بنابراین فکر می کنم این شایعات کاملاً ساختگی و کذب است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار