گزارش/

چرایی مسکوت ماندن فعالیت خانه احزاب/ پیشنهادی که مورد استقبال اصولگرایان قرار گرفت

موافقت‌ها و مخالفت‌های برخی چهره‌های سیاسی نسبت به شاکله خانه احزاب و استعفای معاون سیاسی وزارت کشور موجب شده تا برگزاری مجمع عمومی این خانه سیاسی کشور در وقفه‌ای چند ماهه به سر ببرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، مدت‌هاست تکلیف برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در سکوت کامل به سر می‌برد، خانه‌ای که با روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده و وعیدهای رئیس جمهوری کشورمان در قبل از انتخابات یأس‌ها را به امیدی نو برای گروه‌های سیاسی برای انجام فعالیت‌های سازماندهی‌تر شده تبدیل کرد.

در همین راستا پس از تاکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر" ساماندهی احزاب سیاسی کشور " وزیر کشور در نشست هم‌اندیشی‌ سیاسی با  تشکل‌های سیاسی مشکلات فراوانی همچون یارانه احزاب، تشکیل احزاب قدرتمند در کشور، چگونگی تامین مالی احزاب و مهمتر از همه بازگشایی مجدد خانه احزاب دغدغه فعالان سیاسی عنوان شد، اما امیدهای "رحمانی‌فضلی" در آخرین نشست اخیر خود با 15 فعال حزبی ضربان احیای خانه احزاب را بیشتر کرد.

در کمیته اجرایی خانه احزاب چهار اصلاح‌طلب، یک اصولگرا و سه اعتدال‌گرا، هشت عضو این کمیته مشترک هستند.

"حجت‌الاسلام موسوی تبریزی" مجمع منحله مدرسین و محققین حوزه علمیه قم (اصلاح‌طلب)، "حسن غفوری فرد"عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی (اصولگرا)، "یدالله طاهرنژاد" عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران (اصلاح‌طلب)، "فاطمه راکعی" عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، "سید محمد میرمحمدی" دبیرکل حزب تمدن اسلامی (اعتدال‌گرا)، "امرالله شیخیانی"دبیرکل حزب مردم و نائب رئیس سابق خانه احزاب (اصلاح‌طلب)، "پورنامدار"(اعتدال‌گرا)، "اسلامی تبار"(اعتدال‌گرا) اعضای کمیته اجرای خانه احزاب را تشکیل می‌دهند.

موافقت‌ها و مخالفت‌های برخی چهره‌های سیاسی نسبت به شاکله این خانه و استعفای معاون سیاسی وزارت کشور موجب شده تا برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در وقفه‌ای چند ماهه به سر ببرد.

اما"یدالله طاهرنژاد" عضو کمیته اجرایی خانه احزاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره فعالیت خانه احزاب پس از تشکیل مجمع عمومی گفت: مجمع مذکور یک مجمع فوق‌العاده است و بلافاصله پس از آن برای برگزاری مجمع عادی به منظور تعیین اعضای شورای مرکزی تصمیات لازم گرفته خواهد شد.(اینجا)

پس از آنکه امضاهای لازم برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب به حد نصاب لازم رسید تلاش‌ها برای انتخاب اعضای شورای مرکزی دوچندان شد و در همین زمان بود که اخباری مبنی بر استعفای معاون سیاسی وزارت کشور به گوش رسید و برگزاری جلسات کمیته اجرایی خانه احزاب هم به منظور انتخاب اعضای شورای مرکزی مسکوت ماند.

براساس اخبار منتشره، تعیین اعضای شورای مرکزی و زمان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب که ظاهرا مقرر است در شهریور ماه برگزار شود، به بعد از انتخاب معاون سیاسی وزیر کشور موکول شده است.

"رحمانی فضلی" در در اولین نشست استانداران و دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی در چهارم مرداد ماه به دو جلسه گذشته خود با احزاب و تشکل های سیاسی اشاره و تصریح کرد: در این جلساتی که با نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار کردیم قرار گذاشتیم تا به خانه احزاب با دید صنفی نگاه کنیم البته در آن جلسات تاکید شد تا گروهی از جناح‌های مختلف پیگیر بازگشایی خانه احزاب شوند من خود نیز شخصا موضوع را پیگیری می‌کردم و در این زمینه معاون سیاسی سابق نیز شخصا موضوع را پیگیری می‌کرد بنابراین آمادگی داریم که در صورت به نتیجه نرسیدن بازگشایی خانه احزاب تشکیلات جدیدی را با نام دیگری همانند باشگاه احزاب ایجاد کنیم ما در واقع خانه احزاب صنفی می‌خواهیم و دلمان می‌خواهد کانونی برای اجتماع و اجماع احزاب وجود داشته باشد.(اینجا) 

در همین راستا "علیرضا زاکانی" اظهار داشت: همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بر این امر تاکید دارند که دعواهای سیاسی باید جای خود را به جایگاه صنفی خانه احزاب دهد و این خانه از جایگاه نامناسب خود بازگشت کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی کمیته اجرایی خانه احزاب که از 8 اصلاح‌طلب تشکیل شده بود را در هاله‌ای از ابهام دانست و بیان داشت: تشکیل هر کمیته‌ای و یا پیشنهاد وزیر کشور پیرامون باشگاه احزاب نیازمند دقت نظر در جهت فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت صحیح و تعامل درست احزاب است.

زاکانی با تاکید بر رعایت اصل عدالت و حضور تمامی سلایق در خانه احزاب، خاطرنشان کرد: جلسات فعالان سیاسی و احزاب با وزیر کشور باید ادامه یابد و خروجی این باشد که با رعایت انصاف و اعتدال و با حضور جناح‌های مختلف شاهد بازگشایی خانه احزاب باشیم.

ژاله فرامرزیان
فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تشکیل باشگاه سیاسی که وزیر کشور در این نشست مطرح کرد، گفت: به نظر خانه احزاب که سبقه طولانی در این وادی دارد بهترین گزینه است، چرا که باشگاه سیاسی آغاز یک حرکتی است که هزینه‌های خودش را در بر دارد، البته ما در این نشست می‌توانستیم در رابطه با خانه احزاب و با توجه به مکانیزمی که اندیشیده شده به یک جمع بندی برسیم.   
 
فرامرزیان درباره یکطرفه شدن خانه احزاب و مشکلاتی که در گذشته برای این خانه رخ داد، بیان داشت: یکطرفه شدن خانه احزاب به نگاه توسعه افراد بر می‌گردد، منحصر شدن و یکطرفه شدن خانه احزاب با نگاه توسعه‌ای ممکن نیست و بعد از وقایعی که تمام احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب پشت سر گذاشتند، هم اکنون به عقلانیت بهتری رسیده‌اند و توافق آن‌ها بهتر خواهد بود، ما نیز امیدواریم با رویکردهای بهتری شاهد بازگشایی خانه احزاب باشیم.  

با توجه به پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر تشکیل باشگاه احزاب و عدم استقبال برخی چهره‌های اصولگرا برای فعالیت خانه احزاب با شاکله جدید باید منتظر ماند که از میان خانه احزاب و باشگاه احزاب کدام یک شکل اجرایی‌تر به خود می‌گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: خانه ، احزاب ، مجمع ، عمومی ، کشور ، ایران ، وزارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار