مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۳ مرداد؛

ابراز نارضایتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه/ واکنش مدیرعامل ایرانسل به افزايش نرخ مكالمات

ایرانیان روبات‌های حمل کننده می‌سازند، دانمارک رکورد سرعت اینترنت را شکست، آیفونی‌ها آنلاین‌تر از اندروید، موتورولا جای نوکیا ایستاد، نسل سوم ایرانسل از امروز در دانشگاه‌ها استارت می‌خورد، ملزومات ارتقا به نسل سوم موبايل/ اپراتورها تعهدات مالي را اجرايي كنند و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






ابراز نارضایتی واعظی از کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه
مهر/وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پس از خبری که هفته گذشته مبنی بر تغییر تعرفه‌های ایرانسل به من اطلاع داده شد کمیته‌ای تشکیل شد که تعرفه‌ها را بررسی کنند، اکنون این کمیته پس از بررسی مشخص کرده در حال حاضر مردم به راحتی می‌توانند اپراتور خود را براساس تعرفه انتخاب کنند.

محمود واعظی امروز دوشنبه در مراسم راه اندازی نسل 3 و 4 تلفن همراه توسط شرکت ایرانسل اظهار داشت: علاقه مند بودیم این فناوری همزمان توسط اپراتور همراه اول نیز ارائه شود و مراسم امضای توافقنامه را با این اپراتور نیز به صورت همزمان با ایرانسل اجرایی می کردیم اما اپراتور ایرانسل زودتر و با علاقه بیشتری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات را برای ارتقای پروانه فعالیت خود به نسل های بالاتر اجرایی کرد و هم اکنون این اپراتور ارائه این خدمات را به صورت پایلوت در 15 نقطه تهران آغاز کرده است.

وی افزود: مذاکرات فشرده با همراه اول برای این کار نیز آغاز شده است و امیدواریم تا هفته دولت این اپراتور نیز بتواند شبکه خود را آماده ورود به نسل سوم موبایل کند. واعظی ادامه داد: همراه اول فکر می کرد با کار رسانه ای می تواند مذاکراتش را تسهیل کند اما بعدا فهمید که وزارت ارتباطات اصولی دارد و نمی توان بدون اجرای مصوبات کار را از پیش برد.

وی با تاکید بر اینکه دولت هیچ مسئولیتی در قبال هزینه و سرمایه گذاری که اپراتور انجام داده است ندارد، گفت: چنانچه اپراتورها خودشان را با مقررات وزارت ارتباطات وفق ندهند ارائه خدمات نسل های سوم و چهارم را با برگزاری مناقصه به اپراتورهای دیگری ارجاع خواهیم داد.



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه نمی خواهیم اول سرویسی را راه اندازی کرده و بعد اشکالات را برطرف کنیم، افزود: تا زمانی که اشکالات این شبکه برطرف نشود اجازه عملیاتی شدن نسل سوم موبایل در سراسر کشور را نخواهیم داد؛ قصد داریم برای اولین بار مردم از ابتدا یک سرویس خوب را تحویل بگیرند.

توصیه های وزیر به اپراتورهای موبایل
محمود واعظی با تاکید بر اینکه اپراتورهای موبایل باید کیفیت خدمات رسانی خود را افزایش دهند، افزود: مردم باید سرویس خوب، با کیفیت و تعرفه پایین دریافت کنند. از وضعیت سرویس تلفن همراه که به مردم داده می شود به هیچ عنوان راضی نیستم و امیدم این است که کیفیت این خدمات افزایش و میزان قطعی مکالمات کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه باید در کاهش تعرفه مکالمات میان اپراتورها رقابت به وجود آید، تصریح کرد: مردم بر اساس نیازمندی خود و طبق تعرفه پایین و کیفیت بالاتر اپراتور خود را انتخاب می کنند.

واعظی اضافه کرد: با اجرای طرح تغییر اپراتور بدون تعویض شماره مردم این امکان را خواهند داشت که اپراتوری را که کیفیت بهتر و تعرفه پایین تری دارد انتخاب کنند. بر این اساس کمیته ای در وزارت ارتباطات تشکیل شده تا تعرفه های اپراتورهای موبایل را بررسی کرده و آن را برای انتخاب و مقایسه مردم اطلاع رسانی کند.

اپراتورها رقبا را تخریب نکنند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم اکنون شاهد هستیم که رقابت بین اپراتورها فضا را به هم زده است، افزود: اپراتورها به جای اینکه به مردم سرویس بهتری بدهند به دنبال تخریب رقیب خود هستند که این کار درستی نیست. دیده می شود که هر کدام از این اپراتورها با ایجاد چند سایت خبری که 300 کاربر هم ندارد، علیه یکدیگر پیامک ارسال می کنند که این کار درستی نیست و باید آن را کنار بگذارند. باید توجه داشت که مردم فهیم هستند و بر اساس کیفیت سرویس، اپراتور خود را انتخاب خواهند کرد.

حل مشکل تماس تصویری با پیوست فرهنگی
واعظی در مورد مسدود شدن سرویس تماس تصویری تلفن همراه که مختص نسل سوم موبایل است، گفت: برای برقراری تماس تصویری موبایل نیازمند پیوست فرهنگی هستیم که این پیوست هم اکنون تدوین شده و در دستور کار برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی قرار دارد. چنانچه این پیوست فرهنگی به تصویب برسد آن را به تمامی اپراتورها ابلاغ خواهیم کرد و مشکل تماس تصویری نیز حل خواهد شد. بر این اساس از اپراتورها می خواهیم در ارائه خدمات مراقبت به خرج داده و از مردم نیز می خواهیم استفاده صحیح و مفید از خدمات ارتباطی داشته باشند.

جلوی فیلتر سلیقه ای شبکه های اجتماعی را گرفتیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از عملکرد یکساله دولت در این حوزه به دسترسی آسان مردم به خدمات ارتباطی اشاره کرد و گفت: آنچه مربوط به فیلترینگ سایت های اینترنتی است به سایت های ضد اخلاقی، مستهجن و ضد دینی مربوط می شود که برای فیلتر آن در کشور اجماع است اما بر اساس سیاست های دولت تا جایی که امکان داشت جلوی فیلترینگ سلیقه ای شبکه های اجتماعی را گرفتیم تا آنچه که مورد استفاده و توجه مردم بود در اختیار کاربران قرار بگیرد. مردم هم اکنون در حال استفاده از ابزارهای ارتباطی هستند که هزینه ای برای آن پرداخت نمی کند و دولت تا جایی که تعهد داشته است در این زمینه محدودیتی قائل نشده است.

تمامی کاربران تلفن هوشمند به اینترنت متصل می شوند
وزیر ارتباطات از رفع مشکلات اینترنت در کشور به صورت قدم به قدم خبر داد و گفت: هم اکنون توسعه پهنای باند اینترنت داخلی و بین المللی در دستور کار قرار دارد و افزایش ظرفیت پهنای باند طی یک سال گذشته و در دولت یازدهم گواه این اقدام است. وی افزود: پهنای باند اینترنت داخلی 500 گیگا بیت بر ثانیه بوده که هم اکنون به یک هزار و 200 گیگابیت رسیده و قرار است این رقم تا پایان امسال به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد.

واعظی تصریح کرد: با اجرای نسل سوم و چهارم موبایل در کشور نیز تا پایان امسال تمامی کسانی که از تلفن هوشمند استفاده می کنند به اینترنت وصل خواهند شد. در زمینه فروش پهنای باند نیز بخش خصوصی می تواند در این حوزه فعال شود و پهنای باند اینترنت وارد کشور کند.

وی ادامه داد: توزیع پهنای باند در کشور نیازمند سرمایه گذاری بسیاری است که به نظر می رسد بخش خصوصی نتواند در این زمینه وارد شود. چرا که هم اکنون برای مثال شرکت ارتباطات زیرساخت در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کرده است که بازگشت سرمایه ای 5 تا 7 ساله برای آن پیش بینی می شود.

سهم درآمدی دولت از اپلیکیشن های داخلی صفر شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد نهضت تولید محتوا و اپلیکیشن های تلفن همراه، گفت: از تمامی شرکت های دانش بنیان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با مخابرات و آی تی می خواهیم در حوزه برنامه نویسی برای موبایل با اپراتورها هماهنگ شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، سهم درآمدی به تولید کنندگان این برنامه های کاربردی نیز علاوه بر اپراتور تعلق می گیرد، گفت: بر اساس این مصوبه دولت سهمی در درآمد کاربران موبایل از نرم افزارهای داخلی نخواهد داشت. بر این اساس سهم 30 درصدی به تولید کنندگان محتوا از درآمد اپراتور تعلق خواهد گرفت.

تلاش برای گرفتن باند فرکانسی 700 از صدا و سیما
واعظی با بیان اینکه باند فرکانسی 700 بهترین فرکانس برای نسل سوم موبایل است که هم اکنون در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد، گفت: مذاکرات برای گرفتن این باند فرکانسی با سازمان صدا و سیما در جریان است. عمده کانال های سازمان صدا و سیما به سمت دیجیتال انتقال پیدا کرده اما برخی از کانال ها همچنان بر روی این باند فرکانسی وجود دارد که با مذاکرات صورت گرفته در آینده این باند فرکانسی خالی شده و در اختیار وزارت ارتباطات قرار می گیرد تا سرمایه گذاری اپراتورها برای نسل سوم موبایل پایین بیاید.


ایرانیان روبات‌های حمل کننده می‌سازند/ اجرای فرمان از طریق پیامک و امواج رادیویی
مهر/ روبات های هوشمند ایرانی به عنوان روبات های حمل کننده توسط محققان ایرانی در پارک فناوری پردیس ساخته می شوند. این روباتها قادر هستند قطعات را در هر ابعادی حمل کنند. پویا خادمیان گفت: اکنون در حال طراحی روبات های حمل کننده هستیم که بتوانیم در صنایع مختلف از این روبات ها استفاده کنیم. وی با بیان اینکه طراحی روبات های حمل کننده از مرحله طراحی تا مرحله پایانی بر عهده خودمان است، عنوان کرد: این روبات ها با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت در کشور به وجود آمده اند.



خادمیان با اشاره به اینکه وظیفه اصلی روبات های حمل کننده، جابجایی قطعات در انبار است، اظهار داشت: تمام روبات های ساخته شده در دنیا امکان جابجایی قطعات در محیط با اندازه ای خاص را دارند که در مقابل، روبات هایی که ما می سازیم در هر ابعادی قطعات را حمل می کنند. وی با اشاره به اینکه روبات ها می توانند بیشتر در صنایع نظامی کاربرد داشته باشند، گفت: روبات های هوشمند می توانند از طریق پیامک، صدا، نوشتار، امواج رادیویی و بارکد فرمان بگیرند و این فرمان را اجرایی کنند.

خادمیان یادآورشد: روبات ها می توانند جایگزین خوبی برای نیروهای انسانی باشند چرا که خطاهای انسانی را در حمل قطعات ندارند. وی با بیان اینکه در طراحی روبات های هوشمند 25 درصد پیش رفته ایم، اذعان داشت: امید داریم که تا پایان شهریورماه سال 1394 ساخت این روبات ها به پایان برسد.


دانمارک رکورد سرعت اینترنت را شکست/ فیبرهای نوری، رمز سرعت در انتقال دیتا
تسنیم/ دانمارک برای دومین بار توانست رکورد بیشترین سرعت انتقال اطلاعات را به دست آورد و امکان انتقال هاردی یک ترابایتی را در ۰.۲ ثانیه ممکن ساخت. محققان دانمارکی به رکورد تازه‌ای از سرعت انتقال اطلاعات نوری دست یافته‌اند و با این حساب رکورد چند ساله که در اختیار آلمانی‌ها بود را از دست آنها بیرون کشیدند. سرعت آزمایشگاهی استاندارد تازه حصول شده توسط این دانشمندان 43 ترابیت بر ثانیه است.

محققان دانشگاه فنی دانمارک در راستای توسعه کارایی و عملکرد شبکه فیبرنوری، استانداردی را طرح‌ریزی کرده‌اند که بر مبنای آن فرستنده‌ای لیزری در بخشی از کابل فیبرنوری به تارهای شیشه‌ای می‌تابد که در طرف کاربر، می‌تواند سرعت 5.4 ترابایت بر ثانیه را محقق کند.

با چنین سرعتی کاربران برای دریافت یک DVD یک گیگابایتی تنها به 0.2 میلی ثانیه زمان و برای دریافت یک هارد یک ترابایتی به یک پنجم ثانیه زمان نیاز خواهند داشت. رکورد قبلی بر بستر کابل نوری که توسط موسسه تکنولوژیک Karlsruhe ثبت شده، 26 ترابیت بر ثانیه بود که در سال 2011 توسعه یافت.

کابلی که توسط دانمارکی‌ها مورد تست قرار گرفته توسط شرکت NNT ژاپن ساخته شده و دارای هفت رشته شیشه‌ای برای انتقال دیتا است. رنج انتقال اطلاعات توسط هسته‌های پردازشی کابل نوری ضمن ثابت نگاه داشتن پهنای باند کابل، بیشتر می‌شود. در این شرایط باید منتظر اقدامی از سوی موسسه KIT (Karlsruhe Institute of Technology) باشیم تا نرخ انتقال اطلاعات برای استاندارد خود را ارتقا دهد و رکورد را از دست دانمارکی‌ها بیرون بکشد.


آیفونی‌ها آنلاین‌تر از اندروید
تسنیم/ گوشی‌های اندروید علی‌رغم فروش بسیار بالا در جهان و در اختیار داشتن سهم ۸۵ درصدی از بازار این بخش، مقابل آنلاینی کاربران IOS کم آوردند. کاربران سیستم عامل IOS طبق گزارش نِت‌اپلیکیشن هفت مرتبه اینترنتی‌تر از اندروید بوده‌اند. این موسسه با تحقیق روی 40 هزار وب سایت به این نتیجه رسیده است که کاربران اپل بیشتر از اندرویدی‌ها آنلاین بوده‌اند. اگرچه اندروید 85 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌ها را در قبال سهم 11.9 درصدی اپل دارد.



طبق اعلام این موسسه، 44.62 درصد از کسانیکه آنلاین دیده شده‌اند مربوط به کاربران اندروید و 44.19 درصد مربوط به کاربران آیفون بوده است. با در نظر گرفتن سهم به نسبت هفت درصدی اندروید در برابر IOS، انتظار می‌رفت که فعالیت آنلاین برای اندرویدی‌ها نیز به همین نسبت باشد در حالیکه تنها 0.7 درصد بیشتر از اینترنت استفاده کرده‌اند.

این بررسی نشان می‌دهد که کاربران اپل هفت مرتبه فعال‌تر در زمینه اینترنت و فعالیت‌های آنلاین هستند. دلیل چنین موضوعی می‌تواند ناشی از سرمایه‌گذاری اندروید در بازارهای نوظهور باشد که به همین نسبت موجب شده در بسیاری از مناطق با ضریب نفوذ اینترنتی پایین نیز بتواند فروش داشته باشد.


موتورولا جای نوکیا ایستاد
تسنیم/ نوکیا در هندوستان علی‌رغم رشد ۸ درصدی در فروش گوشی، جایگاه خود را به موتورولا اهدا کرده است. کمپانی موتورولا طبق آخرین گزارش مرکز تحقیقاتی کانالیس توانسته در سه ماهه دوم سال 2014 بازار هندوستان را بیشتر در دست گیرد و آن را از سلطه نوکیا خارج کند.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/139206120930144841091573.jpg

موتورولا در این مدت 955 هزار و 650 دستگاه گوشی و نوکیا 633 هزار و 720 نمونه هوشمند به فروش رسانده در حالیکه پیش از این فروش بازار هندوستان با فروش 583 هزار و 160 دستگاه توسط نوکیا رهبری می‌شد. موتورولا هم پیش از این 379 هزار و 310 دستگاه فروخته بود.

هم‌اکنون با مجموع فروش سه ماهه اول و دوم سال 2014 این دو برند به این نتیجه می‌رسیم که نوکیا از منظر کمی با فروش 1.12 میلیون دستگاه موبایل، پشت موتورولا با فروش 1.33 میلیون گوشی هوشمند قرار گرفته است. موتو G توانسته کمک حال خوبی برای رکورد موتورولا از منظر مقرون به صرفگی باشد. موتورولا در هندوستان هم‌اکنون در رتبه چهارم از منظر فروش قرار دارد و قبل از سامسونگ،میکروماکس و کربن قرار گرفته در حالیکه نوکیا رتبه پنجم را به دست آورده است.


نسل سوم ایرانسل از امروز در دانشگاه‌ها استارت می‌خورد
تسنیم/ با صدور مجوز تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از عصر امروز ارائه نسل سوم خدمات ارتباطی ایرانسل در دانشگاه‌ها استارت می‌خورد. شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل صبح امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق به اخذ مجوز ارائه خدمات نسل سوم و نسل‌های بالاتر شد.

علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل با اشاره به این‌که بالغ بر سی جلسه با همکاران رگلاتوری در این زمینه داشتیم، اظهار کرد: همچنین بیش از سی جلسه نیز با همکاران داخلی خود در ایرانسل داشته‌ایم که نهایتا توانستیم با رعایت تمامی شرایط مندرج در مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این مجوز را دریافت کنیم.

وی افزود:‌ بر اساس توافق از عصر امروز  خدمات نسل سوم خود را به صورت آزمایشی در بخشی از دانشگاه‌ه و ساختمان‌های اصلی کشور که شامل دانشگاه‌های تهران، شریف امیرکبیر، علم و صنعت، الزهرا، تربیت مدرس و ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین احتمالا ساختمان وزارت ارتباطات ارائه خواهیم کرد.


واکنش مدیرعامل ایرانسل به افزايش نرخ مكالمات
مهر/ مديرعامل اپراتور ايرانسل با اظهار گلايه از رسانه ها گفت: رسانه هاي به جاي آناليز تعرفه هاي ايرانسل، با جوسازي به گونه اي اطلاع رساني كردند كه تعرفه هاي ايرانسل گران شده است. عليرضا قلمبر دزفولي در حاشيه مراسم دريافت مجوز براي فعاليت در نسل سوم و چهارم تلفن همراه در جمع خبرنگاران در پاسخ به چرايي تغيير نرخ هاي اپراتور ايرانسل گفت: از ميان 12 پارامتر براي تعرفه سيم كارتهاي  دائمي و اعتباري، در 10 مورد پايين تر از نرخ هاي همراه اول بوده و در يك مورد معادل و تنها در يك مورد بالاتر از همراه اول بوده است.

وي با بيان اينكه ما در تعرفه‌های خود کاهش نیز داشته‌ایم. اکنون در سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل تعرفه ما 499ریال است که این پایین‌ترین تعرفه کشور است در مورد سوال خبرنگاران مبني بر اينكه از میان تمام مشترکان ایرانسل چند نفر سیم‌کارت دائمی در دست دارند، گفت: مهم نیست تمام مشترکان ایرانسل می‌توانند به مشترک سیم‌کارت‌های دائمی تبدیل شوند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

دزفولي با بيان اينكه اکنون تعرفه‌های پیام چند رسانه‌ای ما از 320 ريال به 199 ریال رسیده و کاهش داشته است در حالی که هم‌اکنون برخی اپراتورها همین سرویس را با قیمت 100 تومان ارائه می‌کنند ادامه داد: تماس از سیم‌کارت اعتباری ایرانسل به تلفن ثابت هم با کاهش تعرفه مواجه بوده است، اما اینها مورد توجه قرار نمی‌گیرند.



وی با بيان اينكه نبايد القاء کنیم که تعرفه‌ها گران شده است افزود: این برخوردی است که ظرف دو هفته گذشته صورت گرفته و در موارد متعدد رسانه‌ها به جای پرداختن به آنالیز تعرفه‌ها با جوسازی تلاش کرده‌اند به گونه‌ای اطلاع‌رسانی کنند که القاء شود تعرفه‌ها گران شده است.

مدیر عامل اپراتور دوم ادامه داد: ما همچنان تعرفه‌های‌مان به مراتب پایین‌تر از تعرفه اپراتورهای دیگر است و کاملا شفاف عمل می‌کنیم. علاوه بر این تعرفه‌های خود را هم قبل از موعد به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده و آنها را بر روی سایت خود هم قرار داده بودیم. حتی ما برای تمام مشترکین پیام کوتاه هم ارسال کردیم در صورتی که هیچ اپراتور دیگری این کار را نمی‌کند؛ در اين باره متن و آمار ارسال این پیامک از طریق روابط عمومی ایرانسل در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

جزئيات ارائه نسل سوم به مشتركان ايرانسل
دزفولي درباره‌ واگذاری مجوز ارائه‌ خدمات نسل‌های بالاتر گفت: فعلا برنامه‌ای برای تغییر تعرفه نداریم و مشترکان ایرانسل از زمان ارائه‌ نسل سه می‌توانند با همان سیم‌کارت و تعرفه‌های قدیمی خود از این خدمات استفاده کنند.

مدیر عامل ایرانسل درباره‌ی ارائه خدمات نسل چهار هم عنوان کرد: ما تجهیزات نسل سه و چهار را به طور همزمان فراهم کرده‌ایم و این آمادگی را داریم که در هر موردی که سازمان تنظیم مقررات مجوز دهد نسل چهار هم ارائه کنیم حتی اگر این سازمان اجازه بدهد می‌توانیم پایلوت‌ها را به طور همزمان اجرا کرده و از ابتدای شهریورماه هر دو نسل را با هم ارائه کنیم.

طلب 711 ميلياردي ايرانسل از مخابرات
وی در پاسخ به سوالی که درباره‌ بدهی‌های ایرانسل مطرح شده بود گفت: ما هیچ‌گونه بدهی نداریم اما طلب‌های زیادی داریم.
 
دزفولی گفت: تا پایان سال 1392 بالغ بر 711 میلیارد تومان بدهی در این حوزه وجود داشت که مخابرات 570 میلیارد تومان آن را قبول داشت اما در جلسات متعددی که در سازمان تنظیم مقررات برگزار شد قرار بر آن شد که بدهی ایرانسل تا تاریخ 31 خرداد‌ماه پرداخت شود و در غیر این صورت مشمول جریمه شود اکنون هم گویا این اتفاق افتاده و از این رقم 70 میلیارد تومان در تاریخ 21 تیرماه برای ما واریز شده است.


ملزومات ارتقا به نسل سوم موبايل/ اپراتورها تعهدات مالي را اجرايي كنند
مهر/ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: تمامی اپراتورهایی که متقاضی دریافت نسل‌های بالاتر ارتباطی هستند پیش از دریافت پروانه باید تعهدات مالی خود را به سازمان تنظیم مقررات انجام داده باشند.

علی‌اصغر عمیدیان در مراسم امضاي توافقنامه براي ارتقاي پروانه اپراتور ايرانسل به نسل سوم و چهارم گفت: اعلام باند فرکانسی نسل سوم به ایرانسل به معنای ارتقای پروانه نیست و خدمات آن زمانی به شکل عمومی توسعه می‌یابد که دوره پایلوت را با موفقیت پشت سر گذاشته و حفاظت پروانه رایتل تمام شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به ملزومات ارتقاي اپراتورها به نسلهاي بالاتر تلفن همراه طبق مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات اظهار داشت: بعد از خصوصی‌سازی پروانه‌هایی در کشور برای اپراتورهای ارتباطی صادر شد که هر کدام از آنها عملکردهایی ارائه دادند اما برای دریافت مجوز نسل‌های بالاتر بایستی چارچوبی در نظر گرفته می‌شد و پروانه آنها مورد بازنگری‌هایی قرار می‌گرفت تا نقاط ضعف به قوت تبدیل شود تا در نسل جدید شاهد مشکلات نسل‌های گذشته نباشیم.

وی گفت: در راستای مصوبه 186 که ملزومات ارتقا به نسل 3 دیده شده است 3 جلسه آنالیز را برای اپراتورهای ارتباطی گذاشتیم؛ در این جلسات به 16 مورد از شرایط و ضوابطی که پیش‌نیاز دریافت مجوز نسل‌های بالاتر بود پرداختیم و به اپراتورها گفتیم که چه بخش‌هایی را باید انجام دهند تا آماده دریافت این مجوز شوند. البته در این راستا جلسات میانی نیز بین اپراتورها و حتی درون سازمان آنها برگزار شده است.

معاون وزير ارتباطات ادامه داد: همراه اول تا امروز تنها در 3 جلسه شرکت کرده و ظاهرا امروز چهارمین جلسه آنها نیز برگزار خواهد شد؛ اما در زمینه مجوز ایرانسل بالغ بر 30 جلسه با مسئولین این اپراتور و 40 جلسه نیز درون خود سازمان تنظیم مقررات جهت صدور مجوز و تدوین پیوست‌های لازم داشتیم که مجموعا بالغ بر 400 نفر ساعت درون سازمان و 300 نفر ساعت با ایرانسل جلسه برگزار کردیم که جمع‌بندی آن را نیز به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه دادیم و منتظر هستیم پیوست‌ها و متن الحاقیه را نیز با اپراتور همراه اول داشته باشیم.

عمیدیان با بيان اينكه براساس الحاقیه‌ای که امروز توسط ایرانسل دریافت شد، فرکانس‌های مصوب در مصوبه 186 را به ایرانسل اعلام کردیم و آن هم نسبت به راه‌اندازی پایلوت نسل سوم ارتباطات در چند نقطه مبادرت ورزید خاطرنشان كرد: البته باید گفت که اعلام باند فرکانسی به معنای ارتقای پروانه نبوده و ارائه خدمات به شکل عمومی صرفاً بعد از پایان دوره حفاظت رایتل و با تایید نظر رگولاتوری صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اگر ایرانسل توانایی راه‌اندازی شبکه نسل سوم خود را به شکل عمومی داشته باشد و در مرحله پایلوت با موفقیت کار را پیش برده باشد می‌تواند از اول شهریورماه راه اندازي سرویس‌های خود را به شکل عمومی داشته باشد؛ علاوه بر این تمامی اپراتورهایی که متقاضی دریافت نسل‌های بالاتر ارتباطی هستند پیش از دریافت پروانه باید تعهدات مالی خود را به سازمان تنظیم مقررات انجام داده باشند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اهداف مصوبه 186 به توسعه خدمات ارتباطی، افزایش کیفیت و کاهش تعرفه‌ها، حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود و افزایش سهم IT در توليد ناخالص ملي داشت درباره رویکرد سازمان تنظیم مقررات در این مصوبه گفت: رگولاتوري در این مصوبه بی‌طرفی نسبی نسبت به فناوری داشته به گونه‌ای که پروانه را براساس سرویس‌محوری صادر خواهد کرد، ترابردپذیری و اجرای رومینگ ملی موارد به پیش‌نیاز راه‌اندازی نسل‌های بالاتر ارتباطی در نظر گرفته شده، حفظ شرایط رقابتی، تنوع در دسترسی به خدمات و تولید محتوا، شفاف‌سازی مطالبات با سازمان و بخشی هم با شرکت ارتباطات زیرساخت از جمله رویکردهای لازم در این موضوع بوده است.

عمیدیان درباره کلیات ضرورت این مصوبه گفت: تعیین حق امتیاز استفاده از این خدمات، تعیین باند فرکانسی برای ارتقای شبکه، در اختیار گذاشتن استفاده از فناوری wifi برای ارائه خدمات در نقاطی که سرویس‌دهی ممکن نیست، اصلاح پروانه‌ها و شفاف‌سازی حقوق دارندگان پروانه برای خدمات‌رسانی بیشتر به مردم، یکسان‌سازی تعهدات پوششی و حق استفاده از باند فرکانسی، استفاده از مهارت‌های داخل کشور و اشتراک داکت، دکل و منابع زیرساختی و همچنین تخلیه بخشی از باند جی‌اس‌ام 900 توسط مخابرات از جمله کلیات ضوابط درنظر گرفته شده در این مصوبه است.


جزئیات تغییر شماره های تلفن در اردبیل/ 370 هزار شماره 8 رقمی می شود
مهر/ طرح هم کدسازی شماره های تلفن در استان اردبیل امروز دوشنبه 13 مردادماه به اجرا در می آید که با اجرای این طرح، بیش از 370 هزار شماره تلفن در این استان 8 رقمی شده و کد استان به 045 تغییر می یابد. تغییر شماره های تلفن در استان اردبیل در راستای اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی از سوی مخابرات به اجرا در می آید که این استان پانزدهمین استانی است که این طرح در آن اجرایی می شود.

هم کدسازي تلفن هاي ثابت استان اردبيل ساعت 22 امروز دوشنبه 13 مردادماه انجام می گیرد و براساس اعلام ستاد همكدسازي مستقر در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين طرح كد هاي بين شهري 0451 و 0452 به 045 تغییر مي يابد. این طرح در 49 مرکز شهري و 372 مرکز روستايي در سطح شهرستانهاي اردبيل، نير، نمين، سرعين، خلخال، كوثر، مشگين شهر، پارس آباد، گرمي (مغان) و بيله سوار انجام مي پذيرد.

تعداد خطوط تلفن منصوبه در سطح مراكز شهري 356 هزار و در سطح مراكز روستايي 179 هزار خط است که از این تعداد در مراكز شهري 284 هزار و در مراكز روستايي 86 هزار خط دایر شده است؛ همچنین تعداد خطوط تلفن منصوبه GSM-WLL در 26 مركز شهري و 171 مركز روستايي  95 هزار و دايري 13 هزار خط اعلام شده است. با اجرای طرح یکسان سازی کد در استان اردبیل، شماره مشتركين در سطح شهرستانهاي ياد شده از 7 رقم به 8 رقم تغيير خواهد كرد.

ستاد همکدسازی تلفن های ثابت اعلام کرده که بدليل مسائل فني ارقام شماره تلفن بعضي از مشتركين در شهرستانها و روستاها تغييراتي خواهد داشت كه مشتركين محترم مي توانند با سامانه گوياي در محدوده استان 3666 (بدون كد) و خارج از استان با شماره‌هاي 04513666 و 04513333333 قبل از ساعت 22 دوشنبه و بعد از آن با 0453666 و 04533333333 تماس گرفته و از تغييرات ايجاد شده اطلاع كسب کنند.

 همچنین مشتركين مي توانند به سايت شركت مخابرات استان اردبيل www.ardabil-tci.ir مراجعه و پس از وارد كردن شماره تلفن قديم از شماره تلفن جديد خود مطلع شوند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مشترکان خواسته برای انعكاس پيشنهادات و همچنين اعلام شكايات به آدرس الكترونيكي www.cra.ir (دفتر بازرسي، نظارت مديريتي و پاسخگويي به شكايات- شكايت از اپراتورها) مراجعه کنند.


هوآوی Ascend D3 با بدنه فلزی و دریچه ای مبهم در پشت
ترنجی/ بدنه فلزی پشتی که در توده تصاویر زیر مشاهده می‌فرمایید، مخصوص پرچمدار جدید هوآوی می‌باشد که به اخبارات و شایعاتی که قبلا به بیروز درز کرده، جامعه عمل پوشانده است. هوآوی در کنفرانس 1 ساعت و نیمی‌خود قرار است این گوشی را در4 ام سپتامبر(شهریورماه) و در نمایشگاهIFA در برلین معرفی کند.



همانطور که با خبر هستید اسند دی2 در ژانویه گذشته معرفی شده است و آن طور که به نظر میرسد هوآوی قصد دارد در بازار گوشی‌های هوشمند سخنی برای گفتن داشته باشد. همانطور که انتظار میرود هوآوی باید یک گوشی هوشمند با مشخصات بالاتری نسبت به هوآویHonor 6 ارائه دهد و البته این نکته را باید رعایت کند که برای در بازار ماندن بایدAscend D3 را با قیمتی بسیار مناسب عرضه کند. شایعات مبنی بر این است که مشخصاتAscend D3 بصورت زیر می‌باشد:

صفحه نمایش6 اینچی با وضوح تصویر1080 * 1920 پیکسل، بدنه ای بسیار باریک، اندروید4.4 کیت کت، فناوری اتصالLTE، دوربین پشتی 13 مگاپیکسلی، دوربین جلو5 مگاپیکسلی، 2 گیگابایت رم ، 16 گیگابایت حافظه داخلی و همانند هوآویHonor 6 پردازنده این گوشی نیزocta-core HiSilicon Kirin 920 که ساخت خود شرکت هوآوی هست، می‌باشد.

مشخصات ذکر شده تفاوت چندانی با هوآویHonor 6 ندارد اما آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است(تنها طراحی این گوشی‌ها متفاوت شده است) ! هوآوی دارای یک گوشی با نامMate 2 دارد که یک 6 اینچی می‌باشد که در امسال معرفی شد و پس از اینکه ساخت این گوشی یعنیAscend D3 نهایی شد، هوآوی برای اینکه بتواند مشتریان خود را از دست ندهد فقط توانسته طراحی گوشی خود را بهتر و یک گوشی جمع و جورتر برای مشتریان خود آماده کند. بنظر میرسد دریچه پشتی که در قاب گوشی وجود دارد مربوط به سنسور اثر انگشت باشد.


تصاویری جدید از Galaxy Alpha، اگر سامسونگ بخواهد از فلز استفاده کند
ترنجی/ Galaxy Alpha را که هنوز فراموش نکرده اید؟ قرار است بزودی معرفی رسمی‌شود اما تصاویری جدید منتشر شده است که این اسمارت فون با کیفیت بالای سامسونگ را در نمای مختلف نشان می‌دهد که تقریبا حاکی از دقت سامسونگ برای تولید این محصول است ولی خوب باز هم بی دقتی کرده است! دلیل این بی دقتی را در ادامه به شما خواهیم گفت.



شاید این اسمارت فون، اسمارت فون رده بالای سامسونگ نباشد اما مسلما یکی از بهترین اسمارت فون‌های سامسونگ خواهد شد. چرا؟ زیرا با وجود صفحه نمایش 4.8 اینچی با رزولوشن 720p، سامسونگ از بهترین AMOLED خود استفاده کرده است. گویا دلیلی برای استفاده رزولوشن بالاتر ندیده است. اندازه، ابعاد و چگالی این صفحه نمایش مخصوصا استفاده از فلز در اسمارت فون، شما را به یاد نبرد مستقیم با آیفون نمی‌اندازد؟

eight-core Exynos 5433 در کنار Mali-T628 و رم 2 گیگابایتی با بهره گیری از 12MP/2MP برای دوربین جلو و عقب، 32 گیگابایت حافظه و Android 4.4.4 این رقابت را داغ تر خواهد کرد. برای شما تصاویر منتشر شده از این اسمارت فون را نشان دادیم، اما دیدن تصاویر زیر با توجه به آن که از زاویه دیگر گرفته شده است، طرز فکر شما را نسبت به این اسمارت فون عوض خواهد کرد. این جاست که طرفداران سامسونگ باید کمربند خود را برای شهریور ماه ببیندند که قرار است سامسونگ از خجالت آنان در بیاید!



باز هم نباید تعریف کرد و انتظارات را الکی بالا برد چرا که در نکاه‌های اول Xperia Z2 جلوه بهتری دارد! M8 که جای خود دارد اما باز هم دوست داریم سامسونگ به خوبی عمل کند و طراحی جذاب تری نسبت به نوت 3 ارائه کند زیرا نوت 3 از نظر طراحی بسیار قابل قبول بود ولی در اس 5 این میزان رضایت کمی‌کم شد. حال دلیل بی دقتی را برای شما بگویم؛ به تصویر زیر نگاه کنید، به دکمه Home دقت کنید! چرا واقعا؟ آیا سامسونگ نباید جایگاه "کیفیت” را با "کمیت” عوض کند؟


آغاز عرضه تلویزیون 105 اینچ Ultra HD منحنی ال‌جی با نسبت تصویر 21:9
ترنجی/ تلویزیون ۱۰۵ اینچ Ultra HD منحنی اولین بار ژانویه امسال  در نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی (CES) به نمایش گذاشته شد. این تلویزیون از همین هفته برای پیش‌سفارش در کره جنوبی در دسترس می‌باشد. مدل ۱۰۵UC9 با وضوح بیش از ۱۱ میلیون پیکسل (۲۱۶۰×۵۱۲۰) و نسبت تصویر CinemaScope 21:9 تجربه مشاهده تصویر حیرت‌انگیز، شفاف و زنده به همراه کیفیت صدای فراگیر و واقعی را میسر می‌سازد.

تلویزیون Ultra HD منحنی ال‌جی با صفحه‌نمایش LCD و نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹ از ۱۱ میلیون پیکسل برخوردار می‌باشد و ۵ برابر وضوح تصویر بالاتری نسبت به تلویزیون Full HD را دارا می‌باشد. با چنین تراکم پیکسلی، شفافیت و وضوح بی نظیر این محصول تنها پس از تجربه  تماشای تصویر، باور کردنی است. تلویزیون ۱۰۵UC9 از طریق موتور پیشرفته True 4K Engine Pro و پنل IPS 4K به کیفیت تصویر عالی دست یافته است. موتور True 4K Engine Pro خطاهای بصری را برطرف نموده و قادر است محتوا با وضوح پایین را به کیفیتی نزدیک به Ultra HD ارتقا دهد همچنین پنل IPS 4K با کنتراست پایدار، رنگ‌هایی واقعی و زنده با زاویه دید گسترده  ارائه می‌دهد.



به گفته معاون و مدیر بخش تلویزیون و سرگرمی‌های خانگی ال‌جی: «نگرشی که در پس تلویزیون ۱۰۵ اینچ Ultra HD منحنی ال‌جی با نسبت تصویر ۲۱:۹ وجود دارد این است  که تجربه سینما را به خانه کاربران بیاورد. تلویزیون ۱۰۵UC9 ال‌جی با برخورداری از صفحه‌نمایش 5K CinemaScope و سیستم بلندگوهای ۷٫۲ کانال  تلویزیون Ultra HD ال‌جی را بسیار جداب و منحصربفرد ساخته است .این تلویزیون با نوآوری بی نظیر خود محصولات صوتی تصویری را به مرحله جدیدی رسانده و زمانی که  پیشرفته‌ترین فناوری‌های تلویزیون را در کنار هم قرار می‌دهید هر آنچه که امکان‌پذیر است را به نمایش می‌گذارد.»

این تلویزیون ال‌جی از طریق سیستم صدای ۱۵۰ وات ۷٫۲ کانال تعبیه‌شده در آن صدایی باورنکردنی ارائه می‌دهد. با بهره‌مندی از مفهوم ULTRA Surround و مشارکت با‌هارمان کاردون، سازنده محصولات صوتی مرغوب، این بلندگوها مجموعه‌ای  ‌از تجربه صدای غنی و قدرتمندی را ارائه می‌دهند.سیستم چندکاناله مکمل صفحه‌نمایش ۲۱:۹ CinemaScope تلویزیون با عملکرد صوتی، هم تراز با یک سینمای واقعی است. علاوه بر این، هنگام مشاهده برنامه‌هایی که با فرمت ۱۶:۹ پخش می‌شوند، فضای اضافی موجود در کناره‌ها می‌تواند اطلاعات بیشتر یا جزییات پخش برنامه‌ها را نمایش دهد تا تجربه نمایش پیشرفته‌تری را ارائه دهد.



تلویزیون ۱۰۵ UC9 از طریق Smart+TV ال‌‌جی، که مرکز پلت‌فرم پیشرفته webOS است، تجربه کاربری رضایت‌بخشی را تضمین می‌کند. webOS ال‌جی همه چیز را سریع‌ و آسان می‌کند؛ چه تغییر بین محتوا باشد، یا کشف برنامه‌های جدید، برنامه‌های کاربردی و خدمات و یا اتصال به رسانه‌های ذخیره‌شده در دستگاه‌های جانبی. با کمک کاراکتر متحرک و دوستانه  BeanBird در webOS  روند اولیه نصب و اتصال سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر از همیشه است. با ترکیب فناوری سه‌بعدی Film Patterned Retarder یا FPR با وضوح بسیار بالای تصویر، قابلیت +4K 3D ال‌جی تجربه تماشای سه‌بعدی خیره‌کنند‌ای را ایجاد می‌کند. به لطف وجود 4K 3D Upscaler، محتوای SD، HD و Full HD به کیفیتی عالی و وضوحی نزدیک به Ultra HD تبدیل می‌شود.

تلویزیون ۱۰۵UC9 از سه ماهه چهارم در دیگر بازارها عرضه می‌شود. قیمت و تاریخ دقیق دسترسی به صورت منطقه‌ای اعلام خواهد شد.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار