پشت پرده افغانستان در مستند "طالبان"

نمایش تصاویری تکان دهنده از برخورد "طالبان" با مردم

تهیه کننده و کارگردان مستند طالبان گفت: روایت حقایق پشت پرده "افغانستان" و چگونگی نفوذ و گسترش گروه های تروریستی در این کشور روزهای آتی در شبکه مستند سیما به روی آنتن می رود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران مجید الهام بخش روز شنبه با اشاره به پخش مستند طالبان اظهار داشت: در این مجموعه برای نخستین بار به نمایش در می آید.

حقایق پشت پرده طالبان، اشتباهات استراتژیک افغانستان در برخورد با طالبان از زبان کارشناسان و اندیشمندان این حوزه نظیر نصیر الله استانزای، حفیظ الله منصور، محمد اکبری ، عاشیق حسین، برهان الدین ربانی ، مولوی مولیت الله ربانی و تعدادی دیگر بازگو می شود.

وی با بیان اینکه در پی خروج نیروهای اشغالگر شوروی (سابق) از افغانستان گروه های مجاهدین افغان وارد کابل شده و قدرت را در دست گرفتند، افزود: برهان الدین ربانی به عنوان رئیس جمهوری و گلبدین حکمتیار به مقام نخست وزیری انتخاب شدند، اما به زودی جنگ بر سر قدرت میان گروه های مختلف در گرفت؛ نیروهای حکمتیار چند ماه کابل را بمباران و آن را به ویرانه ای تبدیل کرد.

کارگردان مستند طالبان گفت: در حالی که گروه های مختلف افغان با یکدیگر درگیر جنگ بودند، گروه جدیدی از طلبه ها تحت عنوان طالبان ظهور کردند. این گروه ناشناخته تا آن زمان در واقع از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان و پول های عربستان سعودی و امارات تشکیل شده و آلت دست آنها بود.

الهام بخش افزود: طالبان به دلیل امکانات مالی و لجستیک فراوان که پاکستانی ها و سعودی ها در اختیارشان گذاشته بودند و توسل به خشونت و ایجاد وحشت میان مردم به سرعت بخش اعظم افغانستان را اشغال کرده و اعلام حکومت امارات اسلامی به رهبری ملا عمر کردند. تنها احمد شاه مسعود توانست دره پنجشیر و بخشی از شمال شرق افغانستان را حفظ کرده و با طالبان بجنگد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این مستند روایت گر این اتفاق هاست، یادآور شد: سید محمدتقی حیدری به عنوان محقق، سید حسن فاضلی به عنوان مدیر تولید و محمدرضا زیدی به عنوان تدوین گر در این مستند همکاری داشته اند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار