مخاطبان شبكه مستند دو برابر شدند

شبكه مستند در طول سال گذشته از حدود 9‌درصد مخاطب به بيشتر از 22 درصد بيننده دست يافته است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شبكه مستند در طول سال گذشته از حدود 9‌درصد مخاطب به بيشتر از 22 درصد بيننده دست يافته است؛ آماري كه براي يك شبكه كم‌سن و سال رقم قابل توجهي است. اين افزايش نشان مي‌دهد كه «مستند» توانسته است مخاطبان ديگر شبكه‌هاي تلويزيوني را به سمت خود جذب كند. 

مديران شبكه‌هاي سيما اين روز‌ها در حال آماده شدن براي عبور از اولين سال انتصابشان هستند؛ مديراني كه هر كدام در شبكه‌اي تلاش كرده‌اند تا آن شبكه را متحول كنند، ولي ميزان موفقيت هر مدير با مدير ديگر متفاوت بوده و نمي‌توان كارنامه‌اي تقريباً يكسان براي مديران شبكه‌هاي سيما در نظر گرفت. اگر يك خط فرضي براي موفقيت نسبي شبكه‌ها در طول 12 ماه گذشته در نظر بگيريم، چند شبكه هستند كه از اين خط بالاتر رفته و چند شبكه ديگر حتي به اين نسبيت فرضي نزديك هم نشده‌اند. شبكه مستند در اين مقياس مي‌تواند در بين بهترين‌هاي سيما قرار بگيرد. 

اما دليل موفقيت اين شبكه در چه چيزي است؟ بهتر است كمي به عقب باز گرديم، شبكه مستند سيما اولين شبكه ديجيتالي تلويزيون به شمار مي‌رود. بعد از اين شبكه بود كه شبكه‌هاي ديجيتالي تخصصي راه افتادند و تلويزيون تلاش كرد انواع شبكه‌ها را براي سليقه‌هاي مختلف ايجاد كند. در سايت شبكه مستند، درباره اهداف راه‌اندازي اين شبكه آمده است: شبكه مستند سيما به عنوان يكي از بخش‌هاي سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، براي گسترش فعاليت در زمينه ارائه اطلاعات فيلم‌هاي مستند و مستندسازان و همچنين پوشش برنامه‌هاي گردشگري صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و قرار گرفتن در جايگاه مرجع در اين حوزه‌ها، برنامه جامعي را آغاز كرده است. 

شبكه مستند سيما، شبكه تخصصي و پايگاه فيلم‌هاي مستند و مستندسازان كشور است. فراهم آوردن زمينه، سازماندهي، آموزش و گسترش فرهنگ مستندسازي و حمايت از مستندسازان كشور از اهداف اين شبكه است. اين شبكه مرجع توليد و انتشار مستندهاي حوزه گردشگري صداوسيماي جمهوري اسلامي است. همچنين اين شبكه در كنار فرهنگ‌سازي و رشد روحيه تحقيق و پژوهش در حوزه مستند، بخش سرگرمي و اطلاع‌رساني را تقويت كرده است.  داشتن شبكه‌اي تخصصي براي مستند خبر خوبي به شمار مي‌رفت، اما شروع بي‌رمق اين شبكه باعث شد تا مدت‌ها بينندگان تلويزيون به جاي اينكه مستند را از شبكه مستند بخواهند دنبال احياي مستند‌هايي مانند «راز بقا» در ديگر شبكه‌ها بودند. مستند از جمله ژانر‌هاي فيلم است كه ذاتا به دنبال نشان دادن حقايق و واقعيت‌ها مي‌رود و همين موضوع جذابيت خاصي به آن مي‌بخشد، اما دلايل متعددي باعث شد كه شبكه مستند نتواند اين جذابيت را در برنامه‌هايش به تصوير بكشد. وضعيت بي‌رمق شبكه مستند در فاصله يك سال گذشته با تغيير مديريت اين شبكه از بين رفته و «مستند» در مسيري قرار گرفته است كه هم‌اكنون مي‌تواند ادعا كند در جمع پربازديد‌ترين شبكه‌هاي سيماست.

 تغيير كيفيت پخش تلويزيوني اين شبكه و وعده HD شدن شبكه مستند از بعد فني و حضور مستند‌هايي با اساس ذائقه‌شناسي مخاطب، نترسيدن از چالش‌برانگيز بودن و استفاده از ظرفيت‌هاي مغفول مانده‌اي مانند آرشيو غني صداوسيما از جمله مواردي است كه مي‌تواند مديريت دوران امير تاجيك را از مديران سابق شبكه مستند متمايز كند. شبكه مستند در ايام دفاع مقدس به سراغ مستند‌هاي آرشيوي رفت كه سال‌ها كسي سراغ آنها را نگرفته بود. تصاويري كه با صبر و حوصله ديجيتالي شده و با كيفيت تصوير بسيار خوبي در معرض تماشا قرار گرفتند. مجموعه بي‌نظير «گنجينه» نيز حاصل استخراج مستند‌هاي قديمي و گاه بي‌نظيري بوده است كه شبكه مستند سراغ آنها را گرفته است.

 شبكه مستند سيما نشان داده كه چطور مي‌توان در عين حال كه شبكه‌اي تخصصي و مأمني براي مستندسازان است، شبكه‌اي جذاب نيز باشد. شبكه‌اي كه مستندساز‌ها از آن قهر نمي‌كنند در عوض از اينكه تلويزيون دست دوستي به سمتشان دراز كرده استقبال كرده و همراه با اين شبكه شوند. با نشاط و سر زندگي‌اي كه شبكه مستند ايجاد كرده است اگر بيننده شبكه‌هاي تلويزيوني داخلي بگويد در طول روز سري به شبكه مستند نمي‌زند، تنها نتيجه‌اي كه مي‌توان از حرفش گرفت اين است اصلاً مستنددوست ندارد!


منبع : روزنامه جوان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار